گفت‌وگوی السودانی با اعضای کنگره آمریکا برای پایان حضور ائتلاف بین المللی در عراق

گفت‌وگوی السودانی با اعضای کنگره آمریکا برای پایان حضور ائتلاف بین المللی در عراق
شنبه 28 بهمن 1402 - 12:11

نخست وزیر عراق در دیدار با برخی اعضای کنگره آمریکا درباره مسائل دارای اهمیت مشترک از جمله پایان ماموریت ائتلاف بین المللی در عراق گفت وگو کرد.

العالم - عراق

به گزارش میدل ایست نیوز، محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با مایک تیرنر، میکی شیرل، جو ویلسن و جیری کونولی، چهار نفر از اعضای کنگره آمریکا درباره روابط دوجانبه عراق و امریکا و راه های تقویت همکاری سازنده بین دوکشور گفت وگو کرد.

دو طرف به بررسی شماری از پرونده ها و مسائل دارای اهمیت مشترک و گفت وگوی کنونی درخصوص پایان ماموریت ائتلاف بین المللی در عراق پس از رسیدن نیروهای امنیتی عراق به مرحله ای پیشرفته از آمادگی و عملکرد ممتاز و انتقال به مرحله روابط دوجانبه گسترده بین عراق و امریکا در سایر کشورهای ائتلاف بین المللی پرداختند.

السودانی در این دیدار بر لزوم توسعه روابط بین دو کشور در سطوح و بخش های مختلف و نه فقط در بخش امنیتی تاکید کرد.

وی به بهبود وضعیت عراق و اصلاحات در بخش های مختلف اقتصادی و مالی و پیشروی به سمت شراکت اقتصادی یکپارچه با کشورهای منطقه و جهان که به تقویت توسعه و تحقق ثبات برای کشور اشاره کرد.

از طرفی دیگر اعضای کنگره آمریکا به اهتمام خود به موفقیت دولت عراق و ابعاد مختلف اشاره و به اهمیت عراق و تقویت نقش آن در تقویت امنیت و ثبات در منطقه تاکید کردند.

نیروهای اشغالگر آمریکایی همراه با سایر نظامیان خارجی در قالب ائتلاف بین المللی از سال ۲۰۰۳ میلادی در عراق مستقر شده اند که بزرگترین پایگاه آنها «عین الاسد» در استان «الانبار» در غرب این کشور است.

آمریکایی‌ها همچنین شماری از نیروهای نظامی و سامانه‌های پدافندی را در سفارت خود در منطقه تحت تدابیر شدید امنیتی سبز در مرکز بغداد مستقر کرده‌اند.

پارلمان عراق ۱۵ دی سال ۱۳۹۸، دو روز پس از اقدام تروریستی دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا در به شهادت رساندن سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران و ابومهدی المهندس جانشین فرماندهی سازمان الحشد الشعبی در مسیر فرودگاه بغداد، با برگزاری جلسه‌ای به خروج همه نیروهای نظامی خارجی رای داد.

به دنبال جنایت های نیروهای آمریکایی در حمله به پایگاه های سازمان الحشد الشعبی و شهادت سرداران سلیمانی و المهندس، اخراج نظامیان آمریکایی و نیروهای خارجی به مطالبه اصلی مردم، جریان های سیاسی و دینی عراق تبدیل شده است.

پربیننده ترین خبرها