مسعود پزشکیان کیست؟

مسعود پزشکیان کیست؟
شنبه 9 تير 1403 - 12:16

مسعود پزشکیان دارای مدرک دکترای حرفه‌ای پزشکی و تخصص جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تبریز و همچنین فوق تخصص جراحی قلب از دانشگاه علوم پزشکی ایران است.

العالم - ایران

این پزشک و سیاستمدار ایرانی در ۷ مهر ۱۳۳۳ از پدری آذربایجانی و مادری کُرد در مهاباد به دنیا آمد. او تحصیلات ابتدایی خود را در زادگاهش مهاباد طی کرد و سپس به ارومیه رفت و در هنرستان کشاورزی ارومیه، دیپلم صنایع غذایی گرفت. پس از اخذ دیپلم، در سال ۱۳۵۲ جهت انجام خدمت سربازی به شهر زابل در استان سیستان و بلوچستان منتقل شد و در همین دوره بود که به پزشکی علاقه پیدا کرد و در نتیجه در سال ۱۳۵۴ و پس از اتمام خدمت سربازی، دیپلم دوم خود را در رشته علوم تجربی اخذ کرد و در سال ۱۳۵۵ در رشتهٔ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز پذیرفته شد.

پزشکیان مدرک فوق تخصص جراحی قلب از دانشگاه علوم پزشکی ایران دارد لذا در کابینه دوم سید محمد خاتمی رئیس جمهور وقت ایران پس از اخذ رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی از ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ سمت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را بر عهده داشت.

او در سال 1386 به عنوان نماینده حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو به مجلس شورای اسلامی راه یافت و در دوره دهم، به عنوان نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی نیز انتخاب شد.

پزشکیان از مدافعان ولایت فقیه است و شک کردن به اصل ولایت فقیه و زیر سؤال بردن آن را از نظر اعتقادی جایز نمی‌داند. او اعتراضات آبان ۱۳۹۸ و درگیری های ۱۴۰۱ درکشور را محکوم کرد و اینگونه اقدامات را به سود «منافقان و دشمنان ایران» دانست،

پزشکیان احیای مذاکرات هسته‌ای برای کاهش تحریم‌های آمریکا و حفظ حجاب از طریق «کار فرهنگی» را از اهداف خود برای ریاست‌جمهوری اعلام کرده است.

مواضع سیاست خارجی پزشکیان در مناظره انتخاباتی با رقبای خود

وی دراین باره خطاب به مردم خاطرنشان کرد: مردم عزیز ایران، مبنای سیاست خارجی من همان سه اصل عزت، حکمت و مصلحت است اما درک من از این ‌اصول سه گانه با سایر نامزدهای حاضر در این جمع متفاوت است. من حکمت و مصلحت را وسیله‌ای برای رسیدن به عزت می دانم و عزت را در بهبود زندگی شما جست‌وجو می‌کنم. در یک کلام سیاست خارجی را، به معنی ارتقای جایگاه، امنیت و اقتدار ایران در جهان و همچنین تأمین رفاه و آسایش برای تک تک ایرانیان می دانم.

وی گفت: سیاست خارجی را ابزاری برای بلند آوازه کردن نام ایران و پاسداری از منزلت ایرانی در جهان می دانم. تمدن کهن و قدیمی ایران حرف برای گفتن زیاد دارد. من سیاست خارجی را مهمترین وسیله برای بهبود روابط با کشورها، عادی سازی روابط تجاری با جهان از طریق رفع تحریم‌ها و احیای صنعت پرشور گردشگری می دانم.

پزشکیان خاطرنشان کرد: من سیاست خارجی را برای ایجاد یک منطقه قوی و تحکیم برادری در کشورهای همسایه می‌خواهم. من می‌خواهم کشورهای همسایه ثروت و منابع خود را به جای مهار یکدیگر صرف آبادانی و توسعه غرب آسیا و نسل‌های آینده خود کنند.

با اشغالگری و نسل کشی کنار نمی آیم

وی در ادامه افزود: سیاست خارجه دولت من در مورد مردم مظلوم منطقه بر اساس ارزش‌های بر خاسته از فرهنگ ایرانی و آموزه‌های امیر مؤمنان خواهد بود که به ما می‌آموزد که انسان‌ها یا با تو در دین برادرند یا در آفرینش با تو برابر. فرهنگی که به ما یاد می‌دهد بنی‌آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند. لذا با غصب و اشغال‌گری سرزمین دیگران هرگز کنار نمی‌آیم. نسل کشی و نژاد پرستی را بر نمی‌تابم. مصمم هستم با یک سیاست خارجی تعامل گرا و عزتمند هزینه مردم را کاهش دهم.

پربیننده ترین خبرها