پوتین: مداخله ناتو در اوکراین پیامدهای فاجعه‌بار به‌دنبال خواهد داشت

پوتین: مداخله ناتو در اوکراین پیامدهای فاجعه‌بار به‌دنبال خواهد داشت
پنج‌شنبه 10 اسفند 1402 - 15:02

رئیس‌جمهور روسیه در سخنرانی سالانه خود با اشاره به اهداف دیرینه عملیات نظامی در اوکراین گفت این کشور به تمامی اهداف عملیات ویژه نظامی روسیه خواهد رسید.

العالم - اروپا

سخنرانی سالانه ۲۰۲۴ «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه با تمرکز بر مباحث کلیدی سیاست‌های داخلی و خارجی در مسکو آغاز شد.

در این مراسم حدود یک هزار نفر از جمله نمایندگان پارلمان، نمایندگان نهاد ریاست‌جمهوری، روسای دادگاه‌های قانون اساسی، دیپلمات‌ها و خبرنگاران روسی و خارجی دعوت شده‌اند.

طبق گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در آغاز سخنرانی سالانه خود گفت در طول این سخنرانی می‌خواهد درباره اهداف راهبری کشورش اظهارنظر کند.

اکثر جمعیت روسیه از عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین حمایت می‌کنند

پوتین گفت «روسیه ثابت کرده است که می‌تواند به هر چالشی پاسخ دهد».

رئیس‌جمهور روسیه در ادامه با اشاره به وضعیت جنگ اوکراین تاکید کرد: اکثر جمعیت روسیه از عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین حمایت می‌کنند و مردم روسیه برای پیروزی سربازان در خط مقدم کنار هم هستند.

او با اشاره به تحکیم و قدرت نیروهای مسلح روسیه اظهار کرد: نیروهای مسلح ما در حال پیشروی هستند و ما به هر جنگی علیه روسیه پایان خواهیم داد. حاکمیت روسیه در همه جهات از جمله عملیات ویژه نظامی در حال تقویت است. البته تلاش‌هایی برای تضعیف روسیه از درون انجام شد، اما «آن‌ها» اشتباه محاسبه کردند.

رئیس‌جمهور روسیه هم‌چنین در ادامه اذعان کرد که مشکلاتی در ارتش وجود دارد اما درکی نسبت به این‌که چگونه این مشکلات مرتفع شوند، وجود دارد و به همین دلیل «اقدامات ما ادامه خواهد داشت.»

پوتین با اشاره به اهداف دیرینه عملیات نظامی در اوکراین خاطرنشان کرد: ما این جنگ را دونباس آغاز نکردیم اما روسیه هر کاری انجام خواهد داد تا به جنگ پایان دهد و نازیسم را ریشه‌کن کند. روسیه به تمامی اهداف عملیات ویژه نظامی روسیه خواهد رسید.

نیروهای راهبردی هسته‌ای روسیه در وضعیت آمادگی کامل هستند

او تاکید کرد: هیچ امنیت جهانی بدون حضور کشور قدرتمندی نظیر روسیه ممکن نیست. روس‌هراسی چشم آمریکا و متحدانش را کور کرده و آن‌ها فقط به دنبال ایجاد خطر برای همه ما هستند.

پوتین در ادامه با اشاره به آمادگی نظامی کشورش گفت: نیروهای راهبردی هسته‌ای روسیه در وضعیت آمادگی کامل هستند و آزمایش موشک کروز روسیه در حال تکمیل است. هم‌چنین موشک بالستیک قاره‌پیمای روسیه موسوم به «سارمات» به نیروهای مسلح کشور تحویل داده شده است.

رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به تزویر و ریاکاری غرب خاطرنشان کرد: درحالی‌که غرب درخصوص ثبات استراتژیک بحث می‌کند اما می‌خواهد شکست راهبردی را به روسیه وارد کند. هم‌چنین اتهامات بی‌اساسی علیه روسیه وجود دارد که گفته می‌شود ما قصد داریم سلاح‌های هسته‌ای را در فضا قرار دهیم، این دروغ است.

او در این خصوص افزود: اتهامات مربوط به تسلیحات هسته‌ای روسیه در فضا برای کشاندن ما به میز مذاکرات برای ایالات متحده مورد نیاز است. تلاش غرب برای کشاندن روسیه به رقابت تسلیحاتی، مشابه واقعه دهه ۱۹۸۰ با اتحاد جماهیر شوروی است.

پوتین همچنین گفت «غرب جنگ‌هایی را در اوکراین و خاورمیانه به راه انداخته است و به دروغ‌گویی خود ادامه می‌دهد».

ادعای آمادگی روسیه برای حمله به اروپا پوچ و بی‌معنی است

رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به تهدیدات ناتو بیان کرد: غرب ادعا می‌کند که روسیه ظاهرا قرار است به اروپا حمله کند، اما این ادعا پوچ و غیرمنطقی است. غرب خودش در حال انتخاب اهدافی برای ضربه زدن به روسیه است و به سلاح نیاز دارد.

او مسئله عضویت سوئد و فنلاند را در ناتو برجسته و تاکید کرد: نیروهای مسلح روسیه برنامه‌هایی برای تقویت غرب کشور دارند. هم‌چنین رقبای روسیه باید به خاطر داشته باشند که تسلیحات روسیه قادر است سرزمین‌های آن‌ها را هدف قرار دهد.

ولادیمیر پوتین در واکنش به گفت‌وگوهای اخیر رهبران غربی درباره احتمال اعزام نیروهای ناتو به اوکراین صراحتا گفت: پیامدهای مداخلات احتمالی آن‌ها بسیار فجیع‌تر خواهد بود. آن وقت اقدامات ما و متحدان منجر به از بین بردن امنیت اروپا می‌شود و این برای همه خطراتی به دنبال خواهد داشت.

رئیس‌جمهور روسیه بیانیه‌های آمریکا را در مورد آمادگی ادعایی آن‌ها برای مذاکره در مورد ثبات استراتژیک در آستانه انتخابات ایالات متحده «عوام‌فریبی» خواند و گفت: هر چیزی که غرب آن را مطرح می‌کند واقعا تهدید یک درگیری با استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را به دنبال دارد که به معنای نابودی تمدن است.

روسیه اقتصاد اول اروپاست

او تاکید کرد: تشکیل یک چارچوب جدید امنیتی جهانی مسئله‌ای ضروری است و روسیه آماده گفت‌وگو و رایزنی در این خصوص با همه کشورهاست. نظم جهانی بدون حاکمیت و روسیه قدرتمند غیرممکن است.

پوتین هم‌چنین ضمن تاکید بر پیشرفت کشورش عنوان کرد: به‌رغم تحریم‌های اعمال شده، اقتصاد رو به رشد روسیه نتوانست از پیشرفت متوقف شود. ما به توسعه موسسات دموکراسی نیز ادامه خواهیم داد.

رئیس‌جمهور روسیه افزود: بسیاری از آن‌هایی که پیشتر در عرصه سیاسی و اقتصادی سیطره داشتند، اکنون در حال فروپاشی هستند اما روسیه اکنون اقتصاد اول در اروپا و شماره پنجم در جهان است. روسیه هم‌چنین معماری مالی جهانی جدیدی را بر اساس فناوری پیشرفته و عاری از مداخله سیاسی خواهد ساخت. روسیه باید در تمامی زمینه‌های حیاتی فناوری مستقل و برتر باشد.

پوتین با اشاره به نقش مثبت گروه بریکس و گفت‌وگوهای سازنده با کشورهای بلوک آسه‌آن، کشورهای آفریقایی و عربی گفت: سهم بریکس در اقتصاد جهان در برابر قدرت خرید به ۳۶.۶ درصد تا سال ۲۰۲۸ افزایش می‌یابد درحالی‌که سهم گروه هفت به ۲۷.۸ درصد کاهش خواهد یافت.

غرب از قصد هنجارهای اخلاقی و نهاد خانواده را ویران می‌کند

او در یخش دیگری از سخنرانی خود به نقش مخرب غرب در بنیان خانواده‌ها و وضعیت رو به پیشرفت خانواده‌های روس اشاره کرد و افزود: غرب از قصد هنجارهای اخلاقی و نهاد خانواده را ویران می‌کند اما روسیه زندگی و ارزش‌های سنتی را انتخاب می‌کند. روسیه دارای ارزش‌های سنتی بوده و همچنان هم هست و انتخاب ما با اکثریت مردم جهان مشترک است.

به گزارش ایرنا،‌ پوتین همچنین گفت: تعداد روس‌هایی که زیر خط فقر زندگی می‌کنند در پایان سال ۲۰۲۳ به ۱۳.۵ میلیون نفر کاهش یافته اما این عدد هنوز زیاد است. تجارت روسیه در ۲ سال گذشته میلیاردها روبل به سازمان‌های داوطلبانه و موسسات خیریه که از نیروهای ما و خانواده‌های آن‌ها حمایت می‌کنند، ارسال کرده است.

پوتین تاکید کرد: برای روسیه دستیابی به خودکفایی و رقابت در زمینه هوش مصنوعی ضروری است و این امر پیشرفت ما را تضمین می‌کند.

پربیننده ترین خبرها