دیپلماسی نفاق اردوغان و شکست حزبش در انتخابات

دوشنبه 13 فروردين 1403 - 12:40

نتایج اولیه انتخابات شهرداری در ترکیه حکایت از پیروزی بزرگ مخالفان حزب حاکم "عدالت و توسعه" دارد و آنها در این انتخابات در شهرهای بزرگی مثل استانبول، آنکارا و ازمیر به پیروزی رسیده‌اند و در شهرهایی، که سال‌ها تحت حاکمیت این حزب بوده‌اند دستاوردهای قابل توجهی داشته‌اند.

العالم - ترکیه

نتایج انتخابات محلی ترکیه حکایت از پیروزی حزب "جمهوری‌خواه خلق" بزرگترین حزب مخالف "رجب طیب اردوغان" در شهرهای بزرگ دارد. در این انتخابات، همان‌طور که انتظار می‌رفت، حزب حاکم عدالت و توسعه شکست خورد. اردوغان با پذیرش این شکست، وعده داد که اشتباهات را جبران می‌کند.

اردوغان گفت: 9 ماه پس از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری، متأسفانه نتیجه مطلوبی در انتخابات محلی به دست نیاوردیم. به رغم تلاش شبانه‌روزی اعضای حزب عدالت و توسعه برای فراهم کردن مقدمات انتخابات، متأسفانه شکست خوردیم.

نتایج اولیه حکایت از پیروزی قاطع حزب جمهوری‌خواه خلق در استانبول، آنکارا و ازمیر دارد. این حزب همچنین در سراسر ترکیه پیشتاز است. هواداران این حزب، از همان دقایق اول در میادین اصلی شهرها حضور یافته و جشن پیروزی گرفتند.

"تورگوت ینار" شهروند ترک به خبرنگار العالم گفت: "امام اوغلو در استانبول پیروز شده است. ما پیروز شدیم. همه انتظار چنین پیروزی را می‌کشیدیم. امروز حزب جمهوری‌خواه خلق نه تنها در استانبول بلکه در بیشتر شهرهای ترکیه به پیروزی رسیده است".

نکته قابل توجه در انتخابات محلی، پیروزی حزب جمهوری‌خواه خلق در همان شهرداری هایی است که پیشتر تحت سلطه حزب عدالت و توسعه و احزاب محافظه کار بودند.

طبق این گزارش، انتخابات شهرداری‌ها در ترکیه یکشنبه با تمرکز بر تلاش رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور این کشور برای بازپس‌گیری کنترل استانبول از رقیبش "اکرم امام‌اوغلو" که قصد دارد پس از شکست‌های تلخ انتخاباتی سال گذشته، اپوزیسیون را بار دیگر به عنوان یک نیروی سیاسی معرفی کند، آغاز شد.

امام‌اوغلو، شهردار استانبول با پیروزی در انتخابات 2019، بزرگترین ضربه انتخاباتی دو دهه قدرت را به اردوغان و حزب عدالت و توسعه وارد کرد. اردوغان در سال 2023 با انتخاب مجدد در انتخابات ریاست‌جمهوری و کسب اکثریت پارلمانی به همراه متحدان ملی‌گرای خود، شکست غافلگیرانه 2019 را تلافی کرد.

ناظران معتقدند شکست حزب عدالت و توسعه در این انتخابات دو علت اصلی دارد؛ یکی رکود اقتصادی است و دیگری بی‌توجهی به مسأله غزه است و همین امر باعث از دست دادن آرای محافظه‌کاران در این انتخابات شد.

ناظران تأکید دارند دولت اردوغان به رغم حمایتی، که از ملت فلسطین و باریکه غزه می‌کند ولی تلاش کرده که روابط خود با رژیم اسرائیل را به‌ویژه در حوزه‌های تجاری تثبیت کند. صادرات سوخت کشتی و هواپیما از ترکیه به این رژیم کودک‌کش، که از سال ۲۰۱۶ روندی صعودی داشته، خود نمودی از آن است که آنکارا با حفظ ارتباط با طرفین جنگ در غزه، بیشتر به دنبال معرفی خود به عنوان میانجیگر صلح است تا حامی فلسطین.

همچنانکه بیشتر احزاب و شخصیت‌های اسلام‎‌گرا در ترکیه موضع "میانه‌داری" دولت اردوغان در قبال جنگ غزه را زیر سوال می‌برند و تأکید دارند که او با استفاده از عبارت "طرفین" به جای ذکر نام مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی، سیاست نفاق را در طرفداری از ملت مظلوم فلسطین دنبال می‌کند.

پربیننده ترین خبرها