خونین‌ترین جنگ علیه خبرنگاران در غزه

خونین‌ترین جنگ علیه خبرنگاران در غزه
جمعه 27 بهمن 1402 - 21:26

ارتش رژیم صهیونیستی از آغاز حملات تجاوزگرانه خود علیه نوار غزه ده‌ها خبرنگار فلسطینی را به شهادت رسانده است که آمار آنها از آمار کل خبرنگاران کشته شده در طول جنگ جهانی دوم بیشتر است.

العالم - فلسطین

جنگ کنونی رژیم صهیونیستی، خونین‌ترین جنگ علیه خبرنگاران در غزه است. این توصیفی است که شاید برای اولین بار، توسط همه نهادهای مرتبط با حمایت از روزنامه‌نگاران، اعم از عربی و غربی، با وجود تعصب غربی ها نسبت به روایت رژیم اسرائیل، یا دستکم تلاش بیشتر نهادهای غربی برای کاستن از اتهام وارده به این رژیم مبني بر ارتکاب جنایات جنگی و جنایت نسل کشی، مورد توافق قرار گرفته است.

به گفته دفتر رسانه ای دولت فلسطین در غزه، رژیم اسرائیل از آغاز تجاوزات خود به غزه تا تاریخ نگارش این مطلب (9 فوریه 2024)، 124 خبرنگار را شهید کرده است که تعدادی از آنها به همراه اعضای خانواده خود شهید شده اند. این تعداد 8.5 درصد از اصحاب رسانه نوار غزه را تشکیل می دهد. رژیم اسرائیل در این مدت دهها خبرنگار دیگر را زخمی یا بازداشت کرده است.

هدف قرار دادن خبرنگاران از سوی رژیم اسرائیل در این جنگ محدود به غزه نبوده است، بلکه در جنوب لبنان نیز خبرنگاران هدف قرار گرفته اند. در یک حمله ارتش رژیم اسرائیل سه خبرنگار لبنانی شهید و تعدادی از آنها زخمی شده اند. خبرنگاران لبنانی چندین بار در جریان پوشش خبری تجاوزات نظامی رژیم اسرائیل هدف حمله قرار گرفته اند.

بر اساس فهرست تفصیلی اسامی خبرنگاران شهید که توسط کمیته حمایت از خبرنگاران و مرکز اطلاعات ملی فلسطین (وفا) در فاصله 7 اکتبر 2023 (یعنی از آغاز تجاوز به غزه) تا 29 ژانویه 2024 منتشر شده است، هدف قرار دادن خبرنگاران توسط رژیم اسرائیل را می توان به شرح زیر دسته بندی کرد:

- تعداد خبرنگارانی که به طور مستقیم هدف حمله ارتش رژیم صهیونیستی قرار گرفته اند: 8 خبرنگار در جریان پوشش خبری و یک خبرنگار در داخل خودروی دفاع شهری و 3 خبرنگاردر حمله به خودروی آنها.

- تعداد خبرنگاران شهید شده بر اثر گلوله تک تیراندازان ارتش رژیم صهیونیسی: 3 نفر.

- تعداد خبرنگاران شهیدی که در حملات هوایی و گلوله باران ارتش رژیم اسرائیل به شهادت رسیده اند: 42 نفر.

- تعداد خبرنگارانی که با هدف قرار گرفتن مستقیم خانه های خود به شهادت رسیده اند: ۲۲ نفر.

در مورد جنوب لبنان نیز، عصام عبدالله عکاس خبرگزاری رویترز، فرح عمر خبرنگار و ربیع المعماری تصویربردار شبکه تلویزیونی المیادین در 21 نوامبر در حالی که در حال پوشش خبری حملات رژیم اسرائیل در جنوب لبنان بودند، در حمله مستقیم ارتش این رژیم به شهادت رسیدند.

تعداد شهدای خبرنگار در فلسطین در جریان جنگ رژیم اسرائیل علیه نوار غزه در کمتر از دو ماه از تعداد خبرنگاران کشته شده در جنگ جهانی دوم، جنگ ویتنام و جنگ کره بیشتر بوده است.

هدف قرار دادن عمدی خبرنگاران فلسطینی توسط رژیم اسرائیل تنها محدود به نوار غزه نیست، بلکه خبرنگاران فلسطینی در کرانه باختری نیز هدف قرار گرفته اند. بر اساس گزارش سندیکای خبرنگاران فلسطینی، مقامات رژیم صهیونیستی حدود 58 خبرنگار زن و مرد را از 7 اکتبر در کرانه باختری و غزه بازداشت کرده اند.

این گزارش همچنین حاکی است که 80 موسسه مطبوعاتی و رسانه ای هدف بمباران و تخریب کلی و جزئی و همچنین یورش و مصادره تجهیزات قرار گرفته اند. همین وضعیت در کرانه باختری نیز رخ داده است.

رژیم اسرائیل در راستای شانه خالی کردن مستمر خود از مسئولیت و پاسخگویی اعلام کرده است که نمی‌تواند امنیت خبرنگاران شاغل در نوار غزه را تضمین کند که این گفته، نقض آشکار قوانین بین‌المللی است که بر «ضرورت احترام و حمایت از خبرنگاران» در برابر همه اشکال حمله عمدی تصریح می‌کند.

اگرچه رژیم اسرائیل با هدف قرار دادن خبرنگاران تلاش می کند تا از رسیدن اخبار جنایات خود و واقعیت موجود جلوگیری کند، خبرنگاران و فعالان در غزه در مستندسازی حملات مکرر و عمدی علیه اشغالگران به ویژه در رسانه های اجتماعی و رسانه ها موفق هستند که این امر امکان فشار بر دادگاه کیفری بین المللی را برای به جریان انداختن شکایات علیه رژیم اسرائیل فراهم می کند.

برخی معتقدند که فرار رژیم اسرائیل از مجازات هدف قرار دادن خبرنگاران "نه تنها اعتبار آمریکا در خاورمیانه را تضعیف می کند، بلکه آزادی مطبوعات و امنیت خبرنگاران در منطقه را نیز تضعیف می کند."

بر کسی پوشیده نیست که اتحاد ارگانیک و بسیار قوی بین رژیم اسرائیل و آمریکا به قبل از سال 1948 باز می گردد و آمریکا به علل زیادی متولی و اولین مدافع رژیم اسرائیل و حامی اصلی آن در تمام عرصه های دیپلماتیک، نظامی، سیاسی و مالی به شمار می آید. از جمله این علل، نقش اجرایی رژیم اسرائیل به عنوان ابزار استعمار است که منافع آمریکا در ویران کردن و چپاول کشورهای عربی را تامین می کند.

بنابراین تعجب آور نیست که آمریکا اجازه نمی دهد که رژیم اسرائیل در قبال جنایات خود در تجاوز کنونی به غزه پاسخگو باشد.

این درحالی است که خود آمریکا نیز در جنایات علیه خبرنگاران در جریان جنگ هایی که به راه انداخته است، از جمله جنگ علیه عراق سهیم است.

پربیننده ترین خبرها