هاآرتص: اسرائیل وبال گردن بایدن شده است

هاآرتص: اسرائیل وبال گردن بایدن شده است
دوشنبه 14 اسفند 1402 - 01:34

روزنامه چاپ فلسطین اشغالی نوشت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با وجود آنکه در مدت ۱۵۰ روز از شروع جنگ غزه مورد حمایت رئیس‌جمهور آمریکا قرار داشته اما در واقعیت «وبال گردن» واشنگتن و عامل تضعیف جایگاه سیاسی «جو بایدن» شده است.

العالم-فلسطین اشغالی

رسانه اسرائیلی در تحلیلی درباره وضعیت فعلی روابط میان رژیم صهیونیستی و واشنگتن به اهمیت بالای نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو در ماه نوامبر در آمریکا اشاره کرد.

روزنامه هاآرتص نوشته است: «با وجود پیش‌بینی‌های آخرالزمانی بی‌پایانی که در سال‌های اخیر نسبت به تضعیف جایگاه امپریالیستی آمریکا شنیده شد و با وجود تمام احترامی که برای اقتصاد چین و دیگر کشورهای مدعی سلطنت جهانی قائل هستیم، انتخابات چهار سال یک بار آمریکا خیلی مسائل بیشتری فراتر از سرنوشت شهروندان آمریکا را در پای صندوق‌های رای تعیین می‌کند.

در ادامه این مطلب آمده است: «برهه بی‌ثبات کنونی را می‌توان با نگاه به گذشته به عنوان جنگ جهانی سومی که در تقریبا تمامی میادین نبردهای خونین آن نیروهای نیابتی در حال جنگیدن هستند تعریف کرد و این موضوع در این برهه حتی درست‌تر است. در این زیر این ابرهای تاریک چشم‌های جهانیان چه با نگرانی و چه با اشتیاق، در حال پیگیری شانس بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید است. جای تعجب نیست که در روزهای اخیر رسانه‌های بین‌المللی به تحلیل تاثیر جنگ غزه بر شانس پیروزی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در انتخابات آتی پرداخته‌اند

«نوآ لاندائو»، تحلیلگر هاآرتص و نگارنده این مقاله با تاکید بر اینکه جنگ کنونی در غزه در حال تضعیف جایگاه بایدن و به موجب آن تقویت جایگاه ترامپ است، می‌نویسد: «در میان ترقی‌خواه‌ترین شاخه رای‌دهندگان دموکرات، هر روز انتقادها از حمایت بایدن از اسرائیل بیشتر می‌شود. ایالت میشیگان به دلیل برخورداری از یک جامعه نسبتا بزرگ از رای‌دهندگان عرب ترقی‌خواه نمادی برای این انتقادها شده است. در رقابت مقدماتی دموکرات‌ها که چند روز پیش در میشیگان برگزار شد، بایدن توانست به راحتی با کسب ۸۰ درصد آرا پیروز شود. اما بالغ بر ۱۰۰ هزار رای دهنده دموکرات تصمیم به انتخاب گزینه غیرمتعهد در این انتخابات به منظور نشان دادن اعتراض خاص خود و انزجار صریحشان از سیاست های او در خاورمیانه گرفتند.»

این تحلیلگر تصریح کرده موضوع حمایت از اسرائیل تنها عامل انتقادهای مداوم از بایدن در میان دموکرات‌ها نبوده و او به خاطر مسائل دیگری نظیر «اولین مشت» معروف خود به ولی‌عهد عربستان در زمان سفر به این کشور پادشاهی و رویکردش در قبال روسیه مورد انتقاد قرار دارد. در ادامه این مطلب تصریح شده است: «این مسائل هشداری جدی برای کسانی است که به یاد دارند اختلاف داخلی در حزب دموکرات بین برنی سندرز و هیلاری کلینتون چطور منجر به وقوع فاجعه ترامپ شد. بی‌پاسخ ماندن انتقادها از بایدن بعد از پایان رقابت‌های مقدماتی دموکرات‌ها نهایتا منجر به یک کمپ تفرقه زده دموکرات خواهد شد

تحلیلگر هاآرتص ادامه داده است: «طنز متحیر کننده این است همچنان که بایدن در حال برداشت انتقادهای فزاینده از خود به دلیل حمایت از اسرائیل است. تل‌آویو به او بی وفاست و بخش عمده‌ این دولت خیلی سریع فراموش کردند که چطور بایدن در اولین روز جنگ اخیر برای حمایتی تاریخی و چشمگیر از اسرائیل قدم جلو گذاشت».

او بیان داشته است: «دولت نتانیاهو و حامیان آن به سراغ الگوی آشنای نادیده گرفتن دوستان واقعی اسرائیل و توجه نشان دادن به گرگ‌هایی که در زیر ظاهر دوستان پنهان هستند، رفته است

تحلیلگر هاآرتص تصریح می‌کند: «شاخه راستگرای اسرائیل همه تصمیم‌های اخیر دولت آمریکا را ضداسرائیلی تلقی کرد. از جمله این تصمیم‌ها، تحریم‌ها علیه شهرک‌نشین‌های خشونت طلب، مخالفت با ساخت‌و ساز در اراضی اشغالی، بازگشت به سیاستی که شهرک‌ها را غیرقانونی تعریف می‌کند و درخواست برای ارسال کمک بشردوستانه به نوار غزه هستند.»

او در انتها نتیجه گیری می‌کند که رژیم صهیونیستی به جای شنیدن «انتقادات موجه رئیس‌جمهوری که دوستی خود را فراتر از انتظار در زمان بحران ثابت کرده است تبدیل به یک بی‌وفا و وبال گردن برای بایدن شده است. مردم خیلی زود فراموش کردند مبنای دوستی جعلی ترامپ آرای مسیحیان اوانجلیستی بود که برای آخرالزمان دعا می کنند. شاید برای اتفاقی مثل هفتم اکتبر.»

ایسنا

پربیننده ترین خبرها