العالم - فلسطین اشغالی
روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» و وبسایت اقتصادی «ICI» این رژیم، امروز (سه شنبه) نوشتند که اقتصاددانان ارشد وزارت دارایی اسرائیل در گزارشی، پیامدهای اقتصادی جنگ غزه و حملات نیروهای دریایی یمن را در تنگه باب المندب بر اقتصاد رژیم صهیونیستی بررسی کرده اند.
بر اساس این گزارش که از سوی وزارت دارایی رژیم اسرائیل تهیه شده، منحرف کردن مسیر کشتی ها از دریای سرخ به منظور جلوگیری از حملات نیروهای مسلح یمن، منجر به تحمیل هزینه های هنگفت به حمل و نقل دریایی این رژیم شده است.
به نوشته اسرائیل هیوم، این هزینه ها به کشتی هایی که کالا به بنادر سرزمین های اشغالی وارد می کنند یا کشتی هایی که کالا از این بنادر خارج می کنند، ارتباط مییابد.
کارشناسان اقتصادی رژیم اسرائیل هشدار دادند که در صورت ادامه جنگ غزه و تداوم تنش در دریای سرخ و باب المندب، هزینه های حمل و نقل دریایی این رژیم به دلیل تغییر مسیر کشتی ها به صورت چشمگیری افزایش خواهد یافت.
در این گزارش آمده است که تحمیل هزینه های اضافی برای حمل و نقل کشتی های کانتینری، سالانه یک میلیارد دلار برآورد می شود.
بر اساس این گزارش، در صورت تغییر مسیر کشتی ها از دریای سرخ و باب المندب، هزینه های کشتیهای فلهبر از جمله آنهایی که از طریق بندر ایلات، فسفات صادر میکنند، سالانه بین ۳۵ تا ۵۰ میلیون دلار برآورد میشود که نشاندهنده افزایش ۷۷ تا ۱۰۰ درصدی است.
این گزارش افزایش هزینه های کشتی های باری عمومی مانند کشتی هایی که به بنادر سرزمین های اشغالی آهن وارد و ضایعات صادر می کنند را سالانه ۶۷ تا ۱۱۰ میلیون دلار اضافی تخمین زده است که نشان دهنده افزایش ۶۷ تا ۱۰۰ درصدی است.
در مورد کشتی های دارای قابلیت های بارگیری افقی (رو - رو ) مانند کشتی های حامل خودرو نیز این گزارش نشان می دهد که هزینه های آنها سالانه ۴۰۰ میلیون دلار افزایش می یابد که نشان دهنده افزایش ۲۰۰ درصدی است.
پیشتر نیز وزارت صنعت و اقتصاد اسرائیل در فوریه گذشته اعلام کرد که عملیات نیروهای دریایی یمن در دریای سرخ و دریای عرب بر ۲۵ درصد از کالاهای وارداتی و ۲۱ درصد از واردات مواد اولیه و همچنین بر صادرات این رژیم تاثیرگذاشته و رقابت پذیری آنها را تحت تاثیر قرار داده است.
بسیاری از رسانههای صهیونیستی طی ماه های گذشته بهویژه از ابتدای فوریه گذشته، گزارش دادند که به دلیل انحراف مسیر کشتی ها و افزایش هزینههای آن، قیمت کالاها و مواد غذایی وارداتی در سرزمین های اشغالی فلسطین به نسبت متفاوت تا ۴۰ درصد افزایش یافته است.
پیشتر نیز رسانههای صهیونیستی در این باره اعلام کرده بودند که ممانعت ارتش یمن از عبور کشتیها از تنگه باب المندب به معنای مسافت ۱۳ هزار کیلومتری کشتیها برای رسیدن به بنادر اسرائیل است.
برپایه این گزارش، این اتفاق به معنای تاخیر چند هفتهای در تحویل محمولهها به رژیم صهیونیستی است.
روزنامه اقتصادی «گلوبز» رژیم صهیونیستی در گزارشی اعلام کرد که بسیاری از شرکتهای کشتیرانی و کشتیهای رژیم اشغالگر که عازم سرزمینهای اشغالی هستند، مسیرهای خود را به سمت آفریقا تغییر دادهاند که این مساله ۱۳ هزار کیلومتر به مسیر آنها اضافه کرده است.
رسانههای رژیم صهیونیستی همچنین اعلام کردند که علاوه بر افزایش مسافت، این اتفاق هزینههای اضافی دریانوردی و در نتیجه افزایش قیمت این محمولهها را به همراه خواهد داشت.
ارتش یمن طی ماه های گذشته در حمایت از مقاومت ملت فلسطین در نوار غزه چند کشتی صهیونیستی یا کشتی های عازم سرزمین های اشغالی را در دریای سرخ و تنگه بابالمندب هدف قرار داده است.
نیروهای ارتش یمنی متعهد شدهاند تا زمانی که رژیم اسرائیل حملات خود به غزه را متوقف نکند، حملات به کشتیهای این رژیم یا کشتی های عازم سرزمین های اشغالی را در دریای سرخ ادامه خواهد داد.
ایرنا