رژیم صهیونیستی در ازای موافقت با آزادی زندانیان معامله شالیت چه می خواهد؟

رژیم صهیونیستی در ازای موافقت با آزادی زندانیان معامله شالیت چه می خواهد؟
سه شنبه 14 فروردين 1403 - 13:14

برخی رسانه‌های عبری از موافقت «اسرائیل» با آزادی زندانیان معامله گلعاد شالیت که مجدداً دستگیر شده‌اند، به عنوان بخشی از گفتگوها برای انعقاد قرارداد مبادله جدید با جنبش حماس خبر دادند.

العالم- فلسطين اشغالی

رادیو عبری "کان" از موافقت تل آویو با آزادی زندانیانی که به عنوان بخشی از توافق شالیت آزاد شده بودند و اخیراً دوباره دستگیر شدند، در ازای آزادی دو سرباز هدار گولدن و اورون شائول که در سال 2014 به اسارت گردان های قسام درآمدند، موافقت کرد.

کان اعلام کرد این پیشنهاد به جنبش حماس اعلام شد، اما آنها به آن پاسخی ندادند و انتظار می‌رود در چارچوب مذاکراتی که فردا در قاهره از سر گرفته می‌شود، دوباره این پیشنهاد ارائه شود

یک منبع امنیتی مصری بر از سرگیری مذاکرات آتش‌بس میان رژیم اشغالگر "اسرائیل" و حماس در قاهره فردا، چند روز پس از شکست توافق دوحه، پایتخت قطر، به دلیل لجبازی های اشغالگران، تاکید کرد.

رژیم اشغالگر، سه شنبه گذشته، پس از تصور به بن بست رسیدن مذاکرات میانجیگری درباره آتش بس غزه به دلیل خواسته های جنبش حماس، مذاکره کنندگان خود را از دوحه فرا خواند.

با این حال، ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت خارجه قطر با تاکید بر ادامه تلاش‌های میانجی‌گری دوحه با شرکای خود گفت: «مذاکرات غیرمستقیم میان "اسرائیل" و حماس همچنان در سطح تیم‌های فنی ادامه دارد».

سنگ اندازی نتانیاهو برای توافق و پایبندی حماس به سه خواسته

برخی منابع ویژه تاکید کردند در دیدار میانجیگران مصری و قطری با هیئت صهیونیستی در قاهره هیچ چیز جدیدی وجود نداشته است. این در حالی است که یکی از رهبران جنبش حماس تاکید کرد نتانیاهو تلاش می کند زمان بخرد و خشم خانواده های زندانیان را مهار کند ، اما موانعی برای دستیابی به توافق ایجاد می کند.

این منابع به مرکز اطلاع رسانی فلسطین گفتند: هیأت "اسرائیلی" اختیاری نداشت و سعی کرد پیشنهاد آمریکا مبنی بر بازگشت تدریجی تعداد کمی از آوارگان به شمال را بپذیرد.

به گفته این منابع؛ پیشنهاد "اسرائیل"، سخنی از بازگشت آوارگان به خانه ها و مناطق خود نمی کند، بلکه سخن از ایجاد اردوگاهی برای پناه دادن به آنهاست که آوارگان اجباری آن را رد می کنند.

علاوه بر این، یکی از رهبران حماس گفت: نتانیاهو در حال ایجاد موانع برای دستیابی به توافق است و هیئت اسرائیلی اختیار امضای توافق را ندارد.

وی بر پایبندی حماس به مواضع خود مبنی بر پایان دادن به تجاوز، خروج نیروهای اشغالگر از غزه، بازگشت آوارگان به خانه های خود به ویژه در شمال و افزایش امداد رسانی و بازسازی تاکید کرد.

گفتنی است حماس پیش از این اعلام کرده بود تا زمان موافقت اولیه اشغالگران با خواسته هایش ، هیأتی به قاهره نمی فرستد که تاکنون چنین نشده است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها