۳۷ میلیون تن آوار جنگ غزه، مملو از بمب های منفجر نشده

 ۳۷ میلیون تن آوار جنگ غزه، مملو از بمب های منفجر نشده
شنبه 8 ارديبهشت 1403 - 09:55

رئیس سابق هیئت مبارزه با مین‌های سازمان ملل در عراق، اطلاعات خطرناکی درباره بازسازی غزه را فاش کرد.

العالم- فلسطین اشغالی

بنابر گزارش الوطن به نقل از روزنامه "گاردین"، "پر لودامار" مقام ارشد در دفتر مقابله با مواد منفجره سازمان ملل متحد و رئیس سابق هیئت مبارزه با مین‌های سازمان ملل در عراق، روز گذشته درگفت‌وگویی مطبوعاتی در ژنو به اطلاعاتی مهم، البته خطرناک، درباره بازسازی غزه اشاره کرد.

وی افزود: «جنگ اسرائیل علیه غزه، ۳۷ میلیون تن آوار بر جای گذاشت.»

این مقام ارشد در دفتر مقابله با مواد منفجره سازمان ملل متحد همچنین تصریح کرد، بیشتر زباله‌ها پر از بمب‌های منفجر نشده‌ای است که احتمالا خنثی شدن آنها بیش از ۱۰ سال زمان ببرد. در غزه به طور متوسط در هر متر مربع، ۳۰۰ کیلوگرم زباله و آوار هست.

پر لودامار پیش‌بینی کرد که آواربرداری، ۱۴ سال زمان ببرد به شرطی که روزانه از ۴۰۰ کامیون استفاده شود. در مجموع، ۶۵ درصد از ساختمان‌های ویران‌شده در غزه ساختمان‌های مسکونی هستند.

وی گفت: فرآیند پاکسازی و بازسازی ساختمان‌های مسکونی، به دلیل خطرات ناشی از مواد منفجره خنثی نشده و تسلیحات مدفون در ساختمان‌های آسیب‌دیده، کاری کُند و خطرناک خواهد بود. ارزیابی‌ها حاکی از آن است ۱۰ درصد این زباله‌ها و آوارها شامل مواد منفجره و لاشه‌های تسلیحات باشد که بایستی قبل از پاکسازی مناطق، تیم‌های تخصصی مین‌زدایی وارد عمل شوند.

ارتش اشغالگر از هفتم اکتبر گذشته جنگی ویرانگر علیه باریکه غزه به راه انداخته که تاکنون بیش از ۳۴ هزار نفر شهید و حداقل ۱۱۲ هزار زخمی بر جای گذاشته است.

پربیننده ترین خبرها