نیویورک‌تایمز: آمریکا دیگر رهبر جهان نیست!

نیویورک‌تایمز: آمریکا دیگر رهبر جهان نیست!
چهارشنبه 23 خرداد 1403 - 20:28

روزنامه امریکایی نیویورک تایمز با اشاره به اینکه جنگ رژیم اسرائیل در غزه گریبان آمریکا را گرفته است، اذعان کرد که ایالات متحده دیگر رهبر جهان نیست!

العالم- آمریکا

نیویورک‌تایمز در مقاله‌ای به قلم "استفان ورتهایم" تحلیلگر سیاست خارجی آمریکا نوشت: آمریکا در حال حاضر جهان را رهبری نمی‌کند چرا که در حال رویارویی با رقیب هسته‌ای خشمگینش، روسیه، است و نمی‌توان رفتارهای مسکو را پیش‌بینی کرد. علاوه بر آن، چین، ایران و کره‌شمالی به هم نزدیک شده‌اند و جنگ اسرائیل در غزه گریبان آمریکا را گرفته و بایدن پذیرفته است که به جای مدیریت جنگ، تابع تل‌آویو باشد!

به نوشته نویسنده، قرار بود بایدن ۴ سال بعد از ریاست‌جمهوری ترامپ، آمریکا را به موقعیت قبلی خود یعنی، رهبری بین‌المللی بازگرداند!

نویسنده همچنین با اشاره به دستاوردهای دولت بایدن در عمل به وعده‌ها از قبیل بسیج نیروهای ناتو ضد روسیه در جنگ اوکراین، تلاش برای مهار اقتصادی چین، حمایت از تل‌آویو در نبردهای منطقه‌ای، تصریح می‌کند که رهبری جهانی به چیزی فراتر از حمایت از دوستان و شکست دادن دشمنان نیاز دارد.

ورتهام توضیح می‌دهد: بخشی از مشکل در تمایل رئیس‌جمهور آمریکا به زیاده‌روی در همدردی با شرکای آمریکایی است. او تسلیم مواضع اوکراین شد و کمک‌های تسلیحاتی به اسرائیل را تسریع کرد، در حالی‌که علنا طرح‌های جنگی اسراییلی‌ها را زیر سوال می‌برد و اطمینانی به آنها نداشت!

بایدن همچنین چندین بار وعده داد که از تایوان دفاع کند موضوعی که فراتر از تعهد رسمی ایالات متحده برای ارسال تسلیحات به تایوان بود.

این تحلیلگر آمریکایی در پایان با اشاره به اینکه آمریکا برای حضور مجدد در جایگاه مدیریت بین‌المللی باید به کشورهای شکاک نشان دهد که می‌خواهد صلح برقرار کند، خاطرنشان می‌کند: البته هیچ‌یک از این کارها آسان نخواهد بود. رهبریِ تنها یک بخش در جهان، ایالات متحده را به یک دنباله‌رو عصبی تبدیل می‌کند. این امر برای همیشه آمریکایی‌ها را در شرایط جنگ در خاورمیانه، اروپا و آسیا قرار می‌دهد. رهبران واقعی می‌دانند چه زمانی باید برای دیگران جا باز کنند!

پربیننده ترین خبرها