اکسیوس: احتمال لغزش و خطای بایدن از ساعت ۴ بعد از ظهر بیشتر می‌شود

 اکسیوس: احتمال لغزش و خطای بایدن از ساعت ۴ بعد از ظهر بیشتر می‌شود
دوشنبه 11 تير 1403 - 17:01

پس از مناظره ناموفق بایدن با ترامپ، گمانه‌زنی‌ها درباره سلامت جسمی رئیس‌جمهوری آمریکا بیشتر شده است. سایت "اکسیوس" از قول یک منبع آگاه نوشته احتمال لغزش و خطای بایدن از ساعت ۴ بعد از ظهر بیشتر می‌شود.

العالم- آمریکا

آنچه میلیون‌ها بیننده اولین مناظره تلویزیونی میان دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در پنج‌شنبه گذشته (۲۷ ژوئن) شاهد بودند، این بود که جو بایدن به کرات رشته کلام از دستش خارج می‌شد، زیر لب زمزمه می‌کرد، با دهان باز به فضا خیره می‌شد و اغلب نمی‌توانست جمله‌هایش را به درستی تمام کند.

حدود ۹۰ میلیون بیننده پس از پایان این مناظره بین بایدن و ترامپ، شاهد بودند که "جیل بایدن" بانوی اول آمریکا مقابل دوربین‌های تلویزیونی، دست شوهرش را گرفت و به او کمک کرد تا از پله‌های پهن و کم‌ارتفاع استودیو پایین برود.

همه اینها باعث شد تا بحث بر سر سلامت جسمی و روحی نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ماه نوامبر بالا بگیرد؛ نامزدی که در صورت انتخاب با ۸۲ سال سن برای دومین بار وارد کاخ سفید می‌شود و تا پایان ۸۶ سالگی باید اداره امور این کشور پهناور و پرمسئله را بر عهده داشته باشد.

آخر هفته گذشته سایت اکسیوس به نقل از یک کارمند کاخ سفید که نامش فاش نشده، نوشت جو بایدن بین ساعات ۱۰ صبح تا چهار بعدازظهر کاملا سرحال است و به همین دلیل اغلب برنامه‌های رسمی و عمومی برای این ساعات برنامه‌ریزی می‌شوند. به گفته این منبع آگاه، خارج از این ساعات احتمال لغزش و خطای بایدن بیشتر می‌شود.

حمایت همه‌جانبه دموکرات‌ها

علیرغم همه این شایعات و البته شواهد، حزب دموکرات تمام قد پشت سر نامزدش ایستاده است. "نانسی پلوسی" رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا به شبکه سی‌ان‌ان گفته است: "مسئله بر سر بازده یک مناظره نیست، مسئله بازدهی ریاست جمهوری است. " او ادامه داد: "در یک طرف صفحه تلویزیون صداقت و فسادناپذیری بود و در طرف دیگر بی‌صداقتی. "

جانشین پلوسی بر کرسی ریاست مجلس نمایندگان، "حکیم جفریز" نیز به شبکه MSNBC گفت بایدن شکست خورد اما این یک آمادگی برای بازگشت است: «لحظه‌ای که ما در حال حاضر در آن قرار داریم، لحظه بازگشت است".

سناتورهای "جورجیا" و "دِلوِر" نیز در مصاحبه‌های آخر هفته خود از بایدن پشتیبانی کرده‌اند. "باراک اوباما" رئیس‌جمهور پیشین آمریکا نیز قبل‌تر از جو بایدن حمایت کرده بود.

این حمایت‌ها جلوی درخواست برای معرفی یک نامزد دیگر از سوی حزب دموکرات را می‌گیرد اما فشار بر این حزب همچنان بالاست و بالاتر هم می‌رود به خصوص وقتی بایدن ناچار باشد شب‌های بیشتری در انظار عمومی ظاهر شود.

در حال حاضر حزب دموکرات پشت بایدن ایستاده است اما اگر در نظرسنجی‌های بعدی آرای بایدن سقوط کند، ممکن است نظر حزب سریعا تغییر کند.

حمایت جمع خانوادگی در کمپ دیوید

آخر هفته گذشته جو بایدن به همراه خانواده‌اش به کمپ دیوید رفت. به گزارش سی‌ان‌ان در جریان این سفر کوتاه خانوادگی، او حمایت همه‌جانبه اعضای خانواده‌اش را دریافت کرد. نیویورک تایمز نیز از قول دو نفر از مشاوران بایدن که نامشان را فاش نکرده‌، نوشته خانواده بایدن از دموکرات‌ها خواسته‌اند با وجود عملکرد "فاجعه‌بار" او در دوئل تلویزیونی علیه ترامپ، تسلیم نشوند.

همچنین جیل همسر بایدن آشکارا از نامزدی او حمایت کرده است.

پورتال خبری پولیتیکو درباره دیدار خانوادگی بایدن در کمپ دیوید نوشته که خانواده او به طور مشخص از نزدیک‌ترین همکاران دموکراتش گله کرده‌اند و تقصیر شکست او در مناظره تلویزیونی مقابل ترامپ را بر گردن این همکاران انداخته‌اند.

به گفته خانواده بایدن، او آمادگی حمله قوی‌تر به ترامپ را نداشته و بیشتر بر دفاع از عملکرد خودش متمرکز بوده تا ترسیم نقشه‌ای برای دوره دوم ریاست جمهوری. علاوه بر این به گفته خانواده بایدن، او بیش از حد کار کرده بوده است. یک همکار بلند مرتبه بایدن به "پولیتیکو" گفته خشم خانواده بایدن علیه همکاران نزدیک او واقعیت ندارد.

توصیه رسانه‌ها به بایدن برای کناره‌گیری

موضع رسانه‌های نزدیک به دموکرات‌ها در آمریکا اما بیشتر انتقادی است. روزنامه نیویورک‌تایمز یکی از مهمترین روزنامه‌های آمریکا در یادداشتی نوشته است: "پرزیدنت بایدن برای خدمت به کشورش باید از رقابت‌ها کنار بکشد".

شبکه خبری NBC نیز در گزارشی نوشته بایدن در سفر آخر هفته با خانواده‌اش به کمپ دیوید با آنها درباره احتمال کنار گرفتن از انتخابات مشورت کرده است. این گزارش اما از سوی کاخ سفید تکذیب شد.

کاخ سفید گفته این سفر پیش از مناظره بایدن با ترامپ برنامه‌ریزی شده بود و شبکه NBC نیز در این باره با کاخ سفید صحبت نکرده است.

جانشین‌های احتمالی بایدن

در گردهمایی سراسری حزب دموکرات که در ماه اوت در شیکاگو برگزار می‌شود، نامزدی او برای ریاست جمهوری رسما اعلام خواهد شد. او آرای لازم برای این نامزدی را در پیش‌انتخابات به دست آورد.

اما از نظر تئوری این امکان وجود دارد که حزب دموکرات بایدن را از رقابت‌‌ها حذف کند و در این صورت او باید از نامزدی کناره بگیرد.

اما پرسش اساسی این است که در صورت کناره‌گیری بایدن چه جایگزینی برای او در حزب دموکرات وجود دارد. "کامالا هریس" که معاون بایدن در دولت فعلی است بسیار نامحبوب است و این زن ۵۹ ساله نمی‌تواند اولین انتخاب حزب دموکرات باشد.

نفر بعدی "گاوین نیوسام" فرماندار ۵۶ ساله کالیفرنیاست که به سخنوری شهرت دارد اما اینکه او بتواند آرای جمعیت محافظه‌کار روستایی را کسب کند، جای پرسش است.

گزینه دیگر نیز "گرِتچِن ویتمر" ۵۲ ساله، فرماندار میشیگان است.

با همه این انتقادها و احتمالات برای کناره گرفتن بایدن، او پس از مناظره با ترامپ تصریح کرد که قصد عقب‌نشینی ندارد: "من دیگر مثل قبل‌ها راحت راه نمی‌روم، مثل قبل‌ها فرز حرف نمی‌زنم، مانند قبل خوب مناظره نمی‌کنم اما می‌دانم چطور حقیقت را باید گفت، می‌دانم چه درست و چه غلط است و می‌دانم چطور باید این کار (ریاست جمهوری) را انجام داد و آن را پیش برد. "

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها