باقری: آژانس محل تسویه حساب سیاسی اروپایی‌ها با ایران شده است

باقری: آژانس محل تسویه حساب سیاسی اروپایی‌ها با ایران شده است
چهارشنبه 23 خرداد 1403 - 15:17

سرپرست وزارت امور خارجه در واکنش به اقدامات ضدایرانی سه کشور اروپایی تصریح کرد: طرف‌های غربی به‌ویژه سه کشور اروپایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تبدیل به محل تسویه حساب سیاسی خودشان با ایران کردند که قطعاً در این مسیر موفق نخواهند شد.

العالم- ایران

" علی باقری" سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در حاشیه نشست وزرای خارجه عضو بریکس با شبکه روسی "راشاتودی" مصاحبه کرد. وی در بخشی از این مصاحبه در خصوص سیاست‌ فشار سه کشور اروپایی علیه ایران تصریح کرد: "اروپایی‌ها از حدود دو سال پیش، هیچ اقدام مثبتی در عرصه مذاکرات انجام ندادند. قطعا این اقدام سه کشور اروپایی از جمله اقدامات فریبکارانه آنهاست که در حالی که هیچ جدیت و اراده‌ای برای پیگیری مذاکرات از خودشان نشان نمی‌دهند، ایران را به ناحق متهم به عدول و نقض تعهداتش می‌کنند."

وی همچنین افزود: "ایران در چارچوب تعهداتی که در چارچوب توافق ۲۰۱۵ داشت همچنان در آن مسیر حرکت می‌کند. اقداماتی که ایران در خصوص توسعه فعالیت‌های هسته‌ای خود انجام می‌دهد و در دوره پیش رو هم قطعا این فعالیت‌ها را توسعه خواهد داد."

به گفته باقری، در چارچوب معاهده ان. پی. تی و زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی صورت می‌گیرد و لذا ایران مرتکب هیچ گونه تخلف و نقض تعهدی نشده است و این طرف‌های غربی به ویژه سه کشور اروپایی هستند که با سوءاستفاده از ظرفیت ساز و کار فنی و تخصصی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به دنبال جبران ناکامیًها و شکست‌هایشان در عرصه‌های دیگر هستند.

گفتنی است بنابر گزارش آژانس سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه در تاریخ 3 ژوئن 2024 (14 خرداد 1403 ) نامه‌ای علیه فعالیت هسته ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل ارسال کردند. این سه کشور اروپایی در نامه خود گفته اند: افزایش تنش هسته ای از سوی ایران ، برجام را از محتوایش خالی کرده و در نتیجه از ارزش آن در زمینه عدم گسترش سلاح هسته ای، کاسته است.

دیپلمات های غربی و منابع دیگر که از محتوای نامه آگاه هستند نیز گفتند هدف از این نامه، افزایش فشارها علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد و کسب زمان برای حل دیپلماتیک مسئله هسته‌ای ایران قبل از پایان مهلت قطعنامه شورای امنیت در سال آینده است که می تواند تحریم سازمان ملل متحد علیه ایران را بازگرداند.

این سه کشور اروپایی هفته گذشته توانستند طرحی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران تصویب کنند. این قطعنامه، ایران را به عدم همکاری لازم با آژانس متهم و محکوم می کند.

این طرح با رای مثبت 20 کشور از جمله امریکا، مخالفت دو کشور روسیه و چین و رای ممتنع 12 کشور تصویب شد.

پربیننده ترین خبرها