ریاض در حال تسریع اجرای توافق کاهش تنش اقتصادی با صنعا است

پنج‌شنبه 4 مرداد 1403 - 19:04

توافق بین صنعا و ریاض شامل لغو تصمیمات خصمانه علیه بانک‌های یمنی، از سرگیری پروازهای یمن بین صنعا و اردن و گشایش خطوط هوایی جدید به مصر و هند، مورد استقبال گسترده محافل رسمی و مردمی یمن قرار گرفت.

العالم - عربستان سعودی

به گزارش خبرنگار شبکه خبری العالم در صنعا، ناظران معتقدند که ریاض از تصمیمات اخیر خود عقب‌نشینی کرده است تا از عواقب تشدید تنش از سوی صنعا جلوگیری کند.

محمد مفتاح مشاور شورای عالی سیاسی به خبرنگار العالم گفت: این توافق مایه ناامیدی واشنگتن و رژیم صهیونیستی است که می خواستند عربستان سعودی را درگیر جنگ کنند. خوشبختانه ریاض پس از ورود به این دام، از فروافتادن در آن اجتناب کرد.

کارشناسان معتقدند موضع حمایت‌گرانه یمن از فلسطین و غزه نیز با تغییر معادله بازدارندگی در حصول به توافق نقش داشت و توسعه توان نظامی یمن در تشدید تنش در دریا و حملات صنعا به عمق سرزمین‌های اشغالی بیشترین تأثیر را بر موافقت ریاض با این توافق داشت.

جلال الرویشان معاون هیئت مذاکره‌کننده صنعا این توافق را نتیجه پایداری رهبران و مردم در مواضع خود در قبال غزه و فلسطین علی‌رغم همه فشارها، دانست و تاکید کرد که در برابر هیچ فشاری اعم از محاصره اقتصادی، مسدودکردن حساب‌های بانکی و محاصره هوایی یا دریایی، تسلیم نخواهند شد و از فلسطین و مردم مقاوم غزه دفاع خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار العالم، شتاب محسوسی در اجرای مفاد توافق وجود دارد در همین زمینه شرکت «یمن ایرویز» از شروع مجدد پروازها از طریق فرودگاه بین المللی صنعا به مقصد اردن و با تایید گذرنامه‌های صادر شده توسط صنعا، خبر داد که این امر نشان‌دهنده جدیت طرفین در حرکت به سمت کاهش درد و رنج مردم یمن است، حتی اگر این حرکت در حال حاضر به کندی صورت گیرد.

پربیننده ترین خبرها