چرا بایدن نمی‌تواند نفت ایران را تحریم کند؟

چرا بایدن نمی‌تواند نفت ایران را تحریم کند؟
سه شنبه 28 فروردين 1403 - 17:24

تحلیلگران بعید می‌دانند که به دنبال پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به رژیم صهیونیستی، دولت واشنگتن تحریم‌های جدی بر صادرات نفت ایران اعمال کند و علت آن را نگرانی از پیامدهای این تحریم‌ها می‌دانند.

العالم- ایران

به گزارش العالم به نقل از رویترز، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بامداد یک‌شنبه اعلام کرد در پاسخ به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در حمله به کنسولگری ایران در دمشق، ده‌ها فروند موشک و پهپاد را به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی شلیک کرده است.

به دنبال این حمله، آمریکا و متحدانش اعلام کرده‌اند از اقدام نظامی علیه ایران حمایت نمی‌کنند، اما قصد دارند با وضع تحریم‌های اقتصادی و دیپلماتیک، ایران را "منزوی" کرده و فشارهایی را بر تهران تحمیل کنند.

اما رهبران جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان آمریکا دولت "جو بایدن" را به ناتوانی در اجرای تحریم‌های جاری علیه ایران متهم، و اعلام کردند که این هفته یک سری لایحه برای تشدید تحریم‌ها علیه این کشور را ارائه و بررسی خواهند کرد.

در همین راستا، برخی از ناظران مسائل خاورمیانه اظهار داشتند که تردید دارند که بایدن اقدامات مهمی برای تقویت اجرای تحریم‌های کنونی آمریکا علیه صادرات نفت خام و شاهرگ حیاتی اقتصاد ایران صورت دهد.

"اسکات مدلل" افسر سابق سیا و مدیر عامل گروه انرژی راپیدان گفت: "حتی اگر این لوایح تصویب شود، بعید است که دولت بایدن برای اجرای آن یا محدود کردن صادرات نفت ایران، عجله کند."

به گفته این منابع، در صورتی‌که دولت آمریکا اقداماتی تنبیهی علیه ایران اتخاد کند با بزرگ‌ترین فشار و چالش سیاسی مواجه خواهد شد از جمله افزایش قیمت نفت خام و خشم چین، که بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران محسوب می‌شود.

"باب مک‌نالی" رئیس یک شرکت مشاوره در حوزه انرژی در این‌باره ابراز عقیده کرد تحریم بانک‌های چین به دلیل تسهیل خرید نفت از ایران می‌تواند تولیدات نفتی در جهان را ۱.۵ میلیون بشکه کاهش دهد که می‌تواند بهای هر بشکه نفت را به بیش از ۱۰۰ دلار افزایش دهد و "این برای دولت بایدن یک کابوس خواهد بود".

این تحلیلگر افزود: بایدن نمی‌تواند از پس تبعات تحریم نفت ایران برآید. شاید آن‌ها چند اقدام نمادین صورت دهند و چند شرکت را تحت‌فشار بگذارند، ولی احتمالا فراتر از این نخواهند رفت.

پربیننده ترین خبرها