آتش جنگ غزه دامان وزارت خارجه آمریکا را گرفت!

آتش جنگ غزه دامان وزارت خارجه آمریکا را گرفت!
يکشنبه 13 خرداد 1403 - 11:45

"استیسی گیلبرت"، یکی از مسئولان ارشد وزارت خارجه آمریکا که هفته گذشته به دلیل "موضع واشنگتن در قبال غزه" استعفا داده بود، گفت که بخشی از گزارش عمده درباره کمک‌های بشردوستانه که در اوایل ماه جاری منتشر شده، آشکارا نادرست است و با اجماع کارشناسان این وزارتخانه در تناقض است".

العالم - آمریکا

گیلبرت در گفتگو با روزنامه بریتانیایی گاردین تأیید کرد که "مقامات وزارت خارجه امریکا، و نه فقط سازمان‌های حقوق بشری، با ارزیابی رسمی که در هفته‌های اخیر از دست کارشناسان این وزارتخانه خارج شده و در سطح بالاتری ویرایش شده است، مخالف هستند".

پیشتر گروه های بشردوستانه به طور گسترده گزارش NSM-20 این وزارتخانه را که در آن آمده "اسرائیل انتقال یا ارسال کمک های بشردوستانه ایالات متحده را محدود نکرده است" را محکوم کرده اند.

مخالفان این گزارش وزارت خارجه‌ی امریکا معتقدند که این ارزیابی غلط به دولت بایدن اجازه می دهد به ارائه تسلیحات به "اسرائیل" ادامه دهد. در حالی که طبق قوانین خود ایالات متحده، کشورهایی که کمک های امریکا را مسدود می کنند، واجد شرایط دریافت تسلیحات و کمک های امنیتی نیستند.

"گیلبرت" افزود : "واضح است که "اسرائیل" مقدار مواد غذایی و تجهیزات پزشکی وارد غزه را محدود می کند ودر این مورد بین گروههای حافظ منافع بشردوستانه اتفاق نظر وجود دارد واین قطعا نظر کارشناسان حقوق بشر در وزارت امور خارجه است و نه فقط رأی افرادی در دفتر من. "

وی ادامه داد: "برای من بسیار سخت است که حتی تصور کنم کسی مانع تراشی "اسرائیل" در ارسال کمک‌ها را بپذیرد وآنرا بی مشکل بداند، به همین دلیل به من گزارشی که می‌گوید "اسرائیل از کمک‌های بشردوستانه جلوگیری نمی‌کند" اعتراض می‌کنم، چرا که این یک دروغ آشکار است. "

گیلبرت یکی از دو مقام ارشد دولت بایدن است که در این هفته استعفا داده، قبل از او "الکساندر اسمیت"، پیمانکار و مشاور ارشد آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده (USAID)، بود که دوشنبه گذشته پس از لغو سخنرانی خود در مورد سلامت مادر و کودک در غزه، استعفای خود را ارائه کرده بود وگفته بود "من نمی‌توانم کارم را در محیطی انجام دهم که افراد خاصی را نمی‌توان به عنوان یک انسان کامل به رسمیت شناخت، یا در آن اصول جنسیت و حقوق بشر برای برخی اعمال می‌شود، اما برای برخی دیگر بسته به نژادشان اعمال نمی‌شود".

استعفای گیلبرت پس از "الکساندر اسمیت"و به فاصله ای اندک از استعفای دیگر مقامات دولت بایدن ، از جمله "جاش بال"، مسئول دفتر وزارت امور خارجه مسئول کمک های نظامی به کشورهای خارجی، "آنل شلن"، که متخصص در مسائل حقوق بشر است، و "هالا رایت"، یکی از سخنگویان رسمی عربی وزارت امور خارجه،و آخرین آنها "لیلی گرینبرگ کول" بود که در وزارت کشور کار می کرد و مسئول سازماندهی کمپین انتخاباتی معاون رئیس جمهور کامالا هریس بود که یهودی است،انجام گرفته است.

قابل ذکرست که با استعفای گیلبرت؛ مجموع استعفا دهندگان مقامات امریکایی به حداقل 9 نفر رسیده است.

پربیننده ترین خبرها