جنگ غزه چه بلایی سر اقتصاد رژیم صهیونیستی آورده است؟

جنگ غزه چه بلایی سر اقتصاد رژیم صهیونیستی آورده است؟
دوشنبه 5 شهريور 1403 - 22:37

اقتصاددانان صهیونیست با نگرانی فزاینده‌ای به مقامات در تل‌آویو هشدار می‌دهند که اگر جنگ غزه تا سال 2025 پایان نیابد، وضعیت اقتصادی این رژیم خیلی بدتر خواهد شد.

العالم - فلسطین اشغالی

اقتصاددانان اسرائیلی به طور فزاینده‌ای نگران وضعیت فعلی هستند و به مقامات هشدار می‌دهند که اگر جنگ غزه تا سال 2025 پایان نیابد، وضعیت اقتصادی تل‌آویو بسیار بدتر خواهد شد.

به گفته رسانه‌های آمریکایی، وضعیت فعلی رژیم اسرائیل نتیجه هزینه‌های سنگینی است که این رژیم در طول 10 ماه جنگ غزه متحمل شده است و هنوز هم ادامه دارد.

"بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر رژیم اسرائیل سعی کرد با بیان اینکه آسیب اقتصادی کوتاه‌مدت و موقتی است، ترس کارشناسان صهیونیست را برطرف کند، اما برخلاف گفته وی، جنگ در غزه به هزاران کسب و کار کوچک آسیب رسانده و به اعتماد بین المللی به اقتصاد اسرائیل آسیب زده است.

به گزارش ای بی.سی.نیوز، برخی از اقتصاددانان برجسته می‌گویند که آتش‌بس بهترین راه برای جلوگیری از آسیب بیشتر به رژیم صهیونیستی است.

ضررهای اقتصادی اسرائیل تاکنون

"یاکوب شینین" اقتصاددان اسرائیلی معتقد است که مجموع خسارات جنگ می‌تواند به 120 میلیارد دلار یا 20 درصد از تولید ناخالص داخلی اسرائیل برسد.

وزارت دارایی رژیم اسرائیل نیز در این ماه اعلام کرد که کسری بودجه این رزيم در 12 ماه گذشته به بیش از 8 درصد تولید ناخالص داخلی رسیده است که بسیار بیشتر از کسری 6.6 درصدی است که این وزارتخانه برای سال 2024 پیش‌بینی کرده بود.

کسری بودجه اسرائیل در سال 2023 حدود 4 درصد از تولید ناخالص داخلی آن بود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: بنادر رژیم اسرائیل در نیمه اول سال نسبت به مدت مشابه در سال 2023 شاهد کاهش 16 درصدی کشتیرانی بوده‌اند.

شینین افزود که نرخ بیکاری در ژوئیه نسبت به زمان قبل از جنگ از 3.4 درصد در ژوئیه سال گذشته به 3.6 درصد رسید، البته با در نظر گرفتن اسرائیلی‌هایی که برای پیوستن به ارتش مجبور به ترک بازار کار شدند، این رقم به 4.8 درصد افزایش می‌یابد که هنوز در مقایسه با اکثر کشورها آماری پایین تلقی می‌شود.

از سوی دیگر، بسیاری از شرکت‌های کوچک به دلیل احضار صاحبان، کارفرمایان و کارمندانشان برای انجام وظیفه نظامی، تعطیل شدند؛ از ابتدای جنگ تاکنون 46هزار شرکت تعطیل شده‌اند که 75 درصد آن‌ها شرکت‌های کوچک بودند.

شینین بهترین راه برای کمک به بهبود اقتصاد رژیم اسرائیل را پایان دادن به جنگ دانست و هشدار داد: اگر سرسختانه به این جنگ ادامه دهیم، بهبود نخواهیم یافت.

پربیننده ترین خبرها