خیز اپوزیسیون رژیم صهیونیستی برای سرنگونی نتانیاهو

خیز اپوزیسیون رژیم صهیونیستی برای سرنگونی نتانیاهو
سه شنبه 8 خرداد 1403 - 12:59

هفت ماه پس از جنگ در باریکه غزه، بحران حضور نتانیاهو در جایگاه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بدتر و فشارها برای سرنگونی وی بیشتر شده است. حالا نه تنها وزرای کابینه جنگ، بلکه احزاب اپوزیسیون نیز او را تهدید کرده‌اند.

العالم - فلسطین اشغالی

شبکه خبری "کان" اسرائیل، امروز سه‌شنبه گزارش داد که "یائیر لاپید" رهبر مخالفان و رئیس حزب "آینده" فردا با "آویگدور لیبرمن" رئیس حزب "خانه ما" و "گیدئون سار" رئیس حزب "امید جدید" دیدار و درباره تشکیل کابینه جایگزین برای کابینه بنیامین نتانیاهو گفت‌وگو می‌کند.

منابع اپوزیسیون گفتند که در حال تلاش برای فراهم کردن مقدمات سرنگونی بنیامین نتانیاهو و گرد هم آوردن احزاب مختلف برای تشکیل کابینه جدید است.

این منابع همچنین افزودند که قصد داردند "بنی گانتز" عضو شورای جنگ را در این کابینه جایگزین، وارد کنند.

به گفته منبع مذکور، سران سه حزب قصد دارند با هدف برگزاری انتخابات زودهنگام با یکدیگر همکاری کنند.

بنی گانتز ۱۸ ماه مه به بنیامین نتانیاهو تا هشتم ژوئن برای ایجاد یک استراتژی واضح برای جنگ و مابعد آن مهلت داد و تاکید کرد که در غیر این صورت از کابینه کناره‌گیری می‌کند.

دوشنبه، لیبرمن طی نشست فراکسیون حزبش در کنست از رهبران اپوزیسیون خواست تلاش‌هایشان را متحد کرده و اتاق جنگ مشترکی را برای تغییر کابینه تشکیل دهند.

لیبرمن ۲ گزینه را مطرح کرد؛ اول دولت جایگزین در کنست و دوم یک موعد توافقی برای برگزاری انتخابات زودهنگام.

لیبرمن از نمایندگان حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو که ۳۲ کرسی در کنست دارند، خواست از این حزب جدا شده و به آنها بپیوندند.

آخرین انتخابات کنست (پارلمان) در فلسطین اشغالی اول آوریل ۲۰۲۲ برگزار شد که به تشکیل کابینه‌ای با ریاست نتانیاهو با حضور تندروهایی مثل "ایتامار بن گویر" وزیر امنیت داخلی و "بتسلئیل اسموتریچ" وزیر دارایی منجر شد.

برخی مسؤولان از جمله "جو بایدن" رئیس جمهور آمریکا کابینه نتانیاهو را تندروترین کابینه در تاریخ اسرائیل دانسته‌اند.

با وقوع جنگ غزه در هفت اکتبر کابینه نتانیاهو به عنوان "کابینه اضطراری" گسترش یافت و در کنار آن کابینه جنگ تشکیل شد.

در صورتی که انتخابات زودهنگام برگزار نشود انتخابات آتی در اراضی اشغالی اکتبر ۲۰۲۶ برگزار خواهد شد.

اپوزیسیون رژیم صهیونیستی و بخش گسترده‌ای از جامعه اسرائیل معتقدند بنیامین نتانیاهو در تحقق اهداف جنگ غزه شکست خورده و باعث طولانی کردن آن برای حفظ بقای سیاسی خود و هدر دادن فرصت‌ها برای معامله تبادل اسرا با جنبش حماس شده است.

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو شامگاه دوشنبه در سخنرانی خود در کنست بر ادامه جنگ غزه پافشاری کرد.

لاپید در سخنان خود در کنست در واکنش به اظهارات نتانیاهو گفت: چرا هنوز نخست وزیر هستی؟ چرا از مردم اسرائیل نمی‌خواهی که تو را ببخشند و به خانه‌ات بازگردی؟ تو به وظیفه خود عمل نکردی بلکه شکست خوردی. تو یک نخست وزیر غیرقانونی هستی و کابینه تو نیز غیرقانونی است.

پربیننده ترین خبرها