رقابت سنگین عربستان و امارات برای سرمایه‌گذاری در مصر/ ریاض به دنبال خرید ساحل «راس جمیله» و ده‌ها شرکت مصری

رقابت سنگین عربستان و امارات برای سرمایه‌گذاری در مصر/ ریاض به دنبال خرید ساحل «راس جمیله» و ده‌ها شرکت مصری
يکشنبه 23 ارديبهشت 1403 - 13:07

منابع آگاه دولتی در مصر، از پیشنهاد جدید عربستان سعودی مبنی بر واگذاری سپرده‌های خود نزد بانک مرکزی قاهره در ازای تکمیل قرارداد «راس جمیله» و همچنین خرید برخی از شرکت‌های دولتی خبر دادند.

العالم - عربستان سعودی

به گزارش العالم به به نقل از وب سایت «المنصه»، ممکن است ریاض برای تکمیل قرارداد «راس جمیله» و همچنین خرید برخی از شرکت‌های دولتی مصر از سپرده‌های خود در قاهره به ارزش حدود 10 میلیارد و 300 میلیون دلار صرف‌نظر کند.

براساس این گزارش، معاملات گنجانده‌شده در پیشنهاد سعودی‌ها، شامل «راس جمیله» و همچنین خرید برخی از شرکت‌های دولتی از جمله موسسه «سیرا للتعلیم» (موسسه آموزشی با 27 مرکز)، بود.

این معاملات همچنین 5 شرکت دیگر در بخش‌های مختلف از جمله توسعه املاک، بهداشت، انرژی، برق، خدمات مالی و مواد غذایی را نیز در می‌گیرد که به زودی اعلام خواهد شد.

منبع مذکور همچنین خاطرنشان کرد: «صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان برای خرید بیشتر این پروژه ها و شرکت ها با امارات رقابت خواهد کرد.»

شایان ذکر است که پیشتر مشابه این معامله احتمالی با امارات انجام شد که در آن ابوظبی «راس الحکمه» منطقه ساحلی را که یکی از شواهد تاریخی دروازه غربی مصر در ساحل شمال غربی دریای مدیترانه به حساب می آید، خریداری کرد.

در 23 فوریه 2024، مصر و امارات قراردادی را برای توسعه شهر جدید «رأس الحکمه» با سرمایه‌گذاری حدود 150 میلیارد دلار، از جمله پرداخت 35 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به دولت مصر طی دو ماه و نیز 11 میلیارد دلار بدهی، امضا کردند. متن این قرارداد تصریح می‌کند که مصر 35 درصد از کل سود پروژه را دریافت خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها