عملیات "الکرامه"؛ فریاد خشم اردنی‌ها از جنایت صهیونیست‌ها

عملیات
دوشنبه 19 شهريور 1403 - 20:54

"ماهر الجازی" جوان اردنی دیروز یکشنبه در گذرگاه مرزی الکرامه- در حد فاصل اردن و فلسطین اشغالی- پس از پیاده‌شدن از کامیونش، به سوی سه نظامی صهیونیست تیراندازی کرد و به شهادت رسید.

العالم - فلسطین اشغالی

تحلیل خبر:

- در مورد این عملیات چریکی علل، اهداف و پیامدهای آن از دیروز تا کنون، مطالب بسیاری مطرح شده است؛ از جمله این که بهانه‌ به دست رژیم صهیونیستی خواهد داد تا برای تصرف اراضی بیشتر در مجاورت مرز با اردن، در چارچوب طرح موسوم به "معامله قرن" و تحمیل کنترل کامل امنیتی و نظامی این رژیم بر امتداد مرز بین دو طرف، تلاش کند و پیمان صلح امضا شده میان این رژیم و اردن در سال ۱۹۹۴ را زیر پا گذارد. همان‌گونه که موافقتنامه کمپ دیوید با مصر را زیر پا گذاشت و کنترل نظامی خود را بر محور مرزی فیلادلفیا تحمیل کرد.

- اولا این عملیات اقدام "فردی" محسوب نمی‌شود بدین معنی که انجام این عملیات جدا از اتفاقات جاری در منطقه نیست، بلکه نشان‌دهنده خشم شدید مردم منطقه نسبت به اتفاقاتی است که برای برادرانشان در غزه می‌افتد. نکته دیگر این که هر آن ممکن است آتشفشان خشم مردم عرب، مسلمان و آزادگان جهان، به ویژه مردم اردن که پیوندهای محکمی با اهالی غزه دارند، فوران کند.

- احتمال سوء استفاده اسرائیل از این عملیات چریکی برای تصرف اراضی بیشتر یا تحمیل وضعیت جدید در گذرگاه کرامه، تنها به یک دلیل ساده، منتفی است چراکه این گذرگاه، شریان حیاتی اسرائیلی به شمار می‌رود و نبض اقتصادی این رژیم کاملا بدان وابسته است به ویژه این که یمن راه‌های اقتصادی این رژیم در دریای سرخ را بسته است. نکته دیگر این که هرگونه تغییر در استقرار نظامیان در مرزها که طول آن‌ها به 335 کیلومتر می‌رسد به معنای بازماندن این رژیم از اهداف خود در غزه، کرانه باختری و لبنان است.

- عملیات کرامه بر ناکامی واشنگتن و تل‌آویو در تسلیم کردن مردم عرب و تحمیل عادی سازی روابط رژیم‌های عربی با اسرائیل تاکید کرد. همچنین نشان داد که مسئله فلسطین به یک منطقه جغرافیایی خاص محدود نمی‌شود. نکته دیگر این که این عملیات به بنیامین نتانیاهو و هم‌فکرانش ثابت کرد که حصر غزه توهمی بیش نیست و منجر به شکست سیاست نتانیاهو مبنی بر مرتبط دانستن تمام اقدامات مقاومت به منشأ ایران، شد چراکه وی همیشه مدعی بود میان وی و مردم منطقه هیچ مشکلی وجود ندارد. نتانیاهو که همواره جناح‌های مقاومت در منطقه را "عوامل ایران" معرفی می‌کرد با این عملیات ناکام ماند.

- اکثر کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند که تمام تلاش‌های آمریکا و اسرائیل برای سرکوب آرمان فلسطین از طریق عادی‌سازی، شهرک‌سازی، حمایت آشکار، نقض همه قوانین بینالمللی، و تلاش‌های دیوانهوار برای یهودی‌سازی بیت المقدس و به دست گرفتن کنترل مسجد الاقصی، تلاش برای ارعاب مردم کرانه باختری برای وادار کردن آنها به ترک خانه‌هایشان در مقابل چشمان ناظر جهانیان با شکست مواجه شده است و واکنشی همچون عملیات کرامه یک واکنش کاملا عادی و طبیعی است.

در پایان باید گفت که اگر ماشین مرگ در غزه متوقف نشود، با وجود بزرگ‌ مردانی چون ماهر الجازی و مردان محور مقاومت در میان ملت، مرگ تنها سرنوشت مردم فلسطین نخواهد بود و صهیونیست‌های ساکن سرزمین‌های اشغالی را نیز در بر خواهد گرفت.

پربیننده ترین خبرها