گزارشی از سیل دبی که چهره این شهر را مخدوش کرد+ ویدیو

يکشنبه 2 ارديبهشت 1403 - 19:55

تصویر دبی، تصویر شهری زیبا در شبکه های اجتماعی بود، اما طوفان هاى سيل آسا در اين شهر در هفته گذشته،چهره آن را مخدوش کرد.

العالم - امارات

بنابر این گزارش، به گفته کارشناسان هواشناسی، تنها در شهر "دبى" امارات متحده عربى،در طول یک روز حدود بیست و پنج سانتی‌متر، یعنی تقریبا دو برابر میانگین سالانه ،كل اين كشور، باران باریده است كه همين امر باعث شده تا بخش‌های زیادی از زیرساخت‌های این شهر که دارای جمعیتی بالغ بر سه میلیون و پانصد نفر است، به زیر آب فرو رود.

طبق گفته های هواشناسی، پدیده ای متشکل از چهار طوفان بزرگ در جو به همراه بادهای شدید بر فراز آسمان امارات روی داد.

با اين همه،اما آنچه كه تعجب برانگیز است، بارش شدید باران در مناطق وسیع بیابانی کشورهای خلیج فارس نيست، چرا كه اين امر قبلا از طریق سیستم هشدار عمومی به شهروندان هشدار داده شده، بلكه زیرساخت های آماده شده برای هوای خشک در شهر دبی است كه آمادگی چنين بارشی که در 75 سال گذشته بی سابقه بوده ، را نداشته است.

با آنكه تعداد کمی از مناطق دبی درگیر سیل شده، اما مهم ترین جاذبه های گردشگری این شهر نتوانستند با هجوم ناگهانی آب مقابله کنند و دچار تخريب شدند.

بر اساس آمار رسمی، تاکنون یک نفر بر اثر طوفان در امارات کشته و فرودگاه بین المللی دبی شاهد برخی از بدترین هرج ومرج ها بود، به طوری که مسیر هواپیماها غرق در آب شد و در نشست و برخاست آنها اختلال بوجود آمد و مسافران در ساختمان فرودگاه سرگردان شدند.

در اين رابطه ،کارشناسان هواشناسی می گویند که افزایش دمای ناشی از تغییرات آب و هوایی که درنتیجه فعالیت های انسانی پدید آمده منجر به وقوع رویدادهای شدید آب و هوایی در سراسر جهان شده است، مانند همین طوفانی که امارات و سلطنت عمان را درهم نوردید.

همچنين محققان انتظار دارند که تغییرات آب و هوایی منجر به افزایش دما، افزایش رطوبت و خطر سیل در مناطق حاشیه خلیج فارس شود.

این در حالی است که مشکل کشورهای این منطقه همچون امارات، فقدان زیرساخت های لازم از جمله تاسیسات زهکشی و فاضلاب برای مدیریت باران های سیل آسا است.

پربیننده ترین خبرها