دلایل عقب‌نشینی تدریجی ائتلاف آمریکایی در دریای سرخ

دلایل عقب‌نشینی تدریجی ائتلاف آمریکایی در دریای سرخ
جمعه 14 ارديبهشت 1403 - 11:06

کارشناسان سیاسی معتقدند همه گزینه‌های ائتلاف نظامی آمریکا برای مقابلات با عملیات دریایی نیروهای یمنی در دریای سرخ با شکست مواجه شده است.

العالم _ یمن

روزنامه فرامنطقه‌ای "رای‌الیوم" در مقاله‌ای به قلم "طالب الحسینی" کارشناس امور یمن درباره علت شکست ائتلاف آمریکایی در برابر نیروهای یمنی نوشت: زمانی‌که یمن عملیات خود را در دریای سرخ و دریای عرب آغاز کرد و راه را در حمایت از غزه بر کشتی‌های دشمن اسرائیلی بست، سناریوهای احتمالی زیادی برای مقابله با این اقدام جسورانه یمنی‌ها مطرح شد که یکی از آنها فعال شدن مجدد عملیات ارتش آمریکا در این دو دریا بود.

هدف این ائتلاف موسوم بع "ائتلاف نگهبان رفاه" حفاظت از کشتی‌های اسرائیلی در باب المندب و دریای سرخ در برابر حملات نیروهای یمنی بود.

ارزیابی‌ها آمریکایی‌ها حاکی از این بود که به حرکت درآمدن ناوهای هواپیمابر، ناوچه‌ها و کشتی‌های نظامی آمریکایی، انگلیسی، ایتالیایی، هلندی و یونانی، علاوه بر ناوهای فرانسوی و آلمانی، می‌تواند از عملیات نیروهای یمنی جلوگیری کند.

اما اتفاقی که افتاد این بود که صنعا اهداف خود را گسترش داد یعنی نه تنها کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی که عازم بنادر جنوب فلسطین اشغالی بودند بلکه کشتی‌های تجاری آمریکایی و انگلیسی را نیز هدف قرار داد.

این اتفاق به چالشی بزرگ برای ائتلاف نظامی آمریکا در دریای سرخ تبدیل شد؛ زیرا مقابله با آن به توان نظامی و اطلاعاتی بالایی نیاز داشت از جمله دفاع هوایی برای حمایت از تعداد زیادی ناو، ناوچه و کشتی‌های جنگی، توان عملیاتی برای پیگیری حرکت کشتی‌ها و ایجاد بازدارندگی کافی برای شرکت‌های کشتیرانی که قصد داشتند از باب المندب، دریای سرخ و دریای عرب عبور کنند.

همین مشکلات باعث شد که ائتلاف مذکور شکست بخورد و در نتیجه به سراغ گزینه دیگری برای مقابله با نیروهای یمنی برود؛ یعنی حملات هوایی برای ضربه زدن به قابلیت‌های نظامی نیروهای مسلح یمن با هدف ایجاد اختلال در توانایی هدف‌گیری کشتی‌ها.

اگرچه این گزینه نشان‌دهنده سطح بالایی از تجاوز به کشوری بود که ده سال در معرض جنگ و محاصره قرار داشت اما آمریکا و انگلیس پس از هفته‌ها تجاوز هوایی به شهرهای یمن متوجه شدند که این گزینه نیز راه به جایی نمی‌برد و عملا شکست خورده است.

هم اکنون به نظر می‌رسد که آمریکا و انگلیس برای گشودن جبهه‌ زمینی از طریق عربستان سعودی و نیز استفاده از سناریوی آغاز جنگ های داخلی در یمن تلاش می‌کنند هرچند این دو گزینه پیشتر امتحان شده و راه به جایی نبرده‌اند.

پربیننده ترین خبرها