گزارش العالم از تشدید درگیری در سودان و مخالفت فرمانده ارتش با مذاکره

پنج‌شنبه 14 تير 1403 - 11:21

درگیری بین ارتش و نیروهای شبه نظامی واکنش سریع بار دیگر در سودان شدت گرفت، از یک سو نیروهای واکنش سریع بخش هایی از مناطق ایالت سنار را تصرف کردند و در مقابل ارتش نیز منطقه الدوحه در ام درمان را دوباره به تصرف خود درآورد.

العالم - سودان

عبد الفتاح برهان فرمانده ارتش و رئیس شورای حاکمیت سودان در نخستین واکنش به این درگیریها با لحنی جدی و قاطعانه گفت که پیروزی از هر زمان دیگری نزدیک تر است. البرهان که برای نیروهای تحت فرمان خود در شهر ام درمان سخنرانی می کرد، با اشاره به تحرکات روزافزون نیروهای واکنش سریع در ایالت سنار، تأکید کرد که هرگز زیر بار مذاکراتی که باعث تنزل جایگاه و شأن نیروهای مسلح شود و انتظارات شهروندان را تأمین نکند – آنهم در شرایطی که جنایت علیه غیرنظامیان ادامه دارد - نخواهد رفت.

ارتش سودان به تازگی مناطقی را در حی الدوحه و مناطق اطراف آن در ام درمان – که پیشتر مقر فرماندهان میدانی نیروهای واکنش سریع بوده اند – به تصرف خود درآوده است. این در حالی است که به گفته ناظران، درگیری های نظامی جاری در این کشور عملا امکان هر گونه توافق از طریق مذاکره را – که معمولا بر اساس دستاوردهای میدانی صورت می گیرد -، از بین برده است.

در همین حال قرار است در روزهای ششم و هفتم ماه جاری (ژوئیه) نشست سیاسی سودان به میزبانی مصر در قاهره برگزار شود.

شروع درگیری های جاری، ضرورت شتاب در توقف خونریزی و مهار پیامدهای کوچ اجباری را – که همچنان شهروندان سودانی را در مناطق پر زد و خورد تهدید می کند، – بیش از پیش گوشزد می نماید.

بنابر این گزارش، از 26 فروردین ماه گذشته که نبرد میان ارتش و نیروهای واکنش سریع شروع شده تاکنون بیش از 13 هزار شهروند سودانی جان خود را از دست داده و افزون بر 7 میلیون و 500 هزار آواره در داخل، یک میلیون و 500 هزار سودانی به خارج پناهنده شده‌اند.

پربیننده ترین خبرها