بنی گانتز امروز از کابینه نتانیاهو جدا می‌شود

بنی گانتز امروز از کابینه نتانیاهو جدا می‌شود
شنبه 19 خرداد 1403 - 06:13

منابع مطلع به یک رسانه آمریکایی گفته‌اند یکی از وزیران کابینه اضطراری بنیامین نتانیاهو روز شنبه خروج خود را از این کابینه اعلام خواهد کرد.

العالم - فلسطین اشغالی

پایگاه آکسیوس به نقل از منابع آگاه گزارش داد «بنی گانتز» قرار است روز شنبه خروج حزب خود از کابینه اضطراری بنیامین نتانیاهو که بعد از ۷ اکتبر تشکیل شد اعلام کند.

با وجود این، اقدام بنی گانتز به فروپاشی ائتلاف نتانیاهو که در حال حاضر ۶۴ کرسی در کنست در اختیار دارد منجر نخواهد شد. اما انتظار می‌رود خروج گانتز به ایجاد بی‌ثباتی‌های بیشتر در کابینه نتانیاهو و تشدید بحران سیاسی رژیم در بحبوحه ناکامی‌های اسرائیل در جنگ غزه منجر شود.

بنی گانتز که یکی از وزیران کابینه جنگی نتانیاهو است ارتباط‌های بهتری با دولت «جو بایدن» در آمریکا دارد. آکسیوس مدعی شده که خروج او ممکن است فشارهای آمریکا و بین‌المللی را روی نتانیاهو تشدید کند.

کابینه اضطراری اسرائیل چهار روز بعد از حمله ۷ اکتبر موسوم به «طوفان‌الاقصی» تشکیل شد و بنی گانتز یکی از مخالفان نتانیاهو بود که به آن پیوست.

بعد از ورود گانتز به کابینه بنیامین نتانیاهو یک کابینه جنگی تشکیل داد. در این کابینه، اعضای راست‌گرای کابینه حضور نداشتند و در نتیجه گانتز به همراه دیگر هم‌حزبی‌اش، «گادی آیزنکوت» قادر بودند روی تصمیم‌گیری‌ها اثرگذاری داشته باشند.

ورود گانتز به کابینه اضطراری با اقبال عمومی از سوی ساکنان فلسطین اشغالی روبرو شد که این اقدام را نشانه‌ای از وحدت داخلی در برابر بدترین بحران امنیتی تاریخ رژیم می‌دیدند. اما با گذشت زمان نتانیاهو به آرامی بسیاری از توافق‌های حاصل‌شده میان خودش و گانتز را زیر پا گذاشت و گام‌هایی در جهت به حاشیه راندن او و کاستن از نفوذش برداشت.

گانتز ۱۸ ماه می به نتانیاهو ضرب‌الاجل داد و گفت که چنانچه تا تاریخ ۸ ژوئیه راهبردی برای جنگ در غزه ارائه نشود حزب او از کابینه اضطراری کناره‌گیری خواهند کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها