بیانیه سازمان همکاری شانگهای در رد ایجاد سیستم امنیت جهانی توسط گروهی از کشورها/ محکومیت کشتار غزه و حمایت از برجام در نشست شانگهای

بیانیه سازمان همکاری شانگهای در رد ایجاد سیستم امنیت جهانی توسط گروهی از کشورها/ محکومیت کشتار غزه و حمایت از برجام در نشست شانگهای
پنج‌شنبه 14 تير 1403 - 13:22

اعضای سازمان همکاری شانگهای در بیست و چهارمین نشست سران این سازمان با انتشار بیانیه ای از ایجاد سیستم امنیت جهانی توسط گروهی از کشورها را رد کرده و در ضمن کشتار غیر نظامیان فلسطینی درغزه را محکوم و از برجام نیز حمایت کردند.

العالم ـ آسیا

بنابر گزارش خبرگزاری ریانووستی، بیست و چهارمین نشست سران سازمان همکاری شانگهای در شهر آستانه، پایتخت قزاقستان امروز (پنجشنبه) برگزار شد.

این خبرگزاری خاطرنشان کرده که در بیانیه سازمان همکاری شانگهای، کشورهای عضو بر تعهد خود به حل مسالمت آمیز اختلافات و تفاوت نظرها بین کشورها تاکید کردند.

رهبران سازمان همکاری شانگهای تأکید کردند که ایجاد یک سیستم امنیت جهانی توسط گروهی از کشورها تأثیر منفی بر امنیت بین المللی دارد. ابتکار درباره "وحدت جهانی برای صلح، هماهنگی و توسعه عادلانه" را پذیرفته و از جهان دعوت می‌کند تا به آن بپیوندد.

کشورهای سازمان همکاری شانگهای در تصمیم گیری ها با هدف مداخله در امور داخلی دیگر کشورها شرکت نمی کنند. کشورهای عضو در حال اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از فعالیت هایی در خاک خود که با اصول حاکمیت مغایرت دارد، هستند.

این کشورها آمادگی خود را برای حمایت از تلاش های بین المللی در راستای تضمین صلح و توسعه در افغانستان ابراز کرده و درگیری فلسطین و اسرائیل را نگران کننده و تنها راه حل را حل و فصل عادلانه مسئله فلسطین می دانند.

کشورهای سازمان همکاری شانگهای اقداماتی را که منجر به تلفات متعدد غیرنظامیان در باریکه غزه شده است، به شدت محکوم می کنند.

کشورهای عضو اطمینان از اجرای پایدار برجام درباره برنامه هسته ای ایران مطابق با قطعنامه سازمان ملل را مهم می دانند.

محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری صبح امروز (پنجشنبه) در بیست و چهارمین نشست سران سازمان همکاری شانگهای در آستانه پایتخت قزاقستان سخنرانی کرد.

وی با بیان اینکه فرصت‌ها و ظرفیت‌های فراوانی در قلمرو کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در زمینه تجارت، تولید، انرژی، حمل و نقل، کشاورزی، گمرک، مخابرات و همچنین توسعه فناوری در زمینه هوش مصنوعی، جهت تعامل وجود دارد، اظهار داشت: باید از این ظرفیت‌ها به نفع رفاه ملت‌ها و تثبیت صلح پایدار و توسعه فراگیر در منطقه شانگهای و در سراسر جهان استفاده کرد.

پربیننده ترین خبرها