قطعنامه الجزایر امروز به شورای امنیت تقدیم می شود؛

جزییات پیش‌نویس قطعنامه الجزایر علیه رژیم صهیونیستی درباره رفح

جزییات پیش‌نویس قطعنامه الجزایر علیه رژیم صهیونیستی درباره رفح
پنج‌شنبه 10 خرداد 1403 - 11:09

الجزایر امروز (پنجشنبه) پیش‌نویس قطعنامه خود را درباره رفح به شورای امنیت سازمان ملل تقدیم می کند.

العالم - فلسطین اشغالی

بنابر گزارش سایت "العربی الجدید"، منابع دیپلماتیک در نیویورک گفتند که احتمالا الجزایر امروز (پنجشنبه) پیش‌نویس قطعنامه خود را درباره رفح به شورای امنیت سازمان ملل تقدیم می کند تا اواخر همین هفته یا اوایل هفته آینده به رأی گذاشته شود.

"عمار بن جامع" نماینده الجزایر در سازمان ملل متحد عصر دیروز (چهارشنبه) در کنفرانس خبری در نیویورک گفت: "کشورش تلاش می کند متن این قطعنامه "کوتاه و قاطع" باشد و به منظور "توقف کشتار در رفح" ارائه خواهد شد.

بنابر متن پیش‌نویس این قطعنامه، الجزایر خواستار برقراری آتش‌بس و پایبندی همه طرف‌ها به آن شده است. همچنین حمله کور و بی‌هدف به غیر نظامیان از جمله زنان و کودکان و زیرساخت‌های غیر نظامی محکوم شده است. در این قطعنامه بر "ضرورت پایبندی همه طرف های منازعه به تعهدات قانونی خود (بر اساس قوانین بین‌الملل) از جمله "حقوق بین‌الملل بشردوستانه" و "قانون بین‌المللی حقوق بشر" به خصوص قوانین مربوط به حمایت از غیر نظامیان و اهداف غیر نظامی و پایان دادن به محرومیت شهروندان غیر نظامی غزه از خدمات اساسی و کمک های بشردوستانه لازم برای ادامه زندگی تأکید شده است."

در متن این قطعنامه بر "مراتب نگرانی شدید شورای امنیت در قبال اوضاع فاجعه بار انسانی و شیوع گرسنگی در سراسر غزه و شرایط معیشتی دشوار و رنج‌های شهروندان فلسطینی از جمله کسانی که به رفح پناه برده‌اند و اغلب دچار آوارگی دوباره شده اند"، تأکید شده است.

در این پیش‌نویس به احکام دادگاه بین المللی لاهه درباره غزه هم اشاره شده است. رایزنی‌ها درباره متن این پیش‌نویس ادامه دارد و هنوز مشخص نیست که آیا تغییراتی در آن ایجاد خواهد شد یا خیر.

"رابرت وود"، معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل قبل از آغاز نشست دوره ای شورای امنیت درباره فلسطین به خبرنگاران گفت: "هر طرحی که در حال حاضر به رأی گذاشته شود، عملا نمی تواند تغییری در شرایط ایجاد کند". وی افزود: "ما تلاش می‌کنیم به توافقی درباره آزادی اسرا و ورود کمک های بشردوستانه به غزه دست یابیم".

شایان ذکر است که شورای امنیت پیش از این سه قطعنامه دیگر درباره غزه به تصویب رسانده است اما به دلیل حمایت های آمریکا از حملات رژیم صهیونیستی و تجهیز این رژیم به سلاح، هیچ یک به طور کامل عملی نشده اند.

وود تأکید کرد "با وجود امضای سه قطعنامه در این باره، مشکل اصلی در بخش اجرا نهفته است... به اعتقاد ما بهترین راه برای توقف جنگ و افزایش کمک‏ های بشردوستانه، دستیابی به توافق است".

پربیننده ترین خبرها