آغاز نشست بریکس با ادای احترام به شهدای خدمت ایران + فیلم

آغاز نشست بریکس با ادای احترام به شهدای خدمت ایران + فیلم
دوشنبه 21 خرداد 1403 - 13:20

نشست وزرای خارجه بریکس در " نیژنی نووگورود" روسیه با یک دقیقه سکوت به یاد آیت‌الله " سید ابراهیم رئیسی" رئیس‌جمهور و " حسین امیرعبداللهیان" وزیر امور خارجه شهید ایران آغاز شد.

العالم - ایران

" علی باقری" سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران یکشنبه شب برای شرکت در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو گروه بریکس به روسیه رفت و امروز در این شنست شرکت کرده است.

این نشست با سخنرانی " سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه کار خود را آغاز کرد.

لاوروف در سخنرانی خود، گذار به نظم نوین جهانی را یک دوره تاریخی کامل و دشوار خواند و گفت که بریکس با این تغییر حرکت رو به جلو را آغاز می کند و نقشش در حل مشکلات جهانی افزایش می‌یابد.

این دیپلمات روس افزود که کار فعالی نیز بر روی ابتکارات کلیدی روسیه در زمینه حمل و نقل و همچنین ایجاد یک گروه تماس در مورد آب و هوا و توسعه پایدار، یک گروه کاری در پزشکی هسته‌ای و یک انجمن پزشکی در حال انجام است.

سکوت

به گفته لاوروف کشورهای عضو بریکس به طور فعال برای ایجاد بستری برای پرداخت با ارزهای ملی تلاش می کنند.

وی گفت: "کار فعالی برای اجرای تصمیمات اجلاس ژوهانسبورگ در سال گذشته به ویژه در زمینه بهبود سیستم پولی و مالی بین‌المللی، ایجاد بستری برای تسویه ارزهای ملی در تجارت متقابل در حال انجام است.

فعالیت بریکس در سال ۲۰۰۹ به صورت غیررسمی و با هدایت روسیه آغاز شد و هدف آن فراهم کردن بستری بود تا اعضای آن نظم جهانی تحت سلطه آمریکا و دولت‌های غربی را به چالش بکشند.

اجلاس سران این کشورها به صورت سالیانه برگزار می‌شود و مسئولیت ریاست گروه نیز یک سال یک بار به صورت چرخشی به اعضا واگذار می‌شود.

برزیل، روسیه، هند و چین اعضای موسس این گروه هستند. این کشورها روی هم ۴۰ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند و کنترل یک چهارم اقتصاد بین‌المللی را بر عهده دارند.

از اول ژانویه ۲۰۲۴ کشورهای ایران، امارات، آرژانتین، اتیوپی، عربستان سعودی و مصر به این گروه اضافه شدند.

تصمیمات بریکس با اجماع آرا اتخاذ می‌شود و تمام کشورهای عضو آن در گروه ۲۰ متشکل از اقتصادهای بزرگ جهان عضویت دارند.

پربیننده ترین خبرها