همزمان با سفر پوتین به باکو؛

ارتش ارمنستان پایگاه‌های آذربایجان را هدف قرار داد

ارتش ارمنستان پایگاه‌های آذربایجان را هدف قرار داد
دوشنبه 29 مرداد 1403 - 16:14

وزارت دفاع آذربایجان از حمله ارتش ارمنستان به مواضع ارتش این کشور در منطقه آزاد شده "کلبجار" خبر داد.

العالم - آسیا

بر اساس بیانیه وزارت دفاع آذربایجان، نیروهای ارمنستان مستقر در روستای "زرکندرشامگاه یکشنبه نیروهای آذربایجانی را در روستای دمیرچیدام بمباران کردند.

در این بیانیه آمده است که نیروهای آذربایجان نیز به تیراندازی‌ها پاسخ دادند.

بمباران ارمنستان با سفر "ولادیمیر پوتین" رئیس‌جمهور روسیه به آذربایجان همزمان شد.

پوتین رئیس جمهور روسیه گفت: روسیه و آذربایجان راه‌های زیادی برای اقدام مشترک دارند.

وی در دیدار با "الهام علی اف" همتای آذربایجانی خود در "زاگولبا" آذربایجان، افزود: بر همگان روشن است که روسیه با بحران‌های متعددی از جمله اوکراین مواجه است، اما ارتباط تاریخی روسیه با جنوب قفقاز طی چند سال گذشته به ما حکم می‌کند که در این رویدادها البته به میزان درخواست دو طرف شرکت کنیم.

پوتین گفت: من می‌دانم که آذربایجان به دنبال حل و فصل کامل مشکل است، روسیه آماده کمک به باکو و ایروان برای انعقاد یک معاهده صلح است .

وی افزود: پس از سفرم به آذربایجان،با " نیکول پاشینیان" نخست‌وزیر ارمنستان تماس گرفته و نتایج مذاکرات را به اطلاعش خواهم رساند

آذربایجان و ارمنستان بیش از یک سال پیش مذاکرات صلح انجام داده و در مورد بیشتر مفاد متن توافق‌نامه پیشنهادی باکو، توافق کردند، اما این روند همچنان با موانعی همراه است که مهمترین آنها اصرار ایروان بر متنی است که بر حاکمیت این کشور بر قره‌باغ تاکید دارد و در قانون اساسی تصویب شده مجلس این کشور یک روز پس از کسب استقلال توسط مجلس نمایندگان، گنجانده شده بود که باکو آن را مغایر با وعده‌های داده شده نیکول پاشینیان و به رسمیت شناختن حاکمیت و تمامیت ارضی آذربایجان توسط دولت ایروان می‌داند، دومین مانع، یافتن طرف ثالث برای تضمین عبور و مرور امن شهروندان آذربایجان از طریق گذرگاه زنگزور است.

ارتش آذربایجان 27 سپتامبر 2020 عملیات آزادسازی مناطق تحت اشغال خود را در منطقه قره‌باغ آغاز کرد و آذربایجان و ارمنستان پس از نبردهای 44 روزه، به توافق آتش‌بس دست یافتند که بر اساس آن مقرر شد باکو کنترل استان‌های اشغالی را مجدداً به دست گیرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها