آیفون ۱۶ معرفی شد؛ ویژگی‌های محصولات جدید اپل چیست؟!

آیفون ۱۶ معرفی شد؛ ویژگی‌های محصولات جدید اپل چیست؟!
سه شنبه 20 شهريور 1403 - 01:32

آیفون ۱۶ پرو و آیفون ۱۶ پرو مکس با نمایشگر بزرگ‌تر از قبل، دکمه‌ی جدیدی به نام «کمرا کنترل» و تمرکز ویژه بر هوش مصنوعی رونمایی شدند.

العالم - فناوری

افزایش ابعاد نمایشگر، کاهش حاشیه‌ها، بهبود تجربه‌ی عکاسی و فیلمبرداری و رجزخوانی در پردازش‌های هوش مصنوعی، فرمولی است که از نگاه اپل، پرچمداران گوگل و سامسونگ را به حاشیه می‌راند.

دو گوشی پرچمدار جدید اپل که لحظاتی پیش در مراسم It's Glowtime (حالا وقت درخشش است) رونمایی شدند، شباهت‌های زیادی به آیفون‌های پرچمدار چند نسل اخیر دارند؛ اما اپل به پیشرفت پلکانی ادامه می‌دهد و علاقه‌ای به متحول‌کردن آیفون ندارد.

ویژگی‌های آیفون‌های جدید

اپل می‌گوید آیفون ۱۶ پرو و آیفون ۱۶ پرو مکس به‌ترتیب به نمایشگر ۶٫۳ اینچی و ۶٫۹ اینچی مجهز هستند (مدل‌های پرو و پرو مکس در نسل قبل نمایشگر ۶٫۱ اینچی و ۶٫۷ اینچی داشتند).

آیفون ۱۶ پرو و پرو مکس باریک‌ترین حاشیه‌ی نمایشگر را در بین تمامی محصولات اپل دارند و مدل پرو مکس، غول‌پیکرترین آیفون تاریخ به‌شمار می‌رود.

بدنه‌ی هر دو گوشی بار دیگر به روکش تیتانیومی مزین است، اما این بار رنگ بدنه حس و حال متفاوتی دارد. پرچمدارهای جدید اپل در رنگ‌های تیتانیوم مشکی، تیتانیوم سفید، تیتانیوم طبیعی و تیتانیوم صحرایی روانه‌ی بازار می‌شوند.

گوشی‌های آیفون ۱۶ پرو و آیفون ۱۶ پرو مکس با پردازنده‌ی A18 Pro عرضه می‌شوند که دارای موتور عصبی ۱۶ هسته‌ای است. به روایت اپل، این تراشه «عملکرد شگفت‌انگیز» برای قابلیت‌های Apple Intelligence ارائه می‌دهد و ۱۵ درصد از پردازنده‌ی آیفون ۱۵ پرو و پرو مکس سریع‌تر است.

پردازنده آیفون‌های جدید

A18 Pro به‌لطف بهره‌مندی از جی‌پی‌یو ۶ هسته‌ای، تا ۲۰ درصد عملکرد گرافیکی بهتر از پردازنده‌ی A17 Pro در پرچمدارهای نسل قبل ارائه می‌دهد. واحد گرافیکی از رهگیری پرتو سخت‌افزاری پشتیبانی می‌کند تا بازی‌ها واقع‌گرایانه به تصویر کشیده شوند.

بر اساس اعلام اپل، تراشه‌ی A18 Pro درمقایسه‌با تراشه‌ی A18 در آیفون ۱۶ و آیفون ۱۶ پلاس، سریع‌تر و کم‌مصرف‌تر است و از نسل دوم لیتوگرافی سه نانومتری استفاده می‌کند. واحد CPU این تراشه به دو هسته‌ی پرقدرت و چهار هسته‌ی کم‌مصرف مجهز است و در عین ارائه‌ی ۱۵ درصد قدرت بیشتر، ۲۰ درصد انرژی کمتر از تراشه‌ی A17 Pro مصرف می‌کند.

تراشه‌ی A18 Pro واحد شتاب‌دهنده‌ی جدیدی برای یادگیری ماشین دارد و از نسخه‌ی سریع‌تر USB-C پشتیبانی می‌کند.

دوربین آیفون 16

اپل می‌گوید آیفون ۱۶ پرو به دوربین ۴۸ مگاپیکسلی جدیدی با نام تجاری «فیوژن» مجهز است و از دوربین تله‌فوتو ۱۲ مگاپیکسلی با بزرگ‌نمایی اپتیکال پنج برابری استفاده می‌کند. این بار هر دو مدل پرو و پرو مکس آیفون به دوربین تله‌فوتو «چهار منشوری» (ساختار مشابه دوربین‌های پریسکوپی) مجهز هستند. آیفون‌های جدید اپل برای اولین‌بار از دوربین فوق عریض ۴۸ مگاپیکسلی بهره می‌گیرند.

ویژگی جدید آیفون

دکمه‌ی کمرا کنترل آیفون مبتنی‌بر بازخورد لامسه‌ای (هپتیک) است و قابلیت‌های بسیار متنوعی را ارائه می‌دهد. با کلیک روی دکمه، نرم‌افزار دوربین باز می‌شود و با کلیک مجدد، گوشی از منظره‌ی موردنظر عکس می‌گیرد. اگر انگشت خود را روی دکمه نگه دارید، فیلم‌برداری آغاز خواهد شد.

کمرا کنترل از ژست‌های لمسی نیز پشتیبانی می‌کند و توانایی تشخیص کلیک و ضربه‌ی سبک‌تر را دارد. با ضربه‌ی سبک روی دکمه، پیش‌نمایشی از تصویر باز می‌شود و دسترسی به گزینه‌های مختلف نظیر بزرگ‌نمایی و جابه‌جایی بین دوربین‌ها را ممکن می‌کند. با دو بار ضربه‌، گزینه‌های دیگر نیز بالا می‌آیند.

کمرا کنترل آیفون ۱۶ پرو و آیفون ۱۶ پرو مکس قابلیت جذابی به نام Visual Intelligence دارد که مشابه گوگل لنز است. این ویژگی به کاربران امکان می‌دهد که گوشی خود را به سمت سوژه‌ها بگیرند و به جزئیاتی درباره‌ی آن‌ها دسترسی پیدا کنند.

اپل روی تجربه‌ی صوتی آیفون ۱۶ پرو و آیفون ۱۶ پرو مکس نیز مانور داده است. این شرکت می‌گوید گوشی‌های جدیدش چهار میکروفون با کیفیت استودیو دارند و می‌توانند به هنگام ضبط ویدیوهای فراگیر، صدای فراگیر را نیز ثبت کنند.

عمر باتری آیفون‌های جدید بهبود پیدا کرده است و اپل ادعا می‌کند آیفون ۱۶ پرو مکس تا ۳۳ ساعت شارژدهی ارائه می‌دهد. به ادعای اپل، آیفون ۱۶ پرو مکس دارای «بهترین عمر باتری آیفون در تاریخ» است.

قیمت آیفون 16

قیمت آیفون ۱۶ پرو و قیمت آیفون ۱۶ پرو مکس به‌ترتیب از ۹۹۹ دلار و ۱٬۱۹۹ دلار و فضای ذخیره‌سازی آن‌ها از ۱۲۸ گیگابایت و ۲۵۶ گیگابایت شروع می‌شود. آیفون‌های جدید از ۲۰ سپتامبر (۳۰ شهریور) روانه‌ی بازار خواهند شد.

ایرپاد ۴ اپل معرفی شد

اپل در رویداد Glowintime امشب و درکنار سری آیفون ۱۶ از ایرپاد ۴ رونمایی کرد که از طراحی مشابه نسل قبل بهره می‌برد.

آخرین‌باری که اپل ایرپاد را به‌روزرسانی کرد، اکتبر ۲۰۲۱ (مهر و آبان ۱۴۰۰) بود. در آن زمان، ایرپاد ۳ با طراحی جدید و پشتیبانی از صدای فراگیر (Spatial Audio) عرضه شد، اما به‌طور کامل جای ایرپاد ۲ را نگرفت. اپل هر دو محصول را در خط تولید خود نگه داشت.

ایرباد ۴ از نظر ظاهری شباهت بسیار زیادی به ایرپاد ۳ دارد. طراحی نسل جدید هندزفری بی‌سیم اپل از لحاظ فنی جدید است، اما تغییری در راستای تکامل به‌شمار می‌رود و خیلی از مدل‌های قبلی دور نمی‌شود.

قیمت ایرپاد ۴ استاندارد ۱۲۹ دلار و مدل مجهز به قابلیت حذف‌نویز ۱۷۹ دلار است و امکان سفارش این محصولات از همین امروز وجود دارد. عرضه‌ی این محصول نیز از ۲۰ سپتامبر (۳۰ شهریور ۱۴۰۳) آغاز خواهد شد.

زومیت

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها