تأثیر اقدام کشورهای اروپایی بر جایگاه کشور مستقل فلسطین

تأثیر اقدام کشورهای اروپایی بر جایگاه کشور مستقل فلسطین
جمعه 4 خرداد 1403 - 13:48

تصمیم اسپانیا، نروژ و ایرلند در به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین، بیانگر خشم روزافزون جهانی علیه رژیم صهیونیستی به سرکردگی نتانیاهو حتی از سوی دوستان سنتی این رژیم است و نشان می‌دهد که فشارهای بین المللی علیه این رژیم در حال شدت گرفتن است.

العالم - فلسطین اشغالی

"راجر کوهن" سردبیر روزنامه نیویورک تایمز در پاریس در سرمقاله‌ای با اشاره به این موضوع نوشت : هیچ بعید نیست که دیگر کشورهای اروپایی هم تصمیمی مشابه اتخاذ کنند.

وی در این راستا به اظهارات امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه اشاره کرد که گفته بود "به رسمیت شناختن (کشور فلسطین)، کار خلافی نیست".

وزارت امور خارجه فرانسه هم به تازگی این موضع را تأیید کرده است.

دیوید کامرون، وزیر امور خارجه انگلیس هم در فوریه گذشته گفته بود که به‌ رسمیت‌ شناختن فلسطین می‌تواند حتی قبل از آن صورت پذیرد که مذاکرات غزه و رژیم صهیونیستی درباره راهکار دو دولت به نتیجه برسد.

این سرمقاله اقدامات صورت گرفته را "گام هایی کوچک" توصیف کرد که اندکی از اعلام مواضع همیشگی جلوتر رفته اند اما هنوز فاصله زیادی تا مرحله به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین دارند.

نویسنده تصریح کرده است: اگر اروپا یکصدا شود و کشورهای بزرگ هم به این روند یعنی به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین بپیوندند و با این حرکت آمریکا را منزوی کنند، بزرگترین تأثیر را در این زمینه خواهند گذاشت اما تا تحقق این هدف، راه زیادی مانده است.

به عبارت دیگر، فرانسه فعلا به این فرآیند نمی پیوندند همین‌طور آلمان که حمایت آن از رژیم صهیونیستی ریشه در تفکر هولوکاست دارد.

تصمیم اسپانیا، نروژ و ایرلند بیش از هر چیز نشان می دهد که حداقل در این مقطع زمانی، کشورهای اروپایی در مورد به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین تا قبل از تشکیل عملی چنین دولت (کشوری)، اتفاق نظر ندارند.


پربیننده ترین خبرها