پایان عملیات نظامی رژیم اشغالگر در غزه؛ مانور سیاسی و نظامی یا پایان جنگ بدون چشم‌انداز؟

پایان عملیات نظامی رژیم اشغالگر در غزه؛ مانور سیاسی و نظامی یا پایان جنگ بدون چشم‌انداز؟
شنبه 27 مرداد 1403 - 09:35

اطلاعیه ارتش اشغالگر درباره پایان نهایی عملیات نظامی‌اش در غزه، سوالاتی را درباره زمان و هدف این تصمیم و نیز میزان واقعی بودن آن ایجاد می‌کند.

العالم- فلسطین اشغالی

مقام‌های امنیتی رژیم صهیونیستی، بامداد امروز- شنبه- مدعی شده‌اند "عملیات ارتش اسرائیل در غزه به‌صورت کلی به پایان رسیده است".

طبق گزارش سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی، این مقام‌های امنیتی در توجیه این اظهارنظر خود و در ادعایی عجیب گفته‌اند در پی حملات ۱۰ ماه گذشته "بیشتر یگان‌های رزمی حماس نابود شده‌اند".

این مقام‌های امنیتی تصریح کردند "زمانی‌که داده‌های اطلاعاتی جدیدی در دسترس قرار بگیرد اسرائیل می‌تواند دوباره وارد غزه شود". همچنین نهادهای امنیتی این رژیم به مسوولان سیاسی آن اطلاع دادند که زمان توافق برای تبادل اسرا فرا رسیده است.

به گفته این منابع، "ارتش اسرائیل به تصمیم‌گیرندگان در تل‌آویو اطلاع داده که تیپ رفح- وابسته به جنبش حماس- نابود شده و تقریبا وجود خارجی ندارد".

زمان‌بندی

اطلاعیه‌ ارتش اشغالگر درباره پایان "نهایی" عملیات نظامی‌اش در غزه همزمان با پایان دور اخیر مذاکرات در دوحه بود که به عنوان "آخرین فرصت" برای دستیابی به توافق آتش‌بس در باریکه غزه و انعقاد قرارداد تبادل اسرا تلقی شده است.

اینکه نهاد امنیتی رژیم اشغالگر به "بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر اطلاع داده که زمان تبادل اسرا فرا رسیده است، به نظر می‌رسد ادامه فشارها به او باشد که بارها به مانع‌تراشی در روند توافق تبادل متهم شده است.

اواخر ماه گذشته، "یوآو گالانت" وزیر جنگ، نتانیاهو را متهم کرد که مانع از به نتیجه رسیدن معامله مبادله اسرا با مقاومت در غزه شده است. او همچنین هشدار داد که شروط و موانع جدیدی که نخست‌وزیر آنها را تحمیل می‌کند فرصت دستیابی به توافق را از بین می‌برد.

گالانت همچنین در نشست کمیسیون امنیتی و سیاسی کنست (‌ پارلمان)‌ نتانیاهو را متهم کرد که با تحمیل شروط جدید و تأکید بر گنجاندن بندهایی در توافق احتمالی تبادل اسرا و آتش‌بس در غزه، فرصت دستیابی به توافق را نابود می‌کند.

کانال ۱۳ تلویزیون عبری‌زبان گزارش داد که گالانت در جریان این نشست گفت که ما می‌توانیم اجازه عبور به شمال (بازگشت آوارگان از جنوب باریکه غزه به شمال) را بدهیم؛ ولی با این کار فرصت را نابود خواهیم کرد. ما تصمیم گرفته‌ایم با حرکت به شمال موافقت کنیم و اگر این اتفاق نیفتد توافقی وجود نخواهد داشت.

اجتناب از جنگی فراگیر

یکی از مهم‌ترین دلایلی که سه کشور میانجی- مصر، قطر و آمریکا- در اوایل ماه جاری در بیانیه‌ای بر ضرورت آتش‌بس در غزه تأکید کردند ترس از وقوع جنگ منطقه‌ای بوده است که جرقه آن را می‌تواند پاسخ انتقام‌جویانه ایران و حزب‌الله لبنان به رژیم اسرائیل بزند.

در حالی‌که ارتش اشغالگر در شرایط فعلی عموما درصدد کاهش تنش است. وب‌سایت آمریکایی "اکسیوس"، روز پنجشنبه گزارش داد که مسئولان امنیتی اسرائیل به نتانیاهو تأکید کردند که او باید بین جنگ منطقه‌ای و توافق تبادل اسرا یکی را انتخاب کند.

اکسیوس افزود: رؤسای سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل طی جلسه‌ای که روز پنجشنبه برای گفت‌وگو درباره آمادگی‌ها برای حملات احتمالی- از سوی ایران و مقاومت لبنان- برگزار شد، طی یک سند کتبی که به نتانیاهو تحویل داده‌اند، اطلاع دادند که زمان دستیابی به توافق فرا رسیده است؛ زیرا به گفته آنها، تاخیر و پافشاری بر مواضع خاص در مذاکرات "می‌تواند به قیمت جان اسرای اسرائیلی تمام شود".

اکسیوس به نقل از دو مسئول اسرائیلی افزود:‌ نتانیاهو "اختیارات داده‌شده به تیم مذاکرات درباره توافق تبادل اسرا در غزه را اندکی بیشتر کرده است. "

مانور نظامی

چندین بار، ارتش اشغالگر انتقال از مرحله ای به مرحله دیگر را در طول جنگ غزه اعلام کرد، آخرین بار در اوایل ژوئیه که مرحله سوم جنگ را آغاز کرد.

روزنامه عبری "یدیعوت آحارونوت" در آن زمان فاش کرد که ارتش رژیم صهیونیستی در حالی که به عملیات نظامی خود در شهر رفح در جنوب نوار غزه ادامه می‌دهد، وارد مرحله سوم جنگ در شمال غزه شده است.

یدیعوت آحارونوت در گزارشی نوشت:‌ بعد از چند ماه درگیری، ارتش اسراییل به مرحله سوم از سه مرحله نبرد در تمام مناطق شمال غزه منتقل شده است. ارتش منطقه‌ای را ترک می‌کند و سپس با اعتماد به داده‌های اطلاعاتی، دست به یورش‌هایی در آنجا می‌زند مانند عملیات جاری در محله "الشجاعیه".

"محمد غنامه" تحلیلگر فلسطینی ابراز عقیده کرده است:‌ منظور ارتش اسراسیل از پایان دادن به عملیات در غزه انتقال به مرحله‌ای جدید از جنگ است که شامل باقی ماندن ارتش در محورهای "نتزاریم" و "فیلادلفیا" و نیز مناطقی در این باریکه است تا بتواند به فشارها به حماس در صورت عدم دستیابی به توافق تبادل اسرا ادامه بدهد.

این تحلیلگر فلسطینی در صفحه کاربری خود در شبکه اجتماعی "ایکس" نوشت:‌ این مرحله شامل تمرکز بر عملیات زمینی خاص صرفا با اعتماد به داده‌های اطلاعاتی، کاهش نیروهای ارتش و متوسل شدن به حملات هوایی است.

هرج و مرج "جنگ" با سرنوشتی نامعلوم

در اقدامی، که متناقض با اعلامیه شامگاهی است ارتش اشغالگر، بامداد دیروز- جمعه- دستور تخلیه مناطقی در مرکز باریکه غزه را صادر کرد و از آوارگان فلسطینی خواست بار دیگر این مناطق را ترک کنند. این در حالی‌ است که حملات وحشیانه این رژیم در غزه همچنان ادامه دارد طبق گفته‌های سازمان ملل، هیچ مکان امنی در این باریکه وجود ندارد.

ارتش اشغالگر همچنین از فلسطینی‌های محله‌های "شرق دیرالبلح، القراره، المواسی، الجلاء، حمد و النصر" خواست فوراً محلات خود را تخلیه کنند.

گروه‌های مقاومت به صورت روزانه از عملیات برای مقابله با نیروهای اشغالگر در محورهای مختلف نفوذ خبر می‌دهد و همچنین در هر منطقه که نفوذ می‌کند، صحنه هایی از انهدام خودروهای زرهی و کشته شدن سربازان رژیم صهیونیستی را به صورت زنده پخش می‌کند.

شاید این همان چیزی بوده باشد که مسئولان امنیتی آمریکا را مجبور کرد که به شکست ارتش اشغالگر اذعان کنند.

"نیویورک‌تایمز" روز پنجشنبه به نقل از مقامات اسرائیلی و آمریکایی نوشت: احتمال تضعیف حماس بسیار کاهش یافته است و اسرائیل در سطح نظامی در غزه به هر آنچه که می‌تواند دست یافته است.

این مسئولان در عین حال متذکر شدند که "امکان بازگرداندن گروگان‌ها (اسرا) در غزه با ابزار نظامی وجود ندارد".

ژوئن گذشته، "دانیال هاگری" سخنگوی ارتش اشغالگر، گفت: صحبت از نابودی حماس صرفا گمراه کردن افکار عمومی است؛ زیرا این جنبش در قلب مردم ریشه دوانده است.

وی در مصاحبه ای با شبکه 13 عبری با انتقاد از رهبران سیاسی اشغالگر که خواستار حذف جنبش مقاومت هستند، افزود: حماس یک ایده است و شما نمی‌توانید یک ایده را از بین ببرید، رهبری سیاسی باید جایگزینی برای آن پیدا کند در غیر این صورت، (حماس) باقی خواهد ماند.

پربیننده ترین خبرها