روسیه سفیر آمریکا را احضار کرد

روسیه سفیر آمریکا را احضار کرد
دوشنبه 4 تير 1403 - 16:19

در پی حمله موشکی ارتش اوکراین به خاک کریمه، روسیه سفیر آمریکا را به وزارت خارجه احضار کرد و واشنگتن را مسئول این حمله مرگبار به کریمه دانست.

العالم - اروپا

وزارت خارجه روسیه روز دوشنبه اعلام کرد به "لین تِریسی" فرستاده‌ آمریکا گفته است واشنگتن "مسئولیت مشترکی با کی‌یف برای این جنایت وحشتناک دارد" و این حمله "بی‌مجازات نخواهد ماند".

پیش از این، نیروهای مسلح اوکراین با استفاده از موشک‌های "اتاکمز" (ATACMS) ساخت آمریکا با کلاهک‌های خوشه‌ای به سواستوپل، بزرگترین شهر شبه‌جزیره کریمه، حمله کردند که ۴ موشک سرنگون شد و یک موشک دیگر منحرف و بر فراز شهر منفجر شد.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت روسیه، ۱۲۴ نفر از جمله ۲۷ کودک در جریان حمله نیروهای اوکراینی با استفاده از موشک آمریکایی به منطقه سواستوپل مجروح شدند و سه نفر از جمله ۲ کودک کشته شدند.

وزارت امور خارجه روسیه در این پیوند اعلام کرد که با احضار سفیر آمریکا در مسکو، به استفاده از سلاح‌های آمریکایی و حمایت واشنگتن از اوکراین در حمله به غیرنظامیان اعتراض روسیه اعلام شد.

این وزارتخانه افزود: آمریکا در حال جنگ ترکیبی علیه روسیه است و در واقع به یکی از طرف‌های درگیری تبدیل شده است و نیروهای مسلح اوکراین را با مدرن‌ترین سلاح‌ها از جمله موشک‌های اتاکمز مجهز می‌کند.

وزارت امور خارجه روسیه با اشاره به اینکه مأموریت‌های هدفگیری و آماده سازی برای شلیک این موشک‌ها توسط متخصصان آمریکایی صورت می‌گیرد، مسئولیت آمریکا و اوکراین در این عملیات‌ها یکسان دانست.

در این گزارش آمده است: در جریان احضار سفیر آمریکا به وی گفته شد که هیچ تردیدی در مورد دخالت این کشور در حمله در سواستوپل نیست و چنین اقداماتی از سوی واشنگتن با هدف تشویق اوکراین به ادامه خصومت تا آخرین اوکراینی و صدور مجوز برای استفاده از سلاح‌های آمریکایی در حمله به عمق خاک روسیه، قطعا بدون مجازات نخواهد ماند.

وزارت امور خارجه روسیه از سازمان‌های بین‌المللی خواسته است که مواضع مناسبی در قبال حمله به غیرنظامیان در سواستوپل اتخاذ کنند.

وزارت دفاع روسیه پیش از این اعلام کرده بود: واشنگتن مسوول حمله موشکی به غیرنظامیان سواستوپل است، زیرا تمام امور پروازی موشک‌های آمریکایی زمین به زمین اتاکمز توسط متخصصان آمریکایی انجام می‌شود.

جنگ اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. رئیس‌جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه سال ۲۰۲۲ میلادی (دوم اسفندماه ۱۴۰۰) استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز بعد، عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند علیه اوکراین آغاز کرد. به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها