بذرپاش در ارتباط ویدئوکنفرانس با سن‌پترزبورگ مطرح کرد:

پیشنهادهای ایران به گروه بریکس در عرصه حمل‌ونقل

پیشنهادهای ایران به گروه بریکس در عرصه حمل‌ونقل
جمعه 18 خرداد 1403 - 18:27

نخستین نشست وزرای حمل و نقل کشورهای عضو گروه بریکس با طرح پیشنهادهای وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای همکاری‌ها در عرصه حمل‌ونقل و لجستیک همراه بود.

العالم - ایران

در این نشست که روز جمعه ۱۸ خردادماه ۱۴۰۳ در حاشیه بیست و هفتمین مجمع بین المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ در روسیه برگزار شد، "مهرداد بذرپاش" وزیر راه و شهرسازی از طریق ویدئو کنفرانس به ایراد سخنرانی پرداخت. "کاظم جلالی" سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه نیز به نمایندگی از کشورمان در این نشست حضور یافت.

پیشنهادهای ایران
وزیر راه و شهرسازی در سخنانی در این نشست ضمن گرامیداشت یادوخاطره آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری شهید، به ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل ایران در حوزه‌های حمل و نقلی و ترانزیت از جمله گذرگاه‌های بین‌المللی شمال - جنوب و شرق – غرب اشاره و آمادگی ایران را برای دیجیتالی شدن زنجیره های تامین حمل و نقل و لجستیک، آموزش منابع انسانی و نوآوری‌ها در راستای اهداف بریکس اعلام کرد.

کریدور شمال – جنوب، زمینه‌ساز هم‌افزایی ترانزیت گروه بریکس
بذرپاش گفت:‌ کریدور شمال – جنوب به عنوان یکی از کریدورهای مهم بین اعضا با دارا بودن مزیت‌های مناسب و مؤثر حمل‌ونقلی می‌تواند باعث هم‌افزایی کشورهای عضو بریکس در حوزه حمل و نقل و ترانزیت شود.

ساختار اداری کریدور به سازمان بین‌المللی ارتقا یابد
وزیر راه و شهرسازی ایران با اشاره به بیانیه نشست سه جانبه ایران – هند و روسیه در تاریخ چهارم جولای ۲۰۲۳ (۱۳ تیرماه ۱۴۰۳) در تهران تصریح کرد: ارتقای ساختار کنونی این کریدور به سطح یک سازمان بین‌المللی تحت عنوان "سازمان بین‌المللی کریدور شمال – جنوب" می‌تواند منجر به بهبود ساختار سازمانی و مدیریتی این کریدور شود.
وی ادامه داد:‌این اقدام باعث بهبود حمل و نقل بین‌المللی و توسعه حمل و نقل ترکیبی در چارچوب این کریدور شده و با ارتقای سطح هماهنگی و یکپارچگی،‌ فعالیت‌های تجاری و ترانزیتی را میان خریداران و فروشندگان و با استفاده از شیوه های مختلف حمل‌ونقل و به صورت ترکیبی، برای بهره‌مندی تمامی اعضای بریکس ارتقا بخشد.
بذرپاش خاطرنشان کرد:‌ همانطور که در آن بیانیه اشاره شد، جمهوری اسلامی ایران در راستای تنوع بخشیدن به زنجیره‌های تأمین حمل و نقل و لجستیک برای تقویت اتصال و افزایش کارایی و رقابت برای تبادلات اقتصادی و رشد بهتر، حمایت همه‌جانبه خود را اعلام می‌کند.

پیشنهادهایی به بریکس
وزیر راه و شهرسازی در ادامه برای دستیابی به اهداف بریکس، پیشنهادهایی در زمینه همکاری در بخش های نوآوری و دیجیتالی شدن زنجیره‌های تأمین، تحرک شهری در راستای اهمیت بخشیدن به توسعه بیشتر سیستم‌های حمل و نقل عمومی شهری،‌ آموزش منابع انسانی شایسته در ایجاد یک سیستم حمل و نقل امین و تأمین مالی پروژه‌های حمل و نقل را مطرح کرد.
بذرپاش گفت:‌ ما آمادگی داریم همه توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خود را از جمله ذخایر کم نظیر انرژی، شبکه‌های حمل ونقل و ترانزیت کوتاه و ارزان،‌ ثروت استثنایی نیروی انسانی آموزش دیده و نیز دستاوردهای علمی چشمگیر برای نیل به اهداف بریکس را به اشتراک بگذاریم.
وی خاطرنشان کرد:‌ این موقعیت کم نظیر جغرافیایی سیاسی و اقتصادی، می‌تواند ایران را به یکی از شرکای پایدار و قابل اتکا برای اتصال بریکس به گلوگاه‌های انرژی و حمل و نقل و بازارهای جهانی مبدل کند.

بریکس و روند جدید در جهان
وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت:‌ بریکس به عنوان نهادی پیشرو و متشکل از اقتصادهای بزرگ نوظهور توانسته است با ارائه الگوها و ابتکارات مناسب، روندهای جدیدی را در جهان شکل دهد. اعضای بریکس با اقتصادهای مکمل و تنوع فرهنگی، می‌توانند نیازهای متقابل را تأمین کنند و تجربه‌های ملی و بومی توسعه‌ای خود را در جهت تقویت رفاه و صلح جهانی به اشتراک بگذارند.

عضویت در بریکس، موفقیت استراتژیک در عرصه سیاست خارجی ایران
بذرپاش اظهار داشت:‌ عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در بریکس،‌ پیشرفت تاریخ‌ساز و موفقیت‌ استراتژیک برای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود و از این طریق، ایران گامی اساسی را به سوی گسترش ارتباطات در همه حوزه‌های حمل‌ونقل، تجاری و اقتصادی با اعضای بریکس برداشته است. سیاست‌ها و برنامه‌های بریکس که در بیانیه‌ها و اسناد آن انعکاس یافته، نشان می‌دهد این نهاد قادر است به طیف متنوعی از موضوعات مرتبط با دغدغه‌های جوامع در حال توسعه بپردازد.
وی خاطرنشان کرد:‌ دستور کار اجلاس حاضر با محورهای دیجیتالی شدن حمل و نقل، ایجاد پلتفرم‌های لجستیکی حمل‌ونقل بین‌ کشورهای عضو،‌ حمل و نقل پایدار، حمل و نقل سبز و توسعه همکاری‌های فیمابین از طریق سرمایه‌گذاری‌های مشترک بستری مناسب برای شکل‌دهی به همکاری‌های سازمان‌یافته فراهم آورده است.

ظرفیت‌های ایران در عرصه حمل و نقل
وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران با موقعیت جغرافیایی ممتاز و مزیت‌های ترانزیتی فراوان،‌ تقاطع کریدورهای ترانزیتی شمال-جنوب و شرق-غرب با دارا بودن ۱۱ بندر تجاری در حاشیه دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان با ظرفیت ۲۷۳ میلیون تن و شبکه ۱۵ هزار کیلومتری خطوط ریلی و بیش از ۲۵۰ هزار کیلومتر انواع راه با کیفیت و ۲۶ پایانه مرزی زمینی، این توانایی را دارد تا با حداقل زمان و هزینه،‌ شبکه‌های تجاری منطقه‌ای و بین‌المللی را از طریق خشکی به هم پیوند دهد و زنجیره ارزش منطقه را به بهترین شکل، کامل کند.

وی یادآور شد:‌ از طریق این شبکه سالانه به میزان ۷۰۰ میلیون تن بار جابجا می‌شود. همچنین ترانزیت از قلمرو جمهوری اسلامی ایران با رشد بیش از ۶۰ درصد در سال گذشته به حدود ۱۷ میلیون تن رسیده که نشان از قابلیت اطمینان، امنیت و مقرون به صرفه بودن مسیر ترانزیتی ایران برای کشورهای منطقه است.

بذرپاش خاطرنشان کرد: در حوزه هوانوردی، جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت‌های مناسبی برای ارائه خدمات هوانوردی، فرودگاهی و نیز ضریب بالای ایمنی و امنیت پرواز همراه با شرایط اقتصادی مناسب برای پروازهای عبوری و ترانزیتی از فضای آسمان کشور برخوردار است.

وی ادامه داد:‌ همکاری با بریکس برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت ویژه‌ای دارد و مایلم در اینجا از تصمیم دولت روسیه برای برگزاری این نشست و بحث درباره ابتکارها و ارائه راهکارها برای مقابله با چالش‌های جهانی و بررسی روش‌های تأمین مالی در بخش حمل‌ونقل حمایت کنم.

ملزومات تحقق سیستم حمل و نقل ترکیبی

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود در ارتباط ویدیوکنفرانس خطاب به وزیران حمل و نقل کشورهای عضو بریکس حاضر در سن پترزبورگ گفت: هم‌اکنون زیرساخت‌های ترانزیتی در مسیرهای کریدور شمال – جنوب و شرق – غرب در حال تکمیل هستند و با بهره‌گیری از مکانیزم‌های نوین مدیریت کریدور در همکاری با سازمان‌های حمل ونقلی منطقه‌ای و بین‌المللی،‌ فرایندهای استاندارد انجام تشریفات بازرسی و عبور محموله‌های تجاری در حال استقرار است.

وی افزود:‌ طی سال گذشته، ده‌ها نشست بین‌المللی با موضوع ترانزیت به ابتکار جمهوری اسلامی ایران برگزار شده و تفاهم‌نامه‌های گوناگونی برای افزایش سطح همکاری‌های منطقه‌ای برای ایجاد تحول در ترانزیت به امضا رسیده است.
بذرپاش اظهار داشت: دستیابی به یک سیستم حمل‌ونقل ترکیبی‌، مستلزم ارتقای ظرفیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری اعضا به ویژه در حوزه‌های مختلف عملیات حمل‌ونقل، زنجیره تأمین و خدمات لجستیک و روان‌سازی عملیات تشریفات گمرکی و ایجاد بسترهای حقوقی و تنظیم‌گری میان اعضا است.

در این نشست وزیر حمل و نقل و همچنین نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در همکاری‌های بین المللی در زمینه حمل و نقل، وزرا و نمایندگانی از برزیل، هند، چین، آفریقای جنوبی، مصر، اتیوپی و امارات متحده عربی به صورت حضوری یا ویدیو کنفرانس سخنرانی کردند.

سخنرانان این نشست، اطلاعاتی در مورد وضعیت فعلی صنعت حمل و نقل در کشورهای خود ارائه کرده و چشم اندازهای توسعه‌ای کشورهای خود در زمینه توسعه فناوری های دیجیتال در صنعت حمل و نقل، توجه به محیط زیست و استفاده از خودروهای بدون سرنشین را تشریح کردند. در پایان این نشست، بیانیه وزیران حمل و نقل کشورهای عضو گروه بریکس به تصویب اعضا رسید.

طرح ایجاد گروه بریکس با نزدیکی چهار قدرت اقتصادی در حال ظهور جهان شامل برزیل، روسیه، چین و هند در دوران اوج یکجانبه‌گرایی آمریکا در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی شکل گرفت. «گروه بریک» در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۹ میلادی ( ۲۶ خرداد ۱۳۸۸ شمسی) به‌طور رسمی تأسیس شد و با اضافه شدن آفریقای جنوبی در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۰ (۳۰ شهریور ۱۳۸۹) نام آن پس از پیوستن این کشور از «بریک» به «بریکس» تغییر یافت. از ابتدای سال ۲۰۲۴ (دی‌ماه ۱۴۰۲) پنج عضو جدید شامل جمهوری اسلامی ایران، مصر، اتیوپی، امارات متحده عربی و عربستان سعودی به صورت رسمی به این گروه پیوستند.

کشور روسیه در سال ۲۰۲۴ میلادی ریاست دوره‌ای بریکس را برعهده دارد.

مجمع بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ که شانزدهم خردادماه ۱۴۰۳ آغاز به کار کرده است، تا نوزدهم ماه جاری برپاست و این شهر روسیه در این مدت میزبان مقامات و صاحب‌نظران مختلف از کشورهای مختلف جهان است.

در حاشیه این اجلاس ، نمایشگاهی از دستاوردهای صنعتی ، کشاورزی، حمل و نقل، بانک و بیمه ، نوآوری‌های پزشکی و محصولات دانش‌بنیان برپا شده است.

بنا بر اعلام مشاور رئیس جمهوری روسیه و دبیر اجرایی کمیته سازماندهی مجمع بین المللی اقتصاد سن پترزبورگ، موضوع اصلی این مجمع امسال "تشکیل نقاط رشد جدید، اساس یک جهان چندقطبی" است.

"آنتون کوبیاکوف" در این باره گفت: ثبات و عدالت در جهان چند قطبی تنها در صورتی امکان پذیر است که مراکز قدرت جدیدی ظهور کنند که بتوانند دیدگاه های خود را در مورد مشکلات جهانی ارائه دهند و در شکل گیری نظم نوین جهانی مشارکت کنند.

وی ادامه داد: توسعه نقاط رشد جدید مستلزم مشارکت فعال کشورها و مناطق مختلف است که آمادگی پذیرش مسئولیت آینده خود را داشته باشند.

دبیر اجرایی مجمع بین‌المللی سن‌پترزبورگ خاطرنشان کرد: پلت فرم مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ فرصت هایی را برای بحث و گفتگو در بالاترین سطح ایجاد می کند، ایده ها، راه حل ها و ابتکارات را در تمام حوزه های زندگی عمومی و فعالیت های دولت های شرکت کننده در کار آن گسترش می دهد.

برنامه تجاری مجمع بین المللی اقتصاد سن پترزبورگ ۲۰۲۴ شامل چهار محور موضوعی است: "گذار به مدل چند قطبی اقتصاد جهانی"، "اقتصاد روسیه: اهداف و اهداف چرخه جدید"، "فناوری هایی که تأمین کننده برتری هستند" و "جامعه سالم، ارزش های سنتی" و توسعه اجتماعی - اولویت های دولتی".

برنامه رویدادهای مسیر بین المللی مجمع بین المللی اقتصاد سن پترزبورگ ۲۰۲۴ شامل بیش از ۱۰ گفتگوی تجاری از جمله فرمت های اتحاد اقتصادی اورآسیا و آسه آن (اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا)، روسیه - آفریقا، روسیه - آمریکای لاتین، روسیه - چین، روسیه - آفریقای جنوبی و سایر جلسات دوجانبه است.

شعار مجمع بین المللی اقتصاد جوانان ۲۰۲۴ که در ۸ ژوئن (۱۹ خرداد ۱۴۰۳) برگزار می شود، "روز آینده" است. برنامه آن شامل نشست‌های کارگاهی، کلاس های کارشناسی ارشد و جلسات تخصصی در مورد موضوعات مرتبط با جوانان خواهد بود.

بنا بر روال سالیان گذشته، مجمع بین المللی اقتصاد سن پترزبورگ میزبان صبحانه های تجاری است که به نوآوری های فن آوری در اقتصاد و مسائل مربوط به توسعه جامعه مدرن اختصاص دارد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها