هشدار 19 سازمان بین المللی درباره قحطی قریب الوقوع در سودان

هشدار 19 سازمان بین المللی درباره قحطی قریب الوقوع در سودان
شنبه 12 خرداد 1403 - 11:18

رؤسای 19 سازمان بین المللی هشدار دادند درصورتی که طرف های درگیری در سودان همچنان مانع فعالیت آژانس های بشردوستانه در رمینه ارائه کمک به نیازمندان شوند، این کشور با «قحطی قریب الوقوع» مواجه خواهد شد.

العالم-آفریقا

بنابر این گزارش، رؤسای 19 سازمان بشردوستانه از جمله 12 سازمان بین المللی در بیانیه ای هشدار دادند که افزایش موانع و مشکلات پیش روی کمک های انسان دوستانه به نیازمندان سودان به معنی مرگ فزاینده فقرا در این کشور است.

این سازمان ها از طرف های دیگر در سودان خواستند که به حمایت از شهروندان بپردازند و زمینه رسیدن کمک های انسان دوستانه به دست آنها را هموار سازند.

خاطرنشان می شود که سودان از آوریل سال 2023 به صحنه درگیری میان ارتش به فرماندهی عبدالفتاح برهان و نیروهای واکنش سریع به رهبری محمد حمدان دقلو «حمیدتی» است که در نتیجه ی آن حدود 15 هزار نفر کشته و بیش از 8 میلیون نفر آواره شده اند.

«یانس لارکیه» سخنگوی دفتر هماهنگی امور انسانی سازمان ملل متحد در کنفرانسی مطبوعاتی در ژنو گفت: با توجه به شواهد و قرائن موجود، موج قحطی و گرسنگی در سودان گسترش یافته و در بخش های وسیعی از این کشور تثبیت خواهد شد و نیز شمار بیشتری از مردم به کشورهای همسایه فرار خواهند کرد، کودکان در معرض بیماری و سوء تغذیه و زنان و دختران با خطرات و مشکلات فزاینده مواجه خواهند شد.

وی تاکید کرد که حدود 18 میلیون نفر در سودان از گرسنگی شدید رنج می برند و 3600هزار کودک با سوء تغذیه ی شدید مواجه هستند.

همچنین با وجود نیازهای جدی و فزاینده به کمک های بشردوستانه در سودان بازهم نیروهای امداد رسان با موانع و مشکلات برنامه ریزی شده ای برای امدادرسانی از سوی طرف های درگیر روبرو هستند.

لارکیه تاکید کرد که در مارس و آوریل سال جاری حدود 860 هزار نفر در مناطق درگیر در سودان از کمک های انسان دوستانه محروم شدند.

پربیننده ترین خبرها