بحران بزرگ نقدينگی در غزه؛ از کمبود خودپرداز تا دستبرد سربازان اسرائیلی به بانک‌ها

بحران بزرگ نقدينگی در غزه؛ از کمبود خودپرداز تا دستبرد سربازان اسرائیلی به بانک‌ها
شنبه 11 فروردين 1403 - 14:39

غزه جنگ زده در کنار تمامی چالش ها از حمله قحطی و گرسنگی، حالا با بحران نقدینگی روبه روست که باعث افزایش رنج ساکنان آن در طول جنگ شده است

العالم - فلسطین اشغالی

تخریب زیرساخت های بهداشتی و بیمارستانی، راه‌ها و ارتباطات و بحران غذا و مواجهه با قحطی تنها تبعات جنگ مداوم در باریکه غزه نبوده و حالا اهالی این باریکه به دلیل بسته شدن بیشتر بانک‌ها و شعب همچنین عدم ورود ارز با چالش جدیدی به اسم «بحران نقدینگی » روبه رو هستند.

جنگ و تداوم حملات هوایی رژیم صهیونیستی بسیاری از دستگاه‌های خودپرداز متعلق به بانک‌های فلسطینی فعال در غزه را به طور کامل منهدم کرده است.

در حالی که بسیاری از شعب بانک‌ها تعطیل هستند اندک بانک‌های فعال نیز با کمبود نقدینگی و کمبود منابع مالی دست به گریبانند و نمی‌توانند پاسخگوی تقاضای مشتریان برای دریافت سپرده‌هایشان باشند. به همین دلیل بانک‌های فعال درهای بسیاری از شعب‌شان را در غزه و شمال آن بسته‌اند. در حالی که این موسسات به شکل جزئی در مناطق مرکزی و رفح فعالیت می‌کنند ، اما در شهر خان یونس در جنوب غزه به طور کامل تعطیل شده‌اند؛ این امر کمبود نقدینگی را تشدید کرده است.

پول نقد معادل طلا !

کمبود شدید پول نقد بر کسب و کارها و زندگی روزمره تأثیرات منفی قابل ملاحظه‌ای داشته است. به عنوان نمونه به گزارش الخیلج آنلاین، ناتوانی علی معمر از کسبه فلسطینی در برداشت(2176 دلار) از حساب بانکی خود در یکی از بانک های شهر رفح در جنوب باریکه به دلیل نبود دستگاه خودپرداز، دیگر قادر به ادامه تجارت خود نیست و به دلیل اصرار بازرگانان برای دریافت پول در ازای فروش کالا به او، نتوانسته کالای جدیدی برای مغازه کوچک تجاری خود خریداری کند. معمر در ادامه می گوید: هیچ وسیله ای برای به دست آوردن این مبلغ باقی نمانده است. حتی صرافی هایی که کارمزد بالایی دریافت می کنند، هم قادر به تأمین نقدینگی مورد نیاز مردم نیستند زیرا مردم در این مدت پول زیادی برداشت کرده اند.

او همچنین توضیح می‌دهد که «بانک‌هایی که هنوز در رفح، جنوب باریکه غزه و مناطق مرکزی فعالیت می‌کنند، تنها یک دستگاه خودپرداز برای پرداخت پول سپرده‌گذاران و کارمندان باز می‌کنند که همان هم مبلغ کافی ارائه نمی‌کند».

او خاطرنشان می‌کند که «عدم دریافت پول‌هایش از بانک، رنج او را در جریان جنگ با اسرائیل، به‌ویژه با توجه به افزایش جنون‌آمیز قیمت‌ها و نیاز شدید او به دریافت پول برای تأمین نیازهای روزانه‌اش، افزایش می‌دهد.

محدودیت ها موجب شده تا ساکنان غزه از برنامه‌های الکترونیکی بانک‌های فعال در غزه برای انتقال موجودی به منظور خرید کردن، پرداخت بدهی‌های خود و یا تأمین نقدینگی استفاده کنند. حتی در مواردی که فردی پول نقد در دست دارد با دریافت ۳ تا ۱۰ درصد بیشتر از ارزش مبلغ در مقابل انتقال اینترنتی پول، معادل نقدی آن را به فروش می‌رساند!

در نتیجه کمبود نقدینگی و عدم وجود ارز دلار نیز کمیاب شده و زمینه به وجود آمدن بازار سیاه را فراهم کرده است به طوریکه صرافان در بازارهای سیاه آن را با مبلغی معادل ۳۰ شکل (واحد پول "اسرائیل") و بالاتر مبادله می‌کنند.

سرقت سربازان اسرائیلی از بانک‌ها و خانه‌های غزه

یکی از دلایل اصلی کمبود نقدینگی در باریکه غزه، مصادره میلیون‌ها دلار توسط ارتش اشغالگر "اسرائیل" از بانک‌ها در باریکه غزه است.

ارتش اشغالگر صهیونیستی تایید کرده است که از آغاز تهاجم زمینی به باریکه غزه در 27 اکتبر تا فوریه گذشته، بیش از 220 میلیون شکل (60 میلیون دلار) از غزه و توقیف 200 میلیون شکل (54.3 میلیون دلار) از بانک فلسطین را به بهانه "مبارزه با تروریسم" مصادره کرده است. فوریه گذشته، روزنامه صهیونیستی «معاریو» فاش کرد که یک نیروی ویژه نظامی "اسرائیل" پس از یورش به شعبه بانک فلسطین در محله «ریمال » در شهر غزه، 200 میلیون شکل (54.3 میلیون دلار) را مصادره کرده است.

در واقع رژیم صهیونیستی تنها به بمباران مناطق مسکونی،حمله به غیر نظامیان، کشتار سیستماتیک کودکان و ارتکاب نسل کشی، دزدیدن اعضای بدن اجساد و مجروحان فلسطینی بسنده نکرده و سربازان این رژیم به دزدی و سرقت از منازل و بانک ها در جریان جنگ پرداخته اند که این خود یکی از عوامل تشدید بحران نقدینگی و ارز بوده است. مستنداتی در این زمینه وجود دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.

روزنامه معاریو به نقل از افسران ارتش نوشت: «سربازان اسرائیلی که در حال انجام عملیات نظامی در محله الریمال در غزه بودند، جان خود را به خطر انداختند تا صدها میلیون مثقال از بانک فلسطین را که در سال جاری به تشکیلات خودگردان فلسطین اختصاص داده شده بود، سرقت کنند.»

یا در مورد دیگری در ژانویه گذشته، ارتش اشغالگر اعلام کرد که مبالغی به ارزش 15 میلیون شکل (4 میلیون دلار) از خانه‌های فلسطینی‌ها در باریکه غزه را در جریان یورش‌ به مناطق مسکونی در باریکه غزه کشف و ضبط کرده و به بخش مالی ارتش منتقل شده بود. وزارت امنیت رژیم صهیونیستی اعلام کرد این مبالغ که به خزانه دولت واریز خواهد شد.

از طرف دیگر برخی نیز عدم همکاری مالی تشکیلات خودگردان با بانک‌های فعال در غزه را یکی از عوامل اصلی بحران نقدینگی عنوان می‌کنند. این مورد از زبان یکی از صرافان فلسطینی به نام احمد السرفندی گفته شده که معتقد است «دلیل اصلی بحران نقدینگی در باریکه غزه و کمبود بودجه کافی در بانک‌ها و صرافی‌ها، وارد نشدن پول از کرانه باختری اشغالی است. »

این صراف فلسطینی همچنین خاطرنشان می کند که «بحران نقدینگی رنج مردم باریکه غزه به ویژه آوارگان را افزایش می دهد و باعث می شود که آنها نتوانند نیازهای خود به ویژه غذا و نوشیدنی را خریداری کنند».

اینطور به نظر می رسد که بحران نقدینگی در غزه، با توجه به سرقت مبالغ هنگفت از بانک ها از سوی ارتش "اسرائیل" و تداوم شرایط جنگ و محاصره همچنان در این باریکه باقی مانده و چالش‌های زیادی را به وجود آورد و به بحران های حل نشده قبلی اضافه شود.

الوقت

پربیننده ترین خبرها