وظایف شورای نگهبان در قبال نامزدها و برگزاری انتخابات +فیلم

چهارشنبه 13 تير 1403 - 09:21

سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی گفت: وظیفه تایید صلاحت نامزدهای انتخابات و نظارت بر برگزاری انتخابات بر عهده شورای نگبهان است.

العالم - ایران

هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی، در گفت وگو با شبکه خبری العالم اظهار داشت: این شورا نقش مهمی در نظام سیاسی کشور در جهت صیانت از قانون اساسی نیز دارد و مهمترین وظیفه آن تطبیق مصوبات مجلس شورای اسلامی با شرع و قانون است.

سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: این موضوع فقط به ایران منحصر نمی شود بلکه بسیاری از کشورها، با عناوین و اسامی مختلف مثل دادگاه قانون اساسی یا دیوان عالی و غیره، مصوبات پارلمان خود را با قانون اساسی تطبیق می دهند.

وی افزود: شورای نگهبان قانون اساسی از 12 عضو؛ 6 نفر فقیه – که توسط رهبر انقلاب اسلامی منصوب می شوند – و 6 حقوق‌دان – که توسط مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد رئیس قوه قضاییه انتخاب می شوند - تشکیل شده است.

طحان نظیف خاطرنشان کرد که شورای نگهبان قانون اساسی تنها مرجع قانونی تفسیر بندهای قانون اساسی است. وی افزود: وظیفه اصلی دیگر شورای نگهبان، نظارت بر برگزاری انتخابات اعم از انتخابات ریاست جمهوری یا مجلس شورای اسلامی یا مجلس خبرگان رهبری است.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین گفت: شورای نگهبان وظیفه تأیید صلاحیت نامزدهای انتخابات را هم بر عهده دارد.

وی تصریح کرد: طبق قانون اساسی، رئیس جمهور باید به دین اسلام التزام داشته باشد و ایرانی الاصل و مدیر و مدبر و کارآمد و دارای حسن شهرت باشد و سوء سابقه نداشته باشد.

پربیننده ترین خبرها