مجارستان رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا شد؛ "خطر امنیتی" برای اوکراین

مجارستان رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا شد؛
دوشنبه 11 تير 1403 - 17:10

مجارستان به مدت شش ماه ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده می‌گیرد. اوربان روابطی نزدیک با مسکو دارد و از نظر تحلیل‌گران "خطری امنیتی" برای اوکراین محسوب می‌شود. او همچنین خواستار سیاست سختگیرانه علیه مهاجران است.

العالم- اروپا

ریاست مجارستان از امروز- دوشنبه- (اول ژوئیه) بر شورای اتحادیه اروپا آغاز می‌شود. این ریاست دوره‌ای است و شش ماه طول می‌کشد. به گزارش رسانه‌های آلمان، "ویکتور اوربان" نخست‌وزیر پوپولیست و دست راستی این کشور این پتانسیل را دارد که اتحادیه اروپا را با موانع جدی روبرو کند.

او با شعار "بازگرداندن عظمت به اروپا" که اشاره‌ای است به جمله معروف "دونالد ترامپ" رئیس‌جمهور سابق آمریکا، موجب نگرانی در بروکسل شده است. بسیاری بر این باورند که او در مقابل سیاست تاکنونی اتحادیه اروپا، به‌ویژه حمایت از اوکراین در برابر عملیات نظامی روسیه، پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا و همینطور حاکمیت قانون در مجارستان، ترمزی جدی به شمار می‌رود.

سیاست سختگیرانه علیه مهاجران

"تاگس‌شاو" وب‌سایت کانال یک تلویزیون آلمان نوشته است که اوربان با این ویژگی شناخته می‌شود که می‌تواند به طور بالقوه هر نشست اتحادیه اروپا را با مناقشه‌ای جدی مواجه کند. او اغلب مخالف پروژه‌هایی است که مورد تایید اکثر کشورهای اتحادیه اروپاست. او این برنامه‌ها را تهدید و وتو می‌کند.

اوربان همراه با "هربرت کیکل" رهبر حزب آزادی اتریش، و آندری بابیش، رهبر حزب "آنو" در جمهوری چک، روز یکشنبه از تشکیل ائتلاف راست افراطی جدیدی به نام "میهن‌پرستان برای اروپا" خبر داد. آنها شروع "دورانی جدید" را اعلام و "مرام‌نامه میهن‌پرستانه"‌ای‌ را امضا کردند که قرار است "به جای جنگ، مهاجرت و رکود"، برای "صلح، امنیت و توسعه" اروپا گام بردارد.

اوربان اعلام کرد که در دوره ریاست مجارستان بر شورای اتحادیه اروپا برای پایان دادن به جنگ در اوکراین تلاش خواهد کرد. اما تاکید کرد که به فکر حمایت نظامی از اوکراین نیست، بلکه به ریاست مجدد ترامپ بر آمریکا امید بسته است که مدعی حل معضل جنگ "در چشم‌بهم‌زدنی" است.

در سال‌های اخیر مجارستان تلاش کرده است تقریبا تمامی کمک‌های اتحادیه اروپا به اوکراین را مسدود کند. در آخرین مورد نیز کشورهای عضو تنها با یک ترفند قانونی توانستند کمک‌های تسلیحاتی به ارزش ۱.۴ میلیارد یورو را علیرغم مخالفت‌های اوربان برای اوکراین آزاد کنند.

آنها چهاردهمین بسته تحریمی علیه روسیه را هم تنها پس از آن توانستند تصویب کنند که بوداپست تضمین ساخت نیروگاه هسته‌ای با راکتورهای روسیه را گرفت. اکنون به سختی می‌توان تصور کرد که مجارستان با بسته‌های تحریمی بیشتری علیه روسیه موافقت کند.

"دانیل فرویند" نماینده سبزها در پارلمان اروپا، می‌گوید: «برای اوکراین، ریاست مجارستان بر شورای اتحادیه اروپا یک خطر امنیتی محسوب می‌شود. او در این مرحله مهم جنگ، مهم‌ترین دوست پوتین است و نزدیک‌ترین روابط را با او دارد.» مجارستان همچنین در برخورد با چین وعده رویکرد "عملگرایانه"تری را می‌دهد که با خط اتحادیه اروپا متفاوت است.

نبود دمکراسی کارآمد

نماینده سبزها در پارلمان اروپا همچنین به این اشاره می‌کند که اکنون کشوری ریاست شورا را بر عهده می‌گیرد که دیگر یک دموکراسی کارآمد در آن وجود ندارد. او می‌افزاید که سابق بر این چنین وضعیتی هرگز رخ نداده است که کشوری در موقعیتی قرار گیرد که ملزومات حضور در اتحادیه اروپا را برآورده نمی‌کند.

اتحادیه اروپا بودجه بوداپست را به دلیل مسائل مربوط به نقض "حاکمیت قانون" در این کشور مسدود کرده است. فرویند می‌گوید اوربان می‌تواند در این مورد نیز همانند گذشته سعی کند از حق وتوی خود استفاده کند.ت

پارلمان اتحادیه اروپا در قطعنامه‌ای خواستار به تعویق افتادن ریاست شورای مجارستان به این دلیل شد که این شورا "نمی‌تواند با ریاست مجارستان وظایف خود را به شکلی مسئولانه و با اعتبار انجام دهد". اما این اتفاق نیافتاد و کشورهای اتحادیه اروپا براساس روال معمول پیش رفتند.

اکنون به دلیل برنامه زمانی خاص پس از انتخابات اتحادیه اروپا، اولین کار در بروکسل تصمیم گیری در مورد اوروزلا فون در لاین، رئيس فعلی کمیسیون اتحادیه اروپا است که برای دور بعدی نیز نامزد این مقام شده و اوربان به شدت با آن مخالفت است. با این حال مدتی طول می کشد تا پارلمان جدید، کارگروه‌های سیاسی و کمیته‌ها کار خود را شروع کنند. همچنین این امیدواری وجود دارد که با ریاست دونالد توسک، نخست وزیر لهستان در شش ماه بعد بر شورای اتحادیه اروپا، بخشی از آسیب‌های این شش ماه دوران اوربان ترمیم شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها