پشت پرده شکست مذاکرات آتش‌بس در غزه:

سی ان ان: مصر همه را فریب داده است

سی ان ان:  مصر همه را فریب داده است
چهارشنبه 2 خرداد 1403 - 17:23

شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا گزارش داد، سازمان اطلاعات مصر بدون اطلاع تل‌آویو، دوحه و واشنگتن به عنوان میانجیگر، مفاد توافق آتش‌بس در غزه که رژیم صهیونیستی و حماس با آن موافقت کرده بودند را تغییر داد.   

العالممصر

شبکه تلویزیونی آمریکایی سی ان ان فاش کرد که توافق مبادله اسرا و آتش‌بس در غزه، که جنبش حماس در اوایل ماه مه آن را تایید کرد، شاهد تغییراتی بود که سازمان اطلاعات مصر به شکلی مخفیانه و بدون اطلاع تل‌آویو و دیگر طرف‌های میانجی، یعنی دوحه و واشنگتن، آن را انجام داده بود.

این شبکه به نقل از سه منبع مطلع از مذاکرات که هویت آنها اعلام نشده است، نقل کرد که سازمان اطلاعات مصر شرایط پیشنهاد آتش‌بس که رژیم صهیونیستی در اوایل ماه جاری موافقت خود را با آن اعلام کرده بود، تغییر داد، اقدامی که منجر به شکست طرح مبادله اسرا و توقف موقف جنگ در غزه شد.

این منابع گفتند که توافق آتش‌بسی که حماس در 6 مه اعلام کرد، آن چیزی نیست که قطری‌ها یا آمریکایی‌ها معتقد بودند برای بررسی به حماس ارائه شده است.

تغییرات ایجاد شده توسط سازمان اطلاعات مصر که جزئیات آن قبلاً فاش نشده بود، موجی از خشم و اتهامات متقابل را بین مقامات آمریکا، قطر و رژیم صهیونیستی به راه انداخت و مذاکرات آتش‌بس را به بن بست رساند.

یکی از این منابع به سی ان ان گفت که "همه ما فریب خوردیم".

به گفته همین منبع، "بیل برنز" رئیس سیا، که تلاش‌های آمریکا برای میانجی‌گری توافق آتش‌بس را رهبری می‌کرد، زمانی که خبر تغییر مفاد این توافق توسط مصری‌ها را دریافت کرد، بسیار عصبانی شد.

وی افزود که برنز که فردی میانه‌رو و خوش‌سخن است چیزی نمانده بود از خشم منفجر شود.

این گزارش حاکی است که تغییر در این شروط باعث شکست توافق مبادله اسرای طرفین و پایان موقت جنگ در غزه شد.

این تغییرات باعث خشم مسئولین آمریکا، قطر و رژیم صهیونیستی شد به گونه‌ای که مذاکرات آتش‌بس با بن‌بست مواجه شد.

"احمد عبد الخالق" معاون اول "عباس کامل" رئیس سازمان اطلاعات مصر مسئول این تغییرات بود که جزییات آن هنوز مشخص نشده است.

توافق اصلی شامل آتش‌بس دائمی در غزه بود اما رژیم صهیونیستی این آتش‌بس را منوط به پایان جنگ، شکست حماس و آزادی اسرا کرده بود.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها