جزئیات پیش‌نویس قطعنامه آمریکا درباره غزه

جزئیات پیش‌نویس قطعنامه آمریکا درباره غزه
پنج‌شنبه 2 فروردين 1403 - 09:06

آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را که خواهان آتش‌بس فوری و پایدار در باریکه غزه شده، به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده است.

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش میدل ایست نیوز، آمریکا متن پیش‌نویس قطعنامه‌ای را که خواهان آتش‌بس فوری و پایدار در باریکه غزه شده و برای ششمین بار تغییراتی در آن اعمال کرده، در میان اعضای شورای امنیت سازمان ملل توزیع کرده است، همزمان با این تحرک، آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا برای بررسی تلاش‌های میانجیگرانه برای توقف جنگ رژیم صهیونیستی در باریکه غزه به خاورمیانه سفر کرده است.

پیش نویس قطعنامه امریکا بر ضرورت آتش بس فوری و پایدار برای حمایت از غیرنظامیان از سوی همه طرف‌ها و دادن اجازه برای رسیدن کمک های اساسی و ضروری و کاهش رنج انسانی تاکید می کند.

پیش نویس قطعنامه پیشنهادی می گوید که به شکل اساسی و بدون هرگونه ابهامی از تلاش های دیپلماتیک بین المللی برای آتش بس و آزادی تمام گروگان های باقی مانده حمایت می کند.

از سوی المیادین نیز گزارش داده که پیش نویس قطعنامه امریکا با هرگونه کوچ اجباری ساکنان غزه و نیز اقداماتی که می‌تواند به کاهش مساحت باریکه غزه از جمله آنچه مناطق حائل خوانده می شود، مخالفت کرده و نیز از پیامدهای حمله زمینی به رفح ابراز نگرانی کرده است.

پیش نویس قطعنامه امریکا در شورای امنیت بر مخالفت با هرگونه تلاش برای تغییر بافت جمعیتی یا منطقه ای در باریکه غزه تاکید و پایبندی ثابت خود به راه حل دو کشوری را مورد تاکید قرار داده است.

بر اساس این گزارش، این پیش نویس همچنان حملات حماس در 7 اکتبر 2023 (طوفان الاقصی) را محکوم کرده است.

پیش نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا همچنین کشورهای عضو را به افزایش تلاشها برای مهار آنچه تامین مالی تروریسم خوانده، از جمله راه های محدود کردن تامین مالی حماس ترغیب کرده است.

این پیش نویس بر اهمیت جلوگیری از گسترش دامنه جنگ در منطقه از جمله در طول خط آبی تاکید کرده و عملیات انصارالله در دریای سرخ را نیز محکوم کرده است.

تا کنون شورای امنیت به سبب وتوی امریکا نتوانسته است قطعنامه آتش بس از جمله قطعنامه پیشنهادی الجزایر را که خواهان آتش بس در باریکه غزه شده بود، تصویب کند.

از ابتدای جنگ در غزه در هفتم اکتبر گذشته، آمریکا تا کنون سه بار پیش نویس قطعنامه های ارائه شده درباره جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه را که خواستار توقف آن وبرقراری آتش بس شده بود، وتو کرده است.

پربیننده ترین خبرها