حاشیه‌های مراسم تحلیف رئیس‌جمهور/از فرش قرمز برای میهمانان تا عکس یادگاری هیأت‌های خارجی

حاشیه‌های مراسم تحلیف رئیس‌جمهور/از فرش قرمز برای میهمانان تا عکس یادگاری هیأت‌های خارجی
سه شنبه 9 مرداد 1403 - 16:17

مراسم تحلیف رئیس‌جمهور اسلامی ایران درحالی عصر امروز ـ ساعت ۱۶ ـ در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود که تعدادی از میهمانان داخلی و خارجی از دقایقی پیش وارد مجلس شورای اسلامی شدند.

العالم - ایران

مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، نهمین رئیس جمهوری اسلامی ایران از ساعت ۱۶ امروز سه‌شنبه (۹مردادماه) با حضور هیأت‌های خارجی دعوت شده به این مراسم، مقامات کشوری و لشکری، سفرای حاضر در تهران، در صحن مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.‌

ـ خیابان‌های منتهی به مجلس شورای اسلامی از ساعت ۱۴ برای عبور و مرور وسایل نقلیه بسته شده است و مغازه‌های اطراف مجلس نیز برای حفظ مسائل امنیتی بسته است.

ـ طبق اعلام پلیس راهور تهران از ساعت ۱۴ مسیرهای شرق به غرب خیابان مجاهدین اسلام، از تقاطع آبسردار و از محدوده شمال به جنوب ابن سینا از تقاطع فخرآباد به سمت جنوب مسدود شدند. همچنین محدوده خیابان جمهوری از تقاطع مخبرالدوله و در ادامه از خیابان ظهیر الاسلام به سمت شرق و خیابان مصطفی خمینی(ره) در مسیر جنوب به شمال از تقاطع امیرکبیر و از خیابان شهید دیالمه به سمت مجلس شورای اسلامی نیز محدودیت تردد ایجاد شده بود.

ـ در محل ورود خبرنگاران به مراسم در راهرو بیرونی ساختمان مجلس، عکس‌های بزرگی بر روی دیوار نقش بسته بود که مکان‌های دیدنی و ابنیه تاریخی و مذهبی مهم کشور را به نمایش گذاشته است.

ـ پیش از آغاز این مراسم و از ساعت ۱۳ خبرنگاران وارد جایگاه ویژه خود در صحن مجلس شدند. اما پس از دقایقی همه خبرنگاران از جایگاه خود به بیرون صحن هدایت شدند.

ـ سرانجام ساعت ۱۴ و ۳۸دقیقه درب‌های مجلس شورای اسلامی به روی خبرنگاران باز شد. حدود ۶۰۰ خبرنگار داخلی و خارجی برای پوشش این مراسم حضور دارند و هیات‌های پارلمانی نیز به تدریج وارد مجلس می‌شوند.

ـ طبق اعلام «علیرضا شریفی» معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی، ۸۶ کشور و ۱۰۴ هیات خارجی در مراسم تحلیف حضور دارند.

ـ تشریفات مجلس تمهیدات لازم را برای این مراسم تدارک دیده و راهروهای محل ورود هیات‌های خارجی و سایر میهمانان به ساختمان مجلس شورای اسلامی با فرش‌های قرمز مزین شده است.

ـ پس از ورود هیات‌های خارجی به ساختمان مجلس، «محمدباقرقالیباف» از آنها استقبال می‌کند و در ادامه در تالار آفتاب مجلس عکس یادگیری گرفته می‌شود.

ـ ساعت ۱۵:۱۷ سردار سید یحیی رحیم صفوی دستیار و مشاور عالی رهبرخود را به بهارستان رساند و مورد استقبال رئیس مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

ـ سید عباس عراقچی دبیر شورای راهبردی روابط خارجی ایران و سرلشکر عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش هم از دیگر چهره‌های شاخص و صاحب نامی بودند که در مراسم حضور یافتند.

ـ ساعت ۱۵:۳۵ عباسعلی کدخدایی عضو حقوقدان شورای نگهبان و سردار اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی و حجت الاسلام محمد محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری آمدند. پشت سر مخبر «محمد مخبر» معاون اول رئیس دولت سیزدهم قرار داشت؛ کدخدایی خوش و بش صمیمی با قالیباف کرد و سردار قاآنی نیز رئیس مجلس را در آغوش گرفت و با او مصافحه کرد.

ـ سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، امیر محمد رضا آشتیانی وزیر دفاع، سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه و علی لاریجانی هم دیگر میهمانان مراسم تحلیف رئیس جمهور بودند.

ـ جایگاه هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی به شکل پرچم ایران، گل آرایی شده و پرچم کشورهای حاضر در چهاردهمین دوره مراسم تحلیف رئیس جمهور اسلامی ایران در اطراف صحن به چشم می‌خورد.

ـ علاوه بر صندلی‌های معمول مجلس شورای اسلامی که محل استقرار نمایندگان است، چهار ردیف صندلی جلوی صندلی‌های سبز مجلس اضافه شده است تا هیأت‌های خارجی و شخصیت های کشوری و لشکری نظام در این محل مستقر شوند.

ـ در هنگام ورود خبرنگاران، عکاسان، تصویربرداران و گزارشگران به صحن علنی مجلس، ازدحامی مقابل درب ورود صحن مجلس ایجاد شد.

ـ نمایندگان مجلس از ساعت ۱۴ و ۴۸ دقیقه وارد صحن علنی مجلس شدند. از ساعت ۱۵ و ۱۷ دقیقه نیز هیات‌های خارجی به تدریج در صحن علنی مجلس حضور یافتند و پیش از استقرار در جایگاه‌های خود با برخی از مقامات خوش و بش کردند.

ـ روح الله متفکر آزاد عضو هیأت رئیسه مجلس خیلی کوتاه در جایگاه هیات رئیسه حاضر شد و اعلام کرد: جلسه رسمی مراسم تحلیف رئیس جمهور از ساعت ۱۶ آغاز خواهد شد و تا این زمان ۱۵۰ نماینده مجلس برای شرکت در مراسم تحلیف حاضر شده‌اند.

ـ برخی از خبرنگاران کشور ترکیه در محل استقرار خبرنگاران حاضر شدند و نسبت به سرعت پایین واکنش نشان دادند و گفتند: سرعت اینترنت در کشورها آنها بسیار بالا است.

ـ گروه موزیک ارتش جمهوری اسلامی در جایگاه تماشاچیان برای نواختن سرود ایران مستقر شدند.

ـ قابی از عکس شهید آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور شهید کشورمان نیز در ردیف اول و در بین صندلی مهمانان بلند مرتبه کشوری جای داده شده است.

ـ ساعت ۱۶:۲۳ مراسم تحلیف نهمین رئیس جمهور اسلامی ایران با پخش سرود «جمهوری اسلامی ایران» به صورت رسمی آغاز شد.

ـ محمد رضا عارف که پس از مراسم تنفیذ حکم معاون اولی را از رئیس‌جمهور دریافت کرد، در مراسم تحلیف بین دو رئیس (رئیس قوه قضائیه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام) نشسته بود.

ـ مراسم تحلیف در حالی در هرم سبز بهارستان آغاز شد که از ۲۹۰ نماینده مجلس، ۲۷۹ نفر حضور داشتند!

ـ در تحلیف ریاست جمهوری یک قاب زیبا ماندگار شد؛ اسماعیل هنیه، شیخ نعیم قاسم و زیاد النخاله از سران جبهه مقاومت در کنار یکدیگر نشسته بودند.

ـ اولین سخنران، محمد باقر قالیباف بود. زمانی که رئیس مجلس شورای اسلامی بر ضرورت حمایت از مردم مظلوم غزه تاکید کرد، نمایندگان از صندلی‌های خود بلند شدند و با مشت‌های گره کرده فریاد «مرگ بر اسرائیل» و «مرگ بر آمریکا» سر دادند.

ـ ساعت ۱۶:۴۵: حجت الاسلام محسنی اژه‌ای رئیس دستگاه قضا پشت تریبون رفت و در سخنانی به این موضوع تاکید کرد که رئیس جمهور بر توسعه عدالت و خودداری از خودکامگی تلاش کند و برای حفظ و امنیت کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزد.

ـ ساعت: ۱۶:۵۳ پس از سخنان رئیس قوه قضائیه، مسعود پزشکیان در جایگاه سخنگاه ایستاد و سوگند یاد کرد که همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که به‌عهده گرفته، به‌کار گیرد.

ـ در ادامه متن سوگندنامه به امضای روسأی سه قوه و دبیر شورای نگهبان رسید.

ـ ساعت ۱۶:۵۶: مسعود پزشکیان از روی متن به تشریح برنامه های دولت چهاردهم در حوزه سیاست داخلی و خارجی پرداخت. زمانی که رئیس‌جمهور به جنایات رئیس رژیم صهیونیستی در غزه واکنش نشان داد، مواضعش با استقبال میهمانان بوِیژه نمایندگان جبهه مقاومت مواجه شد و او را تشویق کردند.

پربیننده ترین خبرها