گفت‌وگوی رئیس سیا و نتانیاهو درباره توقف عملیات در رفح

گفت‌وگوی رئیس سیا و نتانیاهو درباره توقف عملیات در رفح
چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403 - 22:37

یک مقام اسرائیلی به خبرگزاری فرانسه گفت ویلیام برنز، رئیس سیا در سفر به فلسطین اشغالی با بنیامین نتانیاهو درباره «معلق کردن عملیات‌ نظامی در غزه» در ازای موافقت حماس با آزادسازی اسرا رایزنی کرده‌اند.

العالم - آمریکا

دیدار نتانیاهو و رئیس دستگاه جاسوسی آمریکا در قدس به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای توافق با حماس بر سر آتش‌بس و تبادل اسرا صورت گرفته است.

مقام اسرائیلی که اشاره‌ای به نام او نشده به خبرگزاری فرانسه گفت: «دو طرف درباره احتمال توقف عملیات اسرائیل در رفح در ازای آزادی گروگان‌ها رایزنی کردند.»

روز گذشته «یوآو گالانت» وزیر جنگ اسرائیل با بیان اینکه دستور ورود نظامیان خود به منطقه رفح را داده گفت که این عملیات تا زمان بازگشت اسرا ادامه خواهد داشت.

به نوشته روزنامه تایمز اسرائیل، گالانت امروز گفت: «دیروز من به ارتش اسرائیل دستور دادم وارد رفح شود. این عملیات تا زمان حذف حماس در این منطقه و در سراسر باریکه غزه یا تا زمانی که نخستین گروگان‌ها به اسرائیل برگردند، ادامه خواهد داشت.»

وزیر جنگ اسرائیل در ادامه گفت: «منظور این است که عملیات تا زمانی که توافقی حاصل شده و اجرای آن اغاز شود ادامه می‌یابد.»

روز دوشنبه جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اعلام کرد طرح پیشنهادی مصر و قطر برای تبادل اسرا/آتش‌بس را پذیرفته است. اما مقام‌های اسرائیلی حصول توافق را رد کرده و مدعی شدند حماس طرح پیشنهادی مصر را «تعدیل» کرده است. ساعاتی بعدتر، ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای از آغاز «حملات هدفمند» در رفح خبر داد.

نزدیک به ۱.۵ میلیون نفر فلسطینی در شهر رفح واقع‌ در جنوبی‌ترین نقطه غزه پناه گرفته‌اند. در صورت آغاز عملیات اسرائیل در این منطقه، آوارگان فلسطینی جایی برای رفتن ندارند.

آژانس امدادرسانی سازمان ملل متحد روز جمعه گفت چنانچه اسرائیل طرح خود برای حمله به رفح را پیش ببرد، صدها هزار نفر در معرض خطر مرگ قرار خواهند داشت.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها