آیا بایدن واقعا توان مهار نتانیاهو را ندارد؟

آیا بایدن واقعا توان مهار نتانیاهو را ندارد؟
شنبه 28 بهمن 1402 - 22:39

خبر: "اسرائیل دیکته های مربوط به حل و فصل دائمی مسائل با  فلسطینیان را قاطعانه رد می کند و به مخالفت خود با به رسمیت شناختن یکجانبه کشور فلسطین ادامه خواهد داد". این صحبت روز جمعه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کانال تلگرام خود اندکی بعد از گفت وگوی 40 دقیقه ای با جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا بود.

العالم - فلسطین اشغالی
تحلیل:

- کاخ سفید اعلام کرد که بایدن به نخست وزیر رژیم صهیونیستی بار دیگر گوشزد کرد که نباید بدون یک نقشه خوب و قابل اجرا برای حفاظت از غیرنظامیان فلسطینی، در مسیر هرگونه عملیات نظامی در منطقه رفح گام بردارد.

- برخی روزنامه‌های آمریکایی اظهارات نتانیاهو را «پیامی خطاب به آمریکایی‌ها» دانستند، پس از آن که روزنامه واشنگتن پست پنجشنبه گذشته نوشت که دولت بایدن با پنج کشور عربی به دنبال آماده‌سازی یک طرح جامع است که حاوی تشکیل کشور فلسطین برای دستیابی به صلح بلندمدت بین اسرائیل و فلسطینی ها است و این طرح، با اعلام آتش بس در غزه به مدت شش هفته و مبادله اسرا آغاز می شود.

- نکته قابل توجه این است که از زمان تجاوزگری وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه روزی نیست که از «وجود اختلافات بین دولت آمریکا و کابینه نتانیاهو» یا تشدید اختلافات بین اعضای کابینه جنگ رژیم اسرائیل یعنی بین بنی گانتس و گادی آیزنکوت و یوآو گالانت با نتانیاهو چیزی نشنویم که ممکن است «به انحلال کابینه جنگ بیناجامد». اما با وجود گذشت چهار ماه، ما شاهد هیچ گونه خللی در حمایت کورکورانه و نامحدود آمریکا از موجودیت رژیم اسرائیل و کابینه نتانیاهو نبوده ایم.

ما همچنین شاهد کناره گیری هیچ یک از اعضای کابینه جنگ رژیم اسرائیل نبودیم، زیرا همه آنها به عنوان یک تیم واحد برای اجرای نقشه های خود با هدف از بین بردن مقاومت و تخلیه غزه از مردم آن تلاش می کنند.

- هیچ آدم عاقلی وجود ندارد که باور کند بین بایدن یا نتانیاهو در مورد نسل کشی مردم غزه اختلاف نظر وجود داشته باشد. اگر هم اختلافی وجود داشته باشد، در سطحی نیست که دوستی این دو نفر را از بین ببرد زیرا بایدن خواستار نجات اسیران صهیونیست و سپس ادامه نسل کشی است؛ در حالی که نتانیاهو موضوع اسیران صهیونیست را مانعی برای ادامه نسل کشی نمی داند. اما در مورد اختلاف بین اعضای شورای جنگ رژیم اسرائیل، اختلاف بر سر جلب نظر توده صهیونیست ها و بهره برداری از روند نسل کشی به نفع خود است.

- اختلافات "نمایشی" بایدن و نتانیاهو در واقع تلاشی برای گمراه کردن افکار عمومی جهان است. در شرایطی که روزنامه آمریکایی "پولیتیکو" به نقل از مقامات آمریکایی می نویسد که به زودی اختلافات بین بایدن و نتانیاهو به علت اصرار نتانیاهو برای حمله زمینی به شهر رفح ممکن است به نقطه جوش برسد و تیم بایدن معتقد است که "عملیات نظامی اسرائیل در رفح فاجعه ای است که بهتر است از آن اجتناب شود"، روزنامه نگار وال استریت ژورنال به نقل از مقامات کنونی و سابق آمریکا فاش می کند که دولت جو بایدن برای ارسال بمب و مهمات دیگر به «اسرائیل» که قدرت نظامی آن را افزایش می‌دهد، آماده می شود!!.

- در حالی که دولت بایدن از آتش بس موقت در نوار غزه صحبت می کند، می بینیم که مطبوعات آمریکایی به تفصیل نوع تسلیحاتی را که در این روزها و همزمان با تهدیدهای نتانیاهو برای حمله به رفح وارد «اسرائیل» خواهد شد، فاش می کنند. محموله تسلیحات پیشنهادی جدید آمریکا شامل بمب های MK-82 و مهمات حمله مستقیم مشترک KMU-572 و فیوزهای بمب FMU-139 است.

- بنابر این مشخص شده است که نه تنها بین بایدن و نتانیاهو اختلافاتی وجود ندارد، بلکه دولت بایدن به طور قابل توجهی در تلاش است تا نتانیاهو را به عنوان یک "رهبر اسرائیلی" قوی و سرکش در برابر دولت آمریکا معرفی کند که کاخ سفید نمی تواند او را مهار یا اراده خود را به او تحمیل کند. این یک نمایشنامه به شدت ساده لوحانه و مضحک است. هیچ کس اختلاف نظر ندارد که نتانیاهو چیزی جز «ابزار آمریکا» و «مجری» سیاست‌های آن در منطقه نیست و نسل‌کشی و جنایات امروز در نوار غزه، کاملا طرحی آمریکایی است، اما به عنوان یک طرح «اسرائیلی» معرفی شده و می شود.

پربیننده ترین خبرها