ارمغان ریاست‌جمهوری ترامپ برای بن‌سلمان و سیسی

ارمغان ریاست‌جمهوری ترامپ برای بن‌سلمان و سیسی
شنبه 30 تير 1403 - 12:30

با نزدیک شدن زمان انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که قرار است در نوامبر آینده برگزار شود، فرصت مناسبی برای بازگشت "دونالد ترامپ" رئیس‌جمهور سابق آمریکا به کاخ سفید به وجود آمده است. با توجه به حضور متحدان وی در قدرت در فلسطین اشغالی، عربستان و مصر، انتظار می‌رود بازگشت ترامپ به ریاست‌جمهوری، تأثیرات قابل توجهی بر مسائل منطقه‌ای برجای بگذارد.

العالم- آمریکا

ترامپ همیشه روابط خوبی با "محمد بن‌سلمان" ولیعهد سعودی داشته است. او همچنین "عبدالفتاح سیسی" رئیس‌جمهوری مصر را "دیکتاتور محبوب" خوانده است. دوران ریاست‌جمهوری او همچنین شاهد بزرگ‌ترین روند عادی‌سازی میان کشورهای عربی و رژیم اشغالگر بود.

روزنامه آمریکایی "واشنگتن‌پست" نوشت:‌ رهبران و روسای جمهوری که روابط گرمی با ترامپ داشتند با بازگشت او به کاخ سفید، از امتیازات ویژه‌ای برخوردار می‌شوند. محور اصلی این محاسبات این است که چگونه ریاست‌جمهوری ترامپ می‌تواند بر رویکرد واشنگتن درقبال جنگ غزه تاثیر بگذارد.

انتظار می‌رود بازگشت احتمالی ترامپ به نفع دولت راست‌گرای "بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر اسرائیل باشد به‌ویژه اگر جنگ غزه تا سال آینده ادامه یابد.

ترامپ ضمن محکوم کردن تظاهرات حامیان فلسطین در مناطق مختلف آمریکا، گفته بود که اسراییل بایستی "در غزه، آنچه که ضرورت دارد انجام دهد". او در عین حال از رژیم تل‌آویو به خاطر انتشار تصاویر ویدیویی حجم ویرانی‌ها در غزه انتقاد کرده و گفته است که این ویدیوها وجهه جهانی این رژیم را تخریب می‌کند. ناگفته نماند که سناتور "جیمز دی ونس" معاون ریاست‌جمهوری- در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات- حامی سرسخت صهیونیست‌ها به‌شمار می‌رود.

این روزنامه اشاره کرد که موضع ترامپ درقبال ایران، همسو با نتانیاهو است؛‌ زیرا او توافق هسته‌ای با ایران را که در دوران ریاست‌جمهوری "باراک اوباما" امضا شد یک‌طرفه نقض کرد و از توافق کشورهای عربی با رژیم اشغالگر برای عادی‌سازی روابط استقبال کرد. لذا، اگر او در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شود. همچنانکه انتظار می‌رود او برنامه پیشبرد احیای روابط ریاض و تل‌آویو را در دستور کار اصلی خود قرار دهد.

واشنگتن‌پست در ادامه خاطرنشان کرد که عربستانِ غنی از نفت دلایل خاصی برای استقبال از دور دوم ریاست‌جمهوری ترامپ دارد همانطور که شرکت متعلق به دونالد ترامپ چند ماه باقیمانده تا انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، با یک شرکت عربستانی حوزه املاک بر سر ساخت برج مسکونی مجللی در شهر جده قرارداد امضا کرده تا هر چه بیشتر منافع تجاری خود را در این کشور حوزه خلیج‌فارس افزایش دهد.

دوران ریاست‌جمهوری ترامپ، روابط واشنگتن و ریاض خیلی تقویت شد و ترامپ از محمد بن‌سلمان در قضیه ترور "جمال خاشقچی" روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در کنسولگری این کشور در استانبول، به شدت دفاع کرد. ترامپ همچنین ریاض را به عنوان اولین سفر خارجی خود در دوران ریاست‌جمهوری‌اش انتخاب کرد.

در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ، رابطه واشنگتن و قاهره نیز خوب و گرم بود. البته برخی مقامات ارشد مصری بارها از ترامپ به دلیل موضع‌گیری‌هایش علیه مسلمانان انتقاد می‌کردند.

هر چند دولت سیسی سیاست مشت آهنین را در قبال مخالفان و منتقدانش در پیش گرفته بود ولی دولت ترامپ به ندرت از قاهره انتقاد می‌کرد و حتی سالیانه کمک حدود یک میلیارد دلاری برای این کشور عربی اختصاص می‌داد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها