زلزله سیاسی در شرق آلمان؛ پیروزی بی‌سابقه راست افراطی در انتخابات داخلی دو ایالت

زلزله سیاسی در شرق آلمان؛ پیروزی بی‌سابقه راست افراطی در انتخابات داخلی دو ایالت
دوشنبه 12 شهريور 1403 - 07:22

حزب "آلترناتیو برای آلمان" در انتخابات پارلمانی تورینگن پیروز شد و در ایالت زاکسن نیز به عنوان دومین جریان سیاسی انتخاب شد. این حزب توسط نهاد "حفاظت از قانون اساسی" به عنوان حزب افراطی و راست‌گرا طبقه‌بندی شده است.

العالم- اروپا

نتایج اولیه انتخابات پارلمانی در دو ایالت آلمان نشان از آن دارد که حزب راست افراطی "آلترناتیو برای آلمان" در تحولی بی‌سابقه حائز اکثریت آرا در تورینگن شده و در زاکسن نیز در رده دوم قرار گرفته است. انتخابات پارلمانی در تورینگن و زاکسن، دو ایالت همسایه در شرق آلمان، روز یکشنبه ۱۱ شهریور برگزار شد.

بر اساس نتایج اولیه‌ای که شبکه‌های تلویزیونی آلمان منتشر کرده‌اند، حزب راست افراطی "آلترناتیو برای آلمان" معروف به آ.اف.د در ایالت تورینگن حائز اکثریت آرا شده و در ایالت زاکسن نیز با اندکی فاصله از "حزب دموکرات مسیحی"، در رده دوم قرار دارد.

برخی رسانه‌های آلمان از نتایج این انتخابات با عنوان زلزله سیاسی یاد کرده‌اند و به نوشته آسوشیتدپرس، این برای نخستین بار پس از جنگ جهانی دوم است که یک حزب راست افراطی در آلمان به چنین پیروزی چشمگیری می‌رسد.

آ.اف.د به طور رسمی از سوی نهاد امنیتی آلمان به عنوان حزب افراطی و راستگرا طبقه‌بندی شده است.

"بیورن هوکِه" رهبر جنجالی آ.اف.د در ایالت تورینگن نیز در سال جاری دو بار به دلیل استفاده از یک شعار ممنوعه نازی‌ها محکوم و جریمه شد و پرونده دیگر او در ارتباط با اتهام تحریک افکار عمومی هم در جریان است.

به نوشته رویترز، نتایج انتخابات روز یکشنبه ضربه سنگینی به ائتلاف حاکم، به صدر اعظمی "اولاف شولتز" وارد کرده و این ائتلاف را بیش از پیش متزلزل ساخته است.

بنابر این گزارش، نتایج انتخابات یکشنبه همچنین موجب افزایش فشار بر شولتز برای سخت‌تر کردن سیاست‌های مربوط به پناهجویان و همچنین موضوع حمایت از اوکراین خواهد شد.

شکنندگی ائتلاف حاکم در حالی است که انتخابات سراسری در آلمان قرار است سال آینده برگزار شود.

عدم محبوبیت دولت ائتلافی اولاف شولتز، ادامه اختلاف طبقاتی و کیفیت زندگی در مناطق شرقی و غربی آلمان، افزایش مخالفت‌ها با حمایت بی‌چون و چرای سیاسی و نظامی دولت از اوکراین در جنگ با روسیه، و تشدید مخالفت‌ها با حضور روزافزون پناهجویان در این کشور، باعث افزایش تمایلات افراطی و دست راستی در آلمان، و بالا گرفتن محبوبیت احزابی همچون "آلترناتیو برای آلمان"، به ویژه در شرق این کشور شده است.

نزدیک به دو هفته پیش از انتخابات پارلمانی امروز، حمله مرگبار یک مهاجم سوری ‌با چاقو به حاضران در جشنواره‌ای در شهر زولینگن، بار دیگر به احساسات ضد خارجی در بخش‌هایی از این کشور دامن زد، موضوعی که دولت این کشور را هم از احتمال اوج‌گیری محبوبیت و افزایش آرای حزب مهاجرستیز "آلترناتیو برای آلمان" نگران کرد.

پربیننده ترین خبرها