آیا خطر حمله روسیه، اعضای ناتو را دست به جیب می‌کند؟

آیا خطر حمله روسیه، اعضای ناتو را دست به جیب می‌کند؟
چهارشنبه 3 مرداد 1403 - 15:55

در نشست سران سازمان ناتو در واشنگتن در ماه جاری، جنگ در اوکراین و انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا موضوعات غالب محسوب می‌شدند. با این حال در پشت صحنه، برنامه‌ریزان نظامی این ائتلاف بر ارزیابی هزینه‌های هنگفت برای رفع مشکل دفاعی اروپا متمرکز شده بودند.

العالم- اروپا

رهبران کشورهای عضو ناتو در بحبوحه بیم فزاینده از تجاوز روسیه به اوکراین، سال گذشته با بزرگ‌ترین برنامه‌های اصلاحی دفاعی طی سه دهه گذشته موافقت کردند.

حال به گفته یکی از برنامه‌ریزان نظامی که نخواسته نامش فاش شود، مقامات کشورهای عضو این سازمان در حال بررسی حداقل الزامات دفاعی جهت دستیابی به این اهداف هستند. الزاماتی که در هفته‌های اخیر به دولت‌های عضو ارسال شده است.

این طرح‌ها ضمن شرح کمبود‌ها در ارتش‌های کشورهای عضو ناتو در مناطق کلیدی، هزینه‌های چند میلیارد یورویی برای رفع آن ارائه می‌دهند.

ناتو قصد دارد تا پاییز ۲۰۲۵، زمانی که نشست منظم وزیران دفاع برگزار می‌شود، این طرح‌ها را به اهداف الزام‌آور برای دولت‌های عضو تبدیل کند تا اروپا از یک سیاست دفاعی منسجم برخوردار شود.

در این طرح‌ها مبرم‌ترین موارد برای رسیدگی تشریح شده‌اند که شامل کمبودها در زمینه دفاع هوایی و موشک‌های دوربرد، تعداد نیروها، مهمات، دردسرهای لجستیکی و فقدان ارتباطات دیجیتال امن در میدان نبرد می‌شوند.

ناتو به طور عمومی برآوردی از هزینه‌های کلی ارائه نکرده است، با این وجود در پشت درهای بسته اعضای این سازمان برای دستیابی به اهدافشان با محدودیت‌های بودجه‌ای کشوری روبه‌رو هستند.

مهم‌تر از همه، انتخابات ریاست‌جمهوری امسال ایالات متحده این نگرانی را ایجاد کرده که در صورت به قدرت رسیدن "دونالد ترامپ"، مردی که بیش از همه منتقد این ائتلاف بوده و شرکای اروپایی را به سوءاستفاده از حمایت نظامی ایالات متحده متهم کرده است، چه خواهد شد.

در نشست ۹ تا ۱۱ ژوئیه واشنگتن، برخی از سیاست‌گذاران اروپایی علناً اذعان کردند که صرفنظر از اینکه چه کسی در انتخابات نوامبر پیروز میشود، قاره سبز باید هزینه‌های نظامی خود را افزایش دهد.

"جان هیلی" وزیر دفاع انگلیس در این‌باره گفت: "ما باید بدانیم که برای آمریکا، هر چه نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری باشد، اولویت به طور فزاینده‌ای به سمت اقیانوس هند و اقیانوس آرام تغییر پیدا خواهد کرد. به طوری که کشورهای اروپایی در ناتو باید کارهای سنگین بیشتری را انجام دهند."

یکی از مقامات ناتو به خبرگزاری رویترز گفت رهبران این ائتلاف در واشنگتن توافق کرده‌اند که در بسیاری از موارد برای جبران کمبودها به هزینه‌هایی بیش از ۲ درصد تولید ناخالص داخلی کشوری نیاز است.

این در شرایطی است که هم‌اکنون ۲۳ عضو این ائتلاف ۲ درصد حداقلی یا کمی فراتر از آن را تامین می‌کنند و ممکن است درخواست پول بیشتر برای هزینه‌های دفاعی از مالیات‌دهندگانی که همین الان هم به فشار هزینه‌های زندگی معترض هستند، مقاومت ایجاد کند.

مقامات پیمان آتلانتیک شمالی حرف از افزایش بودجه به ۲.۵ یا ۳ درصد می‌زنند و استدلال می‌کنند که ناتو در حال حاضر در بالاترین مرحله آماده‌باش از زمان جنگ سرد قرار دارد.

مقامات این سازمان، از جمله "بوریس پیستوریوس" وزیر دفاع آلمان، هشدار داده‌اند که حمله روسیه به مرزهای این ائتلاف ممکن است ظرف پنج سال آینده رخ دهد.

پیشتر گزارش شده بود برنامه‌ریزان ناتو بر این باورند که برای مقاومت در برابر حمله احتمالی روسیه به ۳۵ تا ۵۰ تیپ اضافی نیاز است. یک تیپ از ۳ تا ۷ هزار نیرو تشکیل می‌شود که به معنای بین ۱۰۵ تا ۳۵۰ هزار سرباز است.

ایالات متحده تا کنون بزرگترین مشارکت‌کننده در عملیات ناتو بوده است. بر اساس برآوردهای این سازمان، منتشره در ماه ژوئن، آمریکا در سال ۲۰۲۴ میزان ۹۶۷.۷ میلیارد دلار هزینه کرده که تقریباً ۱۰ برابر بیشتر از آلمان، دومین کشور هزینه‌پرداز با ۹۷.۷ میلیارد دلار است.

مجموع هزینه‌های نظامی ناتو برای سال ۲۰۲۴ حدود ۱۴۷۴.۴ میلیارد دلار برآورد شده است.

یورونیوز نوشت:‌ بر اساس طرح‌های دفاعی جدید، آلمان برای محافظت از پایگاه‌ها، بنادر و نیروها باید دفاع هوایی خود را چهار برابر کند که این امر نه فقط شامل تعداد لانچر‌های موشک پاتریوت بلکه سیستم‌های برد کوتاه‌تر نیز می‌شود.

یکی از مقامات ارشد ناتو گفت که برنامه‌ریزان لجستیک همزمان در حال کار بر روی نحوه انتقال غذا، سوخت و آب به سربازان در خطوط تدارکاتی هستند.

ناتو می‌گوید در صورت شروع جنگ با روسیه، استقرار نیروها در خط مقدم تا ۶۰ روز طول می‌کشد و این در شرایطی است که اروپا ظرفیت ریلی کافی برای جابجایی تانک‌ها را نیز ندارد.

یک مقام برنامه‌ریز این سازمان گفت که دفاع سایبری نیز باید تقویت شود تا در برابر حمله‌های هکری تاب بیاورد.

وی اضافه کرد اروپا باید آماده باشد تا "دندان‌هایش را نشان دهد"، به این معنی که آماده باشد در پاسخ به تحرکات نظامی روسیه به عنوان یک عامل بازدارنده نیروهایش را حرکت دهد و در صورت تبدیل تنش‌ها به جنگ، فوراً نبرد را آغاز کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها