برجسته کردن محور فیلادلفیا بخشی از نمایش آمریکایی - اسرائیلی است + فیلم

شنبه 3 شهريور 1403 - 14:57

تحلیلگر سیاسی عرب گفت: طرح موضوع فیلادلفیا و گذرگاه رفح، بخشی از نمایشنامه آمریکایی-اسرائیلی است تا توجهات را از اصل مشکل منحرف کرده، بر مقاومت برای کاهش سقف مطالباتش فشار آورند.

العالم - فلسطین اشغالی

حسن حردان، نویسنده و محقق سیاسی عرب در گفتگو با برنامه «مع الحدث» شبکه خبری العالم اظهار داشت: طرح موضوع گذرگاه مرزی فیلادلفیا بخشی از نمایشنامه آمریکایی-اسرائیلی است تا توجهات را از اصل مشکل منحرف کرده، بر مقاومت برای کاهش سقف مطالباتی که دورهای قبلی مذاکرات بر آن‌ها تاکید کرده، فشار آورد.

وی افزود: موضوع فیلادلفیا و گذرگاه مرزی رفح تنها بخشی از یک نمایش آمریکایی-اسرائیلی است که هدف آن محدود کردن موضوعات مطروحه است، گویی مشکل مذاکرات به همین موضوع محدود شده است، در حالی که خواسته‌های اساسی مقاومت و قرارداد اساسی در دورهای قبلی مذاکرات، توقف کامل جنگ و عقب‌نشینی نظامیان صهیونیست از تمام اراضی باریکه غزه از جمله محور فیلادلفیا، تبادل عادلانه اسرا، بازگشت آزادانه آوارگان به همه مناطق و بدون هیچ قید و شرطی، لغو نهایی محاصره و بازسازی غزه است.

حردان گفت: اما طرح آمریکایی-اسرائیلی تنها تلاشی برای فشار بر حماس است تا وانمود کنند این مقاومت است که از دستیابی به توافق سر باز می‌زند نه نتانیاهو! در اینجا ریاکاری واشنگتن در این زمینه مشخص می‌شود که نقش تسهیل‌گر را برای دسترسی رژیم اسرائیل به خواسته‌های سیاسی‌اش ایفا می‌کند.

این نویسنده و محقق سیاسی عرب با تاکید بر این که مقاومت همچنان پابرجاست و به رژیم صهیونیستی ضربه می‌زند، به حملات تجاوزکارانه این رژیم به حومه جنوبی لبنان و ترور فؤاد شکر و اسماعیل هنیه، نیز اشاره و خاطرنشان کرد: طرح آمریکایی‌ها از زمان تصمیم جو بایدن رییس جمهور آمریکا، برای از سرگیری مذاکرات، سه هدف را دنبال می‌کند.

۱) پاسخ نیروهای مقاومت و ایران می‌تواند ما را وارد مرحله تشدید جنگ، آغاز جنگ منطقه‌ای و ... نماید.

۲) تحت فشار قرار دادن حماس و سایر جناح‌های مقاومت برای امتیاز دادن یا کاهش سقف مطالبات در مذاکره

۳) یاری رساندن به نتانیاهو برای دستیابی به اهداف جنگی خود که در میدان نتوانست به آن دست یابد.

وی افزود: نکته مهم اینجاست که هرگاه مذاکرات به سرانجام برسد، دولت واشنگتن ادعا خواهد کرد که این آمریکا بود که موفق شد نتانیاهو را تحت فشار قرار دهد و آتش‌بس ایجاد کند.

پربیننده ترین خبرها