تبون با ۹۴.۶۵درصد آرا رییس جمهور الجزایر باقی ماند

دوشنبه 19 شهريور 1403 - 10:51

کمیته انتخابات الجزایر «عبدالمجید تبون» را رئیس جمهور جدید این کشور اعلام کرد.

العالم - فلسطین اشغالی

به گزارش خبرنگار شبکه خبری العالم در الجزایر، کمیته انتخابات الجزایر یکشنبه شب (دیشب) اعلام کرد: عبدالمجید تبون با کسب ۹۴.۶۵٪ آراء رسما پیروز انتخابات ریاست جمهوری این کشور شد.

کمیته مذکور تأکید کرد تبون آرای بیش از ۵ میلیون واجدین شرایط را بدست آورد.

«محمد شرفی» رئیس کمیته ملی مستقل انتخابات الجزایر میزان مشارکت در انتخابات در داخل را حدود ۴۸.۰۳٪ اعلام کرد.

وی میزان مشارکت در انتخابات در خارج را نیز ۱۹.۵۷٪ اعلام کرد.

تبون در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۹ با ۵۸٪ آرا پیروز شده بود و از حمایت ده‌ها حزب برخوردار است که مهم ترین آنها، احزابی هستند که اکثریت پارلمانی را دارند.

در این دور از انتخابات، عبدالعالی حسنی شریف، رئیس جنبش «جامعه صلح»، 178 هزار و 797 رأی کسب کرده که معادل 3.17 درصد از کل آرا است.

همچنین یوسف اوشیش، دبیرکل حزب «جبهه نیروهای سوسیالیستی»، توانسته 122 هزار و 146 رأی به دست آورد که برابر با 2.16 درصد آرا است.

رئیس کمیته انتخابات تأکید کرد که این انتخابات به شکلی شفاف برگزار شده و رقابت منصفانه‌ای میان همه نامزدها برقرار بوده است.

با پیروزی دوباره عبدالمجید تبون، پرونده‌های زیادی روی میز رئیس‌جمهور وجود دارد به ویژه پرونده لیبی، وضعیت مرزهای جنوبی در کشورهای ساحل و همچنین روابط با فرانسه پس از خروج سفیر الجزایر از پاریس در اواخر جولای گذشته که همه این پرونده‌ها فوریت دارند. در میان این پرونده‌ها، فلسطین همچنان دغدغه اصلی رئیس جمهور تبون خواهد بود.

در این زمینه عبدالرزاق صاغور، استاد دانشگاه الجزایر به خبرنگار العالم گفت: «سیاست خارجی الجزایر دارای اصول ثابتی است، از جمله مسئله فلسطین، صحرا و پرونده لیبی که پرونده دشوار و خطرناکی در مرزهای الجزایر به حساب می‌آید.»

انتظار می‌رود که رئیس‌جمهور الجزایر در زمینه سیاست های داخلی، قبل از هر اقدامی ترمیم گسترده‌ای در دولت انجام دهد و به دنبال آن قطار وعده‌های خود در انتخابات را در مسیر اجرایی قرار دهد که مهمترین آنها بهبود وضعیت معیشتی و نیز حرکت چرخ توسعه و نوسازی مدیریت است.

در همین زمینه، اسماعیل خلف‌الله، دیگر استاد دانشگاه الجزایر گفت که تبون، خواهان تداوم ساختن پایه‌های اقتصاد الجزایر و افزایش قدرت خرید در این کشور است. موفقیت تبون در اجرای برنامه‌ها امیدواری در میان مردم ایجاد خواهد کرد.

عبدالمجید تبون ۷۸ ساله در این دور از انتخابات ریاست جمهوری الجزایر به عنوان نامزد آزاد در رقابت ها شرکت و تاکید کرده بود که نامزد تمام الجزایری‌ها به‌ویژه جوانان و طبقه متوسط و ضعیف است.

پربیننده ترین خبرها