گزارش واشنگتن‌پست درباره دلایل تعویق آتش‌بس در غزه

گزارش واشنگتن‌پست درباره دلایل تعویق آتش‌بس در غزه
چهارشنبه 27 تير 1403 - 16:32

روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست درباره دلایل تعویق آتش‌بس در غزه نوشت: اختلافات باقیمانده میان طرفین ممکن است ساده به نظر برسد، اما این اختلافات به مسائل اساسی مانند نوع حکومت آینده در این منطقه مربوط می‌شود.

العالمفلسطین اشغالی

این روزنامه در مقاله‌ای نوشت که یک قانون در هر درگیری در خاورمیانه وجود دارد و آن اینکه هرچه به آتش‌بس نزدیک‌تر شوید، در آخرین لحظه درگیری‌ها بیشتر می‌شود. به نظر می‌رسد این اتفاق اکنون در حالی روی می‌دهد که دولت "جو بایدن" رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال دستیابی به آتش‌بس در غزه است.

بر اساس ارزیابی کاخ سفید، رژیم صهیونیستی حمایت کامل خود از توافقی که توسط بایدن مشخص و از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد، گروه 7 و کشورهای جهان تایید شده را اعلام کرده است.

مقامات آمریکایی گفتند که حماس نیز اوایل ماه جاری با کنار گذاشتن درخواست خود در زمینه ضرورت حصول اطمینان از دائمی بودن آتش‌بس، این طرح را پذیرفت اما این توافق به معنای پایان چانه‌زنی درباره مسائل دیگر نیست و سایر اختلافات می‌بایست بررسی و حل شود.

یکی از این مسائل که حتما می‌بایست بررسی شود، آن است که پس از آتش‌بس چه طرفی امنیت را در غزه برقرار خواهد نمود.

دوم آنکه آینده تشکیلات خودگردان فلسطین در زمینه نظارت بر مرز های جنوب غزه ایفای نقش خواهد نمود.

موضوع دیگر که خواست دولت بایدن و شورای امنیت است، عقب‌نشینی نیروهای اسرائیلی از مناطق مسکونی غزه مانند جنوب رفح است اما این رژیم حاضر به پذیرش آن نیست.

یکی دیگر از مسائل مهم، بازگشت غیرنظامیان فلسطینی به خانه‌های خود در غزه به‌ویژه در شمال آن پس از تحقق آتش‌بس است اما رژیم صهیونیستی می‌خواهد مطمئن شود که رزمندگان حماس در این چارچوب با استفاده از آتش‌بس خود را ساماندهی نکرده و اقدام به انباشت سلاح نکنند لذا فعلا با این درخواست مخالف است.

مساله دیگر اختلاف بر سر دوره انتقالی پساجنگ است که یا باید تحت نظارت شورای امنیت باشد یا این که به طور مشترک توسط آمریکا و اروپا انجام شود.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها