گانتز و آیزنکوت "استعفا دادند" یا "فرار کردند"؟

گانتز و آیزنکوت
دوشنبه 21 خرداد 1403 - 17:05

"بنی گانتز" و "گادی آیزنکوت" دو وزیر کابینه جنگ رژیم صهیونیستی، عصر دیروز استعفای خود را اعلام و تأکید کردند که دولت و رئیس‌ آن در تصمیمات مربوط به جنگ مصلحت رژیم را در نظر نمی‌گیرند.

العالم یک خبر و چند تحلیل

استعفای گانتز و آیزنکوت را نمی‌توان به عنوان استعفای وزرای معمولی در کابینه‌ای تلقی کرد که اعضای آن فقط با یکدیگر اختلاف‌نظر دارند بلکه این دو بسیار تروریست‌تر و افراطی‌تر از نتانیاهو و هالیوی بوده و بیش از همه خواستار تحقق اهداف جنگ غزه هستند.

اما به دلیل سابقه نظامی‌شان دریافته‌اند که این رژیم بیش از هر زمان دیگر به شکست نزدیک شده است، بنابراین تصمیم گرفتند از کشتی سوراخ‌شده و فرسوده نتانیاهو قبل از غرق شدن خارج شوند لذا بهترین توصیف برای استعفای آنها، فرار است.

نکته قابل توجه این است که استعفای گانتز و آیزنکوت یک روز پس از عملیات آزادسازی 4 اسیر اسرائیلی انجام شد که نشا‌ن‌دهنده آن است که این عملیات آن طور که نتانیاهو، دولت و رسانه‌هایش درباره‌اش تبلیغ می‌کردند نه فقط پیروزی نبود بلکه یک شکست پرهزینه نظامی و سیاسی است که فرار گانتز و آیزنکوت از کابینه گواهی به این مدعاست.

کارشناسان معتقدند استعفای گانتز و آیزنکوت به دلیل ناکامی در دستیابی به اهداف جنگ و شکست سرتیپ "آوی روزنفلد" فرمانده تیپ غزه در ماموریت حفاظت از غزه در جریان نبرد طوفان الاقصی در 7 اکتبر گذشته باعث تشویق هر چه بیشتر مخالفان علیه نتانیاهو خواهد شد.

این به معنای افزایش فشار مخالفان و اعتراض خانواده‌های اسرای اسرائیلی برای توافق با حماس جهت مبادله اسراست، اعتراضاتی که حتی پس از اعلام پیروزی ساختگی نتانیاهو با آزادی 4 اسیر، متوقف نشد عملیاتی که به شهادت و مجروح شدن 1000 فلسطینی و کشته شدن 3 اسیر و هلاکت تعدادی از افسران و سربازان صهیونیست انجامید.

البته استعفای گانتز و آیزنکوت باعث سلب مسئولیت آنها از شکست صهیونیستی در جنگ غزه نمی‌شود.

این همان موضوعی است که "یائیر گولان" رئیس حزب کار صهیونیستی به آن اشاره کرد و گفت: گانتز و کابینه مسئول مستقیم اوضاع فعلی اسرائیل هستند.

بنابراین استعفای مستمر فرماندهان ارتش صهیونیستی آن هم در این زمان نشانه آن است که این رژیم دچار معضلی راهبردی شده است.

گانتز در سخنرانی استعفای خود گفت: دولت اسرائیل به یک پیروزی واقعی نیاز دارد و خروج از این دولت، تصمیمی پیچیده و دردناک است، لذا برای کسب پیروزی واقعی نیازمند همراهی با آمریکا و جهان هستیم اما نتانیاهو مانع تحقق چنین پیروزی است.

این سخنان یک واقعیت را آشکار می‌کند و آن این است که رژیم صهیونیستی برای آزادی اسرایش چاره‌ای جز معامله با مقاومت ندارد و هر آنچه نتانیاهو درباره پیروزی می‌گوید، لفاظی توخالی است لذا افراد منطقی در این رژیم البته اگر وجود داشته باشند، باید آنچه را که آمریکا می‌گوید برای حفظ موجودیت خود اجرا کنند نه آنچه را که نتانیاهو برای نجات خود می‌گوید.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها