«در انتظار طوفان» / رمضان سخت برای صهیونیست‌ها

«در انتظار طوفان» / رمضان سخت برای صهیونیست‌ها
دوشنبه 21 اسفند 1402 - 21:48

هر سال در ماه رمضان، کنترل اشغالگران اسرائیلی بر بیت المقدس با سختی و دشواری زیادی همراه است، زیرا صدها هزار نمازگزار مسلمان در نماز جماعت مسجدالاقصی و اماکن مقدس پیرامونی در ماه رمضان مشارکت می‌کنند.

العالم - فلسطین اشغالی

صهیونیست‌ها و فلسطینی‌ها خود را برای هفته‌ای پرتنش و خشونت آمیز آماده می‌کنند. نشانه‌ای از آتش‌بس محتمل در غزه نیست و همزمان حماس برای راهپیمایی اعتراضی در سراسر جهان اسلام به مناسبت آغاز ماه مبارک رمضان فراخوان اعلام کرده است.

تا دو هفته پیش، توقف جنگ در غزه قبل از ماه مقدس رمضان ممکن به نظر می رسید، اما از زمانی که مذاکرات غیرمستقیم در قاهره هفته گذشته بدون پیشرفت پایان یافت، امیدها کمرنگ شد. بیش از هر چیز این زیاه خواهی طرف صهیونیستی است که مذاکرات را به بن بست کشاند، هرچند مقامات حماس آمادگی خود را برای پذیرش آتش بس در صورت خروج کامل اشغالگران اسرائیلی از غزه اعلام کرده‌اند.

هر سال در ماه رمضان، کنترل اشغالگران اسرائیلی بر بیت المقدس با سختی و دشواری زیادی همراه است، زیرا صدها هزار نمازگزار مسلمان در نماز جماعت مسجدالاقصی و اماکن مقدس پیرامونی در ماه رمضان مشارکت می‌کنند.

امسال هم وضعیت سخت تر خواهد بود، چون بخشی از فلسطینی‌ها در غزه زیر آتش بمباران رژیم صهیونیستی قرار دارند و جنگ غزه باعث فوران خشم فلسطینی ها در کرانه باختری شده است. این آتش خشم احتمالا در نمازهای جماعت ده‌ها هزار نفری خروشان هم خواهد شد. «ابوعبیده»، سخنگوی شاخه نظامی حماس در بیانیه‌ای ویدئویی که روز جمعه در کانال تلگرامی منتشر کرد، ماه رمضان را «ماه پیروزی و ماه جهاد» خواند و گفت که حماس از کیان مسلمانان سراسر جهان در غزه برای آزادی فلسطین دفاع می کند.

همزمان «اسماعیل هنیه»، رئیس سیاسی حماس در قطر، از همه گروه‌های اسلام‌گرا در خاورمیانه خواسته است تا حملات خود را به «اسرائیل» در ماه رمضان افزایش دهند و خواستار «جنبش گسترده و بین‌المللی برای شکستن محاصره غزه» شده است. طبیعی است که با این فراخوان‌ها، ماه رمضان برای اسرائیلی‌ها با سختی بیشتری در مقایسه با سال‌های گذشته همراه خواهد بود و این تنش‌ها ممکن است جرقه یک انتفاضه جدید را در کرانه باختری بزند.

پشت خالی «اسرائیل» در جنگ رفح

از سوی دیگر هفته گذشته، «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم اسرائیل در آکادمی دانشجویان نظامی گفت که رژیم اسرائیل حمله زمینی به رفح را به عنوان آخرین مکان امن نسبی در غزه در ماه رمضان ادامه خواهد داد، اما حتی متحدان سرسخت رژیم اسرائیل مانند فرانسه و انگلیس نیز هشدار داده‌اند که چنین حمله‌ای منجر به یک فاجعه انسانی بزرگتر در غزه خواهد شد و می‌تواند محرکی برای تشدید خشونت ها در دیگر مناطق از جمله کرانه باختری باشد.

رفح جنوبی ترین شهر غزه و حدود یک میلیون آواره را در خود جای داده است. همچنین نقطه ورود کمک های مورد نیاز و یک مرکز لجستیکی برای آژانس های کمک رسانی در غزه داست. رژیم اسرائیل ادعا کرده که بیشتر رهبران حماس و نیروهای فلسطینی مسلح در رفح هستند و حمله به رفح را مهم می داند، اما حتی «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا به عنوان نزدیک‌ترین متحد رژیم اسرائیل گفته است که حمله احتمالی به رفح برای او «خط قرمز» است.

بنابراین اگرچه فشار جهانی زیادی درباره توقف جنگ غزه و عدم حمله رژیم اسرائیل به رفح وجود دارد، اما صهیونیست‌ها نشان داده‌اند که به هشدارهای جهانی و حقوق بشری توجه چندانی ندارند و شاید حمله به رفح انجام شود. حمله‌ای که کرانه باختری را همزمان با ماه رمضان منفجر خواهد کرد.

«هیو لواد» از شورای روابط خارجی اروپا به گاردین گفته است که شروع ماه رمضان پیامدهایی برای کل منطقه دارد: «از یک طرف فرصتی برای حماس است تا فلسطینیان را در رژیم اسرائیل و کرانه باختری بسیج کند. همچنین خشونت در بیت المقدس به راحتی می تواند در جاهای دیگر، در کرانه باختری یا حتی فراتر از مرزهای رژیم اسرائیل، مانند لبنان کشیده شود و وضعیت را برای تل آویو بدتر سازد.»

تقویت خشونت در کرانه باختری

از سوی دیگر، ایجاد محدودیت‌ها در مسجد الاقصی برای ماه رمضان، به طور طبیعی احساسات صدها هزار فلسطینی را بیشتر تحریک خواهد کرد و احتمال دست زدن به خشونت در کرانه باختری و بیت المقدس امسال در ماه رمضان بیش از سال‌های گذشته است. یکی از دلایل این وضعیت وجود همزمان جنگ در غزه است. در واقع روش های خصمانه رژیم اسرائیل علیه فلسطینیان در کرانه باختری، سیاست آپارتاید را تقویت کرده و این مسئله چرخه خشونت و هرج و مرج را افزایش می دهد.

با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان، همه نگاه ها به محوطه مسجد الاقصی است. فلسطینی ها نگرانند صهیونیست ها دسترسی به مسجد را محدود کند. پلیس اشغالگر از 7 اکتبر محدودیت های بیشتری را برای دسترسی فلسطینیان به مسجد الاقصی اعمال کرده و اکنون تل آویو در تلاش برای اعمال محدودیت های بیشتر برای نمازگزاران مسلمان در ماه رمضان است و این محدودیت‌ها شکل گیری خشونت‌ها را به حداکثر خواهد رساند.

بدترین وضعیت برای رژیم اسرائیل

با آغاز ماه رمضان، رژیم اسرائیل برای بدترین شرایط آماده می شود. مقامات پلیس گفته اند که حدود 1000 افسر را در روزهای هفته و 2500 یا بیشتر را در اطراف شهر قدیمی مستقر خواهند داشت. تشدید حضور نظامیان حکایت از طوفان سهمگینی است که با شروع ماه رمضان کرانه باختری را فرا خواهد گرفت. در سال 2000 نیز دیدار آریل شارون، نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی از مسجدالاقصی یک محرک کلیدی برای قیام دوم فلسطینی‌ها یا همان انتفاضه دوم شد. انتفاضه‌ای که فلسطینیان از آن به عنوان «انتفاضه الاقصی» یاد می کنند و اکنون کرانه باختری در همان وضعیت قرار گرفته است.

ـ سایت تحلیلی خبری الوقت

پربیننده ترین خبرها