وال استریت ژورنال: اشتباهات آمریکا، ایران را به کشور مهم در صحنه بین المللی تبدیل کرد

وال استریت ژورنال: اشتباهات آمریکا، ایران را به کشور مهم در صحنه بین المللی تبدیل کرد
يکشنبه 10 تير 1403 - 22:20

روزنامه وال استریت ژورنال درگزارشی نوشت: علیرغم چندین دهه فشار غرب، تهران به دلیل روابطش با روسیه و چین همچنان تهدیدی برای منافع ایالات متحده به شمار می‌رود.

العالم - آمریکا

بنابر گزارش «القدس العربی»، این روزنامه آمریکایی در گزارشی به قلم سون آنجل راسموسن و لارنس نورمن خاطرنشان کرد: ایران برای تبدیل شدن به یک قدرت بین المللی آمریکا را به چالش کشیده است. علیرغم چندین دهه فشار غرب، تهران به دلیل روابطش با روسیه و چین همچنان تهدیدی برای منافع ایالات متحده به شمار می‌رود.

وال استریت ژورنال با ادعای این که برنده انتخابات ریاست جمهوری ایران وارث تفرقه داخلی و اقتصادی تضعیف شده توسط تحریمهای مستمر ایالات متحده خواهد بود، خاطرنشان کرد که اما از لحاظ قدرت، ایران در صحنه بین المللی، نفوذی فزاینده و بیش از دهه‌های قبل دارد.

این روزنامه نوشت: ایران با استفاده از انقلاب سوریه، یک کریدور زمینی از طریق عراق به سوریه و لبنان ایجاد کرد که از آن برای حمل سلاح و نیرو استفاده می‌کند.

ایران با رهبری آیت‌الله خامنه‌ای، چندین دهه فشار آمریکا را خنثی کرد و با کمک چین و روسیه از سال‌ها انزوا خارج شد و همزمان سطح رویارویی با واشنگتن را افزایش داد.

در مقاله وال استریت ژورنال خاطرنشان شده که اقتصاد ایران هنوز ضعیف است، اما قراردادهای فروش نفت به چین و تسلیحات به روسیه منافع مالی و دیپلماتیک برای تهران به همراه داشته است. ایران همچنین از چندین دهه اشتباهات آمریکا در خاورمیانه و تفاوت‌های عمده در سیاستهای دولت‌های متوالی در کاخ سفید، استفاده کرده است.

این روزنامه نوشته است که ایران امروز بیش از هر لحظه دیگر از انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ م. (۱۳۵۷ هـ.ش.) تهدیدی بزرگ برای منافع آمریکا و متحدانش در خاورمیانه است.

این نشریه آمریکایی افزود: قدرت نظامی ایران گسترده‌تر، عمیق‌تر و بیش از هر زمان دیگری است و به مواردی از جمله ضربه آنچه گروه‌های طرفدار ایران به تأسیسات نفتی عربستان، فلج شدن کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، تسلط بر سیاست‌ لبنان، عراق و سوریه و آغاز ویرانگرترین حمله به اسرائیل از زمان پیدایش آن و حمله مستقیم حماس به رژیم صهیونیستی در 7 اکتبر (15 مهر ماه/ عملیات طوفان الاقصی) اشاره کرده است.

پربیننده ترین خبرها